هشدار یک اقتصاددان درباره برنامه‌های خاندوزی/برنامه‌ها؛ فهرست تکراری دولت‌های قبل است

یک کارشناس اقتصادی درباره برنامه‌های اقتصادی دولت جدید گفت: در شرایط کنونی هیچ آینده روشنی را نمی‌توان برای اقتصاد کشور متصور شد مگر آنکه تحریم‌ها رفع شود، ارائه برنامه در حد حرف قابل انجام نیست.

صدای بورس - میلاد عبداللهی؛ جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی در حالی آغاز شد که ابراهیم رییسی، رییس جمهور به دفاع از کابینه پرداخت.

او عادلانه کردن نظام مالیاتی، فعال‌سازی نظام تامین مالی دولت، ارتقا بهره‌وری و ساماندهی مدیریت دارایی‌ها و شفاف‌سازی را از مهمترین اهداف دولت دانست. از سوی دیگر احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد هم چند روز قبل برنامه‌های خود را رسانه ای کرده بود.

در همین خصوص مرتضی افقه، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: باید بگویم در مجموع، کابینه فعلی را در حد شرایط معمول هم توانمند ندیدم. داشتن فکر خوب و برنامه‌های خوب کافی نیست چراکه خیلی از برنامه‌های ذکر شده، جایگاهی در شرایط فعلی ایران ندارد و قابل انجام نیست.


بیشتر بخوانید:

جلسه رای اعتماد به وزرا آغاز شد/ معاون اول، مسئول هماهنگی تیم اقتصادی


او با اشاره به اینکه برنامه‌ها فهرست تکراری وزرای قبلی است ادامه داد: تمام این موارد در اسناد قبلی موجود و لازم است آنها بگویند چگونه می‌خواهند به این اهداف برسند. من ندیدم راهی برای آنها ذکر شود.

او ادامه داد: برای پیشبرد برنامه‌ها باید به تجارب فرد نگاه کرد این در حالی است که تیم اقتصادی دولت، تجربه اجرایی آنچنانی ندارد و موفق نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر تحریم‌ها برداشته نشود حداقل در کوتاه مدت کاری پیش نخواهد رفت، اظهار داشت: این نیاز به استدلال ندارد؛ ما شرایط کرونا را داریم که در کنار مشکلات اجرایی، موانع بسیاری ایجاد کرده است.

این تحلیگر اقتصادی با اشاره به اینکه موضوع تحول اقتصادی مشابه برنامه‌های دولت نهم و دهم است، افزود: ما تجربه‌ای از این موارد را در گذشته داشته ایم. به علاوه در آن زمان بیشترین حمایت‌ها شد اما دیدیم دولت موفق نبود و از سند تحول هم تنها هدفمندی یارانه عملی شد.

کد خبر 437241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    کارشناش شما بی سواده اینها را از کجا پیدا میکنید؟