۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
نبود راه مشخص برای رفع ابهام

توافق برجام برطرف‌کننده یک ریسک بزرگ سیستماتیک از اقتصاد کشور است.

طبیعتا ذات بازار سرمایه به واسطه اینکه از تمام بازارهای موازی و جریانات سیاسی و اقتصادی کشور و دنیا تأثیر می‌پذیرد، همراه با نوسان است. در کشور ما نوسانات تصمیم‌گیری بیشتر بوده و به تبع آن ریسک‌های بیشتری به بازار سرمایه وارد می‌شود، این موضوع جدیدی نیست و معمولا فعالان بازار در شرایطی بهتر از شرایط موجود نیز اتخاذ تصمیم نکردند اما به هر ترتیب اگر بحث بلندمدت مطرح باشد، ثبات و پایداری مبانی تصمیم‌سازی می‌تواند رشد بازار را تضمین کند که در این شرایط همیشه نگاه‌های کوتاه‌مدت وجود دارد و تصمیمات سرمایه‌ای نمی‌تواند تصمیمات بلندمدت باشد.
توافق برجام برطرف‌کننده یک ریسک بزرگ سیستماتیک از اقتصاد کشور است. بنابراین اگر بخواهیم نگاهی منطقی به موضوع داشته باشیم شاید در کوتاه‌مدت شاهد ارزش پیدا کردن ریال و کاهش نرخ ارز باشیم که بازار ما معمولا نسبت به این موضوع واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد اما چون مذاکرات اتمی و مسئله تحریم‌های ناشی از آن ریسک مهمی را برای کشور ایجاد کرده است اگر توافقی جامع و پایدار شکل بگیرد طبیعتا در بلندمدت بستر رشد و توسعه شرکت‌ها به مراتب بهتر فراهم خواهد شد و بازدهی بازار در بلندمدت بیشتر از قبل این اتفاق خواهد بود. در کوتاه‌مدت نیز ممکن است بازار با ریزش نرخ ارز تا حدودی واکنش منفی نشان دهد.


بیشتر بخوانید:

الگویی برای تعمیق و رونق بخشیدن


در مورد تشکیل کانون سهامداران خرد باید توجه داشت که در مباحث جهانی معمولا سهامداران خرد با استفاده از چنین سیستمی اجماع نظر می‌کنند و موضوع حاکمیت شرکتی با لحاظ کردن نظر بخش بیشتری از سهامداران خرد در شرکت‌ها اعمال می‌شود. طبیعتا در بلندمدت این موضوع در کشور ما می‌تواند به شفاف شدن و منصفانه‌تر شدن تصمیمات هیأت مدیره و عملیات شرکت‌ها منجر شود اما تیغ دو لبه‌ای است که طبیعتا اگر درست طراحی نشود نه تنها نمی‌تواند کمکی کند بلکه طبیعتا سازوکارهای موجود را نیز دچار اختلال خواهد کرد.
متأسفانه راه مشخصی برای رفع ابهامات و ابزارهای پیشرفته‌ای برای رفع ریسک‌های موجود در بازار سرمایه ایران وجود ندارد، به همین دلیل شاهد بلاتکلیفی در بازار، کاهش حجم معاملات و خروج پول از بازار سرمایه هستیم و در واقع به ابتدایی‌ترین شکل ممکن سرمایه‌گذار تلاش می‌کند که ارزش دارایی خود را حفظ کند و متأسفانه در این بازار بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که صبر کنیم تا حدودی وزن پیش‌بینی‌ها بهتر مشخص شود که بتوان نسبت به آنها واکنش نشان داد و عمل کرد.

  • حسین بوستانی - مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر
  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۵
کد خبر 442360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =