بهبود ابزارهای نوین در اولویت

چند هفته‌ای است که بازار وارد فاز اصلاحی شده است که بهانه‌های مختلفی برای این اصلاح گفته می‌شود از جمله مذاکرات برجام و گزینه‌های ریاست کل بانک مرکزی اما آن چیزی که مشهود است...

بازار سرمایه به طور کلی بهترین محل تجمیع سرمایه‌ها و پس‌اندازهای خرد و کلان است. به‌همین دلیل بورس بهترین ابزار اقتصاد برای سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه و پس‌انداز است و می‌تواند در کنترل تورم نقش ایفا کند. حال اگر با بهبود ابزارهای نوین بتوان جوابگوی نقدینگی وارد شده به بازار بود بهترین عملکرد را در کنترل تورم خواهیم داشت زیرا هم نقدینگی لازم به صنایع تزریق شده و هم از سفته‌بازی بیش از حد تعادل جلوگیری شده‌ است.

در مجموع یکی از قابلیت‌های بازار سرمایه همین ابزارهای نوین است که در راستای تأمین مالی بنگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و منافع حاصل از رشد و توسعه صنایع و بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاران نیز خواهد رسید. از ماه‌های ابتدایی امسال شاهد رشد حدود ۵۰ درصدی شاخص بورس بودیم که دلایل مختلفی برای آن گفته می‌شود. از جمله دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، اول از همه کاهش بیش از حد، غیرمنطقی و احساسی شاخص طی شش ماه پایانی سال ۹۹ بود و نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اقتصاد کشور شاهد ادامه روند تورمی و عدم کاهش و اصلاح سایر بازارها از جمله مسکن بودیم.
همین نکته در کنار جذابیت قیمتی و اخبار خوبی که از مجامع به بازار تزریق شد و نیز وضعیت خوب قیمت‌های جهانی موجب رشد خوب بازار طی نیمه ابتدایی امسال شد. البته چند هفته‌ای است که بازار وارد فاز اصلاحی شده است که بهانه‌های مختلفی برای این اصلاح گفته می‌شود از جمله مذاکرات برجام و گزینه‌های ریاست کل بانک مرکزی اما آن چیزی که مشهود است، بازار در مسیر رو به رشد محکمی قرار دارد و تمامی موارد گفته شده برای رشد بازار کماکان پابرجا است. بنابراین فعلا نگرانی از باب وجود دلایل منطقی برای افت بازار نباید وجود داشته باشد.

  • شاپور شهبازی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۵
کد خبر 439125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =