به گزارش صدای بورس، مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در باره فروش و خدمات پس از فروش گفت: یکی از ملاک ها و شاخص هایی که شرکت های خودروسازی را مورد سنجش قرار میدهند، به طور قطع شاخص میزان تعهد و میزان معوقات است.
وی با اشاره به اینکه اهمیت این شاخص بدون تردید اجتناب ناپذیر است و ارتباط مستقیمی با عملکرد تمام ارکان شرکت های خودروسازی دارد، افزود: اگر برنامه ریزی دقیق در تولید نداشته باشیم نمی توانیم متناسب با برنامه فروش تعهدات را ایفا کنیم، بنابراین در شرکت های خودروسازی شاخص میزان تعهدات بسیار مهم است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش، گفت: سایپا درباره این موضوع با چالش زیادی مواجه بودیم چرا که ۵۲۰ تعهد وجود داشت و به صفر رساندن آن در شرایط کنونی بسیار مشکل بود، تحریم یکی از این مشکلات بود که اثرات منفی در این صنعت گذاشته بود.
باقری تصریح کرد: تحریم ها اشتغال شرکت های خودروسازی را هدف قرار داد؛ سر فصل های سنتی در این گروه داشتیم که باید تعیین تکلیف می شد، یک طرح اتوخدمت بود که برای برون رفت از زیان مالی شکل گرفته بود.
بیشتر بخوانید:
ماجرای اختلال در تولید ساندرو و برلیانس
وی ادامه داد: یکی از مشکلات بعد از تحریم خودروها ساندرو و برلیانسی بود که ثبت نام کرده بودیم و شرکت های تامین کننده آنها از کشور رفتند، این کار برنامه های ما را دچار مشکل کرد و تحویل این خودروهای به مشکل خورد.
باقری با بیان اینکه اکنون که تعهدات به صفر رسیده است گفت: اکنون اتوخدمت (یکی از طرح های سایپا )به پایان رسیده است و ۱۲۰ هزار خودرو تحویل داده شده است و از آن حدود ۲۵۰۰ تعهد باقی مانده است که مشتریان تمایل ندارند از طرح های ما استفاده کنند. در حوزه سبد سرمایه گذاری مشکلات را رفع کرده ایم.
وی با بیان اینکه برای تحویل خودروهای ساندرو طرح های مختلف تبدیلی گذاشته ایم، افزود: اکنون طرحی برای این متقاضیان در نظر گرفته شده است که ۱۷۰۰ درصد سود برایشان دارد و ۱۸ درصد افزایش آورده آنها است.
وی با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن این طرح، متقاضیان تمایلی به استفاده از این طرح ندارند و چالش هایی برایمان ایجاد می کنند، گفت: هنوز این طرح توسط برخی از مشتریان مورد استقبال قرار نگرفته است. در طرح تبدیلی ساندرو ۱۰ هزار نفرشرکت کرده اند اما آن هایی که شرکت نکرده اند بر این باور هستند که صبر می کنند تا خودرو ساندرو خود را تحویل بگیرند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه مشتریان می توانند در مقابل دریافت خودرو ساندرو از طرح های تبدیلی استفاده کنند، اضافه کرد: طرح های تبدیل برای ساندرو، تحویل انواع خودروهای کوییک است و بهتر است سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.
باقری با اشاره به تحویل خودروهای ولوو توسط سایپا دیزل، تصریح کرد: در سایپا دیزل ۱۲۰۰ دستگاه معوق داریم که سایپا نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرده و محصول جدیدی را تحت عنوان دانگ فانگ تحویل می دهد.
وی با اشاره به جمع نهایی تحویل خودروها در گروه خودروسازی سایپا، گفت: از ۵۲۰ هزار دستگاه مجموع تحویل، ۱۷۰ هزار تعهد داریم و اعلام میکنم که اکنون با قاطعیت میگوییم که هیچ تعهد معوق نداریم و تمام آنها فاکتور شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه از اول سال تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فاکتور شده است، گفت: این میزان فاکتور شده نشان می دهد ۳۰ درصد افزایش تحویل خودرو نسبت به سال گذشته داشته ایم. خودرو شاهین نیز ۲ روز گذشته فاکتور شدند و در حال حاضر هیچ مشتری نداریم که بگوید زمان دریافت خودرو گذشته است.
به گزارش صدای بورس، وی ادامه داد: در کنار توسعه محصولات مشکلاتی داریم؛ اکنون از قیمت گذاری دستوری ضرر کرده ایم و برای تامین جریان مالی با اخلال مواجه هستیم؛ بنا داریم تعهدات را صفر و سرمایه را به سمت تولید ببریم و بودجه ای که داریم روی توسعه محصول نمیتوانیم سرمایه گذاری کنیم.
شاهین با گیربکس اتوماتیک تولید می شود
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: امسال شاهین با گیربکس اتوماتیک تولید می شود و در ۳ ماه تولید ۳ محصول شاهین اتوماتیک و آریا و اطلس آغاز می شود.
وی با اشاره به اشکلات مصوبه اخیر شورای رقابت، گفت: شورای رقابت مصوبه ابلاغ کرده که پیش فروش نداشته باشیم و رایزنی هایی در این زمینه داریم.
به گزارش تسنیم، باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفت: به دلیل مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف این موضوع سایپا در سال ۱۴۰۰ هیچ خودرویی را پیش فروش نمی کند؛ در سال جاری فقط فروش فوق العاده خواهیم داشت و دیگر پیش فروش خودرو نداریم.
نظر شما