۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
رشد تولید لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۰

کارخانجات و واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید بیش از ۶.۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی شدند. آماری که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۷.۵۶ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد از بین چهار قلم لوازم‌خانگی بزرگ یاد شده، فقط تولید کولر آبی با افت اندکی مواجه شد و بقیه محصولات رشد داشتند.

در سالی که گذشت در مجموع ۶ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از اقلام یاد شده تولید شد. آماری که در مقایسه با تولید پنج میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاهی این محصولات در سال ۹۹ رشد ۷.۵۶ درصدی نشان می‌دهد.

تولید تلویزیون و عبور از بحران جهانی میکروچیپ‌ها

در سال ۱۴۰۰، تولید تلویزیون با ثبت رشد ۳.۶ درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

این در حالی بود که با توجه به مشکلات به‌وجود آمده به‌ویژه در تامین میکروچیپ‌ها که به یک معضل جهانی تبدیل شده بود، تامین قطعات از سوی شرکت‌ها به سختی انجام می‌شد.

با این حال شرکت‌ها موفق شدند با پشت سرگذاشتن عقب‌ماندگی‌ها در تولید که تا آذرماه ادامه داشت، در نهایت تا پایان دی‌ماه تولید تلویزیون را با مدت مشابه سال ۹۹ برابر کنند و در ادامه رشد تولید را رقم بزنند.


  • بیشتر بخوانید:

جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان


رشد ۲۰ درصدی تولید لباسشویی

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ کارخانجات و شرکت‌ها ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۹ رشد ۸.۳ درصدی نشان می دهد.

در سال ۹۹ تعداد ۲ میلیون و ۹۱ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود.

در بخش ماشین لباسشویی نیز رشد ۲۰ درصدی به ثبت رسید و یک میلیون و ۴۵۶ هزار دستگاه از این محصول تولید شد. این در حالی است که در سال ۹۹ یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول از خط تولید کارخانجات خارج شده بود.

با این حال در بخش کولر آبی شاهد افت تولید کارخانجات و شرکت‌ها بودیم. تولید یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول (در مقابل تولید یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه کولر آبی در سال ۹۹) حکایت از کاهش ۱.۶ درصدی تولید آن دارد.

موافق افزایش قیمت‌ها در شرایط کنونی اقتصادی نیستیم

در این زمینه دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به آمارهای یاد شده، اظهار داشت: در زمینه یخچال و فریزر، تولید به حدی رسیده که تقریبا با میزان تقاضا و نیاز کشور برابری می‌کند، اما رشد ۲۰ درصدی تولید ماشین لباسشویی نشان می‌دهد که همچنان برای تولید بیشتر جا وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، عباس هاشمی» معتقد است برای تولید تلویزیون در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر جا برای رشد وجود دارد. در این زمینه بحران جهانی میکروچیپ‌ها در سال گذشته کار را برای تولیدکنندگان دشوار کرد.

کد خبر 452103

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تولید لوازم خانگی در کشور با چالش مواجه است

    تولید لوازم خانگی در کشور با چالش مواجه است

    دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: خلاها و نقاط ضعف قانونی در مواردی همچون ته‌لنجی، مرزنشینی، تعاونی‌های مرزی و غیره در موضوع واردات قاچاق به کشور وجود دارد که تولید لوازم‌خانگی را در داخل با چالش مواجه کرده است.

  • کالا در بازار داخلی گران‌تر می‌شود؟

    تورم جدید با حذف معافیت‌ها

    کالا در بازار داخلی گران‌تر می‌شود؟

    رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اشاره به تصمیم جدید دولت می‌گوید: برخی پروژه‌های تعریف شده در بخش تولید با حذف معافیت‌ها متوقف خواهد شد و بدنبال آن موج جدید گرانی کالا در بازار داخلی ایجاد می‌شود.

  • ۲۳۰۰ محصول لوازم خانگی افزایش قیمت ندارند

    ۲۳۰۰ محصول لوازم خانگی افزایش قیمت ندارند

     معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم قیمت درب کارخانه حدود ۲هزار و ۲۹۶ قلم محصولات لوازم‌خانگی بدون افزایش در بازار عرضه می‌شود.

  • وعده های امین کار دستش داد

    وعده های امین کار دستش داد

    وزیر صنعت، معدن و تجارت از آبان سال گذشته پای ثابت جلسات مجلس برای پاسخگویی به پرسش های بهارستان نشین ها بوده؛ بطوریکه در حال حاضر سرلیست وزیران تذکر گرفته از مجلسی ها را به خود اختصاص داده است و در این مدت بارها طرح استیضاح فاطمی امین هم مطرح شده است.

  • جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان

    جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان

    بازار لوازم خانگی هر چند همانند سایر بازارها در رکود قابل توجهی به سر می برد، اما در سایه همین رکود شاهد رشد قیمت برخی از لوازم خانگی در بازار هستیم؛ رشدی که به گفته محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت از سوی کارخانه ها نبوده و بیشتر جو روانی حاکم در بازار بر آن اثر داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =