۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
روزهای پرتلاطم در بازار خودرو

قیمت ها در بازار خودرو آنچنان افزایش یافت که پراید به عنوان ارزان‌ترین خودروی تولید داخل ناگهان به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید که جهش خیره کننده ای محسوب می شود.

به گزارش صدای بورس، وضعیت سایر خودروهای تولید داخل نیز بهتر از پراید نبود و آنها نیز با قیمت های گزاف در بازار عرضه شدند.

قیمت انواع پراید در بازار / جدول نرخ ها

نام و مدل

شهر

قیمت

پراید ۱۱۱ مدل ۹۹

بروجن

۱۳۰ میلیون

پراید ۱۱۱ مدل ۹۹

فریدونکنار

۱۲۶ میلیون

پراید ۱۱۱ مدل ۹۹

ابهر

۱۲۸.۵ میلیون

پراید ۱۱۱ مدل ۹۹

آستارا

۱۲۶ میلیون

پراید ۱۱۱ مدل ۹۹

گنبدکاووس

۱۲۲ میلیون

پراید ۱۳۱ مدل ۹۹

اسلامشهر

۱۰۷ میلیون

پراید ۱۳۱ مدل ۹۹

نیک شهر

۱۰۹ میلیون

پراید ۱۳۱ مدل ۹۹

آمل

۱۱۵ میلیون

پراید ۱۳۱ مدل ۹۹

گراش

۱۱۰ میلیون

پراید ۱۳۱ مدل ۹۹

هشتگرد

۱۰۷ میلیون

پراید ۱۵۱ مدل ۹۹

گنبدکاووس

۱۰۰ میلیون

پراید ۱۵۱ مدل ۹۹

آمل

۱۰۸ میلیون

پراید ۱۵۱ مدل ۹۹

بابل

۱۰۶ میلیون

پراید ۱۵۱ مدل ۹۹

تایباد

۱۱۰ میلیون

پراید ۱۵۱ مدل ۹۹

شهرکرد

۱۱۰ میلیون

افزایش لجام گسیخته نرخ ها در بازار خودرو سبب شد تا حداقل از نیمه آبان تا پایان سال، خریداران برای خرید خودرو اقدام نکنند و وارد فاز انتظار کاهشی قیمت ها شوند.

تحت تاثیر این شرایط، بازار از نیمه پاییز ۹۹ وارد فاز رکود عمیق شد و کار به آنجا رسید که در اسفندماه و در آستانه نوروز، معاملات در این بازار به کمترین میزان خود نسبت به سال های گذشته رسید و فقط مصرف کنندگان واقعی دست به خرید زدند.

کسانی که تا نیمه نخست سال ، خودروهای صفر کیلومتر خود را در پارکینگ ها نگه داشته و به انتظار سود بیشتر بودند، در بهمن و اسفند آنها را به بازار عرضه کردند.

هرچند عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند.

بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت بهتری را در سال ۹۹ تجربه نکرد زیرا افزایش قیمت ها سبب شد تا کمتر کسی نسبت به خرید اقدام کند از نیمه آبان تا انتهای سال، تحت تاثیر ریزش نرخ ارز، قیمت ها در این بازار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافت اما با این وجود رکود بازار خودروهای خارجی به اتمام نرسید.

یک کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی رشد نرخ خودرو گفت: رشد قیمت خودرو در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط سیاسی و همچنین تابع نرخ ارز بود.

میلاد بیگی افزود: برگزاری انتخابات آمریکا سبب تکانه هایی در بازار شد به طوری که انتظارات تورمی پس از این انتخابات کاهش یافت و موجب رکود نسبی در بازار خودرو شد.

رکود در بازار شب عید

وی افزود: تا ۵-۶ سال قبل معمولا وضعیت بازار خودرو در آستانه فرارسیدن سال نو بسیار خوب بود و خرید و فروش بیشتری مشاهده می شد اما در روزهای پایانی سال ۹۹ در بازار چنین وضعیتی مشاهده نمی شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد رونق در بازار خودرو نباشیم و بر تعداد خرید و فروش ها در این بازار افزوده نشود.

تاثیر اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی بر وضعیت بازار خودرو

وی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال ۹۹ همه فعالان این بازار منتظر دو اتفاق بودند؛ نخست اینکه وضعیت تعامل بین‌المللی ایران و مشخصا برجام چه می شود و دیگر اینکه در آستانه برگزاری یک اتفاق سیاسی در کشور هستیم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اعتقاد دارم تا زمانی که این دو مورد تعیین تکلیف نشوند وضعیت بازار نسبت به آخرین ماه‌های سال ۹۹ و واپسین روزهای اسفند ماه، تغییری نکند.

وی گفت: به اعتقاد بنده شرایط بازار خودرو در سال ۱۴۰۰،  متفاوت از ماه‌های پیش نخواهد بود و قیمت ها همچنان از نرخ ارز تبعیت خواهند کرد.

این کارشناس درباره میزان رکود بازار خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و تحت تاثیر شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تا زمانی که بحث انتخابات و مدل دولت در تعاملات بین المللی مشخص نشده باشد با چنین وضعیتی در داخل بازار خودرو مواجه باشیم ؛ شاهد تغییری در بازارهای مختلف نخواهیم بود.

اثر اخذ مالیات بر قیمت خودروهای میلیاردی

وی درباره اخذ مالیات بر قیمت خودروهای لوکس و میلیاردی در بازار داخلی گفت: رقم در نظر گرفته برای مالیات چنین خودروهایی، رقم پایینی محسوب می شود و به عبارت دیگر از یک رقم پایین و کم شروع کرده اند البته اینکه اخذ مالیات از این خودروها از چه زمانی آغاز خواهد شد نیز می تواند مورد بحث باشد.

وی ادامه داد: باید گفت اجرای این مساله با اعداد و ارقام گفته شده، الزاما می تواند تصمیم بد و نادرستی نباشد.

وی افزود: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و میلیاردی حتما می تواند تا حدودی تمایل به مصرف این خودروها را کاهش دهد البته این کاهش سطح مصرف، گسترده نخواهد بود زیرا مالیات بر مصرف زمانی اثرگذار است که در بازه های کوتاه مدت مصرف‌کنندگان الزام به پرداخت داشته باشند.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 430501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    نیمه نخست بورس ۱۴۰۰ بهتر است یا دوم؟

    در ادامه موشکافی سوالات مهم بورس سال ۱۴۰۰، اینکه نیمه اول یا دوم بازار سهام بهتری را شاهد هستیم اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد. نکته جالب آنکه در نظرسنجی از ۱۰۰ صاحبنظر، تقریبا آرای نزدیک به همی دیده می‌شود. ابهامات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و برجام برخی را نسبت به نیمه دوم سال امیدوار کرده و گروهی رفتار سنتی سهام در دو فصل ابتدایی سال را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =