در هفته گذشته بر بورس چه گذشت؟ / لبخند بازار به روزهای رشد

مجامع شرکت ها با تقسیم های بالایی همراه است. فزر ۶۷۰۰ ریال تقسیم کرد که بیش از ۹۰ درصد است، سخوز بیش از ۳۴۰۰ ریال و سفار بیش از ۴۳۹۰ ریال تقسیم کردند که بیش از ۹۰ درصد بود. سفار در حال انتقال از شهر شیراز به شهر خرامه است و واحد جدید شرکت ۱۴ درصد پیشرفت دارد.

بازار هفته را با شوک گزارش‌های ۱۲ ماهه پالایشی‌ها شروع کرد و قرمز پوش شد. در میانه های هفته، با وجود خریدهای حمایتی صندوق توسعه و تثبیت، اما ناگهان شاهد اخباری در خصوص عدم قیمت گذاری خودروسازان توسط خصوصی سازی بودیم.

این موضوع که در پی شایعات در خصوص ارزش خودروسازان منتشر شد، بازار را با شوک دیگری مواجه کرد در حالی که در واگذاری اخیر، وزارت صمت راهبر است و ارتباطی به خصوصی سازی ندارد، اما بازار جو منفی گرفت. در حالی که قیمت نفت و کرک اسپرد صعودی بوده، اما پالایشی ها به جز شاوان با کاهش سودآوری فصلی در زمستان روبه‌رو شدند. شوینده‌ها هم پیگیر افزایش نرخ‌هایشان هستند. برخی از شوینده ها در فصل زمستان زیان ساختند. با وجود انتشار اخبار اولیه، اما به نظر افزایش نرخ هنوز اجرایی نشده است. گروه نیروگاهی در انتظار آزادسازی یا افزایش قیمت برق است. این صنعت بیش از یک‌دهه رشد خاصی در قیمت نداشته است و حتی نتوانسته مطالباتش را از دولت دریافت کند و شرکت های این صنعت حال خوبی در بورس ندارند، اما اواخر هفته با اقبال روبه‌رو شدند.
تنور عرضه‌های اولیه در حال گرم شدن است، هفته پیش دو عرضه داشتیم. بازده عرضه ها هم خوب بوده و بین ۲۷ تا بیش از ۱۲۰ درصد بازده داشتند اما مهمترین موضوع تخصیص به صندوق‌هاست و چیزی عاید حقیقی‌ها نمی‌شود. این هفته هم فغدیر عرضه اولیه شد که باز هم به سرمایه گذاران واجد شرایط یعنی صندوق ها اختصاص یافت و در عین حال قیمت بازگشایی رقابتی و بدون سقف بود.

از مجامع چه خبر؟
مجامع شرکت ها با تقسیم های بالایی همراه است. فزر ۶۷۰۰ ریال تقسیم کرد که بیش از ۹۰ درصد است، سخوز بیش از ۳۴۰۰ ریال و سفار بیش از ۴۳۹۰ ریال تقسیم کردند که بیش از ۹۰ درصد بود. سفار در حال انتقال از شهر شیراز به شهر خرامه است و واحد جدید شرکت ۱۴ درصد پیشرفت دارد. ارفع در گروه فولادی ۷۰ درصد تقسیم کرد و به هر سهم ۱۲۰۰ ریال رسید. این شرکت خبر از افزایش ظرفیت به ۱.۲ میلیون داد و همچنین بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان عدم النفع قطعی برق و گاز داشته است. خدیزل خبر از ورود به تولید خودروهای جدید سنگین داده و البته تنها ۱۰ درصد سود را تقسیم کرد. در دیگر شرکت گروه بهمن یعنی ولبهمن نیز شاهد تقسیم ۱۰ درصدی بودیم. به نظر این دو شرکت برنامه افزایش سرمایه از انباشته برای معافیت مالیاتی را در دستور کار خود دارند. غمینو و غپینو هم حدود ۷۰ درصد سود تقسیم کردند.

بازارهای جهانی، داغ داغ
در بازار جهانی، برخلاف هفته گذشته، این هفته روند صعودی بود. طلا به بالای ۱۸۵۰ دلار رفت و نفت بالای ۱۱۰ دلار ایستاد. مس کف ۹۳۰۰ دلاری را حفظ و روی به بیش از ۳۷۰۰ دلار صعود کرد. آلومینیوم با وجود نوسان مثبت، در اواخر هفته به سطح ۲۸۵۰ دلار برگشت. بورس های جهانی هم کاهشی هستند. روند از اول سال کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در بازارهای عمده را نشان می دهد.


  • بیشتر بخوانید:

مذاکرات ایران و روسیه در حوزه انرژی به کجا رسید؟


بازار در گذر زمان
در نگاهی به بازار این هفته در نخستین روز معاملات به افت بیش از ۱۵ هزار واحد به عدد یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد دست یافت. ارزش معاملات خرد در حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان و ۴۵۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد. با توجه به قرار گرفتن شاخص در محدود مقاومتی و همچنین گزارش‌های کمتر از انتظار پالایشی‌ها بازار پرعرضه بود. گروه‌های غذایی، بانکی و خودرویی مورد توجه بازار قرار گرفتند. شایعه سود ۲۰۰ تومانی در وبملت باعث افزایش تقاضا در این نماد شد. در ادامه بازار شرایط بهتر شد و نمادهای شاخص ساز و حتی پالایشگاه ها نیز متعادل معامله شدند و خریداران در منفی ها وجود داشت.
در دومین روز هفته شاخص کل با افزایش اندک به رقم یک میلیون و ۵۸۹ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات در حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. بازار متعادل و به نسبت روز گذشته کم عرضه بود. حمل و نقل و قندی به ترتیب بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها را داشتند. در روز دوشنبه بازار با کاهش حدود یک و نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات در حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۳۰۰ میلیارد تومان بود. بازار از همان ابتدای وقت با فشار عرضه روبه‌رو شد. عرضه ها در گروه خودرویی و صف فروش شدن سایپا باعث شد که فشار عرضه در کلیت بازار بیشتر شود. مصاحبه معاون خصوصی سازی در خصوص قیمت گذاری بلوک خودروسازان و تصور بازار از کمتر بودن ارزش این بلوک‌ها از مقادیر تابلوی بورس باعث بیشتر شدن فشار عرضه در این گروه شد.
در روز سه شنبه بازار با کاهشی جزیی به رقم یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان و ۳۵۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد. گروه برقی ورود نقدینگی حقیقی‌ها را ثبت کردند. نماد تفارس چهارشنبه بازگشایی شد در حالی که مرحله سفارش گیری انجام نشد و نماد مستقیماً بازگشایی و بلافاصله بسته شد. عرضه های ابتدای وقت کاهش یافت و بازار شرایط بهتری را تجربه کرد.
در آخرین روز هفته شاخص کل با رشد بیش از ۸ هزار واحدی به یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان و بعد از چند روز ورود ۹۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی ثبت شد. بازار خریداران خوبی داشت و پالایشی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها وزراعی‌ها با تقاضا روبه‌رو شدند. گزارش ماهانه شرکت‌ها وضعیت خوبی داشت. باتوجه به ارزان بودن بازار نسبت به بازارهای موازی، ادامه رشد را انتظار داشت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 452426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =