آیا کیفیت سوخت صادراتی به افغانستان پایین است؟

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کیفیت سوخت ارسالی به این کشور مطابق استانداردهای مدنظر افغانستان است، هرچند ممکن است برخی محموله‌ها هم استانداردهای این کشور را پاس نکنند و محموله دچار مشکل شود.

به گزارش صدای بورس، سیدحمید حسینی درباره میزان و کیفیت سوخت صادراتی به افغانستان اظهار داشت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان صادرات فراورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نداریم چون توسط افراد مختلف و ترانزیت از کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، بنابراین به آسانی نمی‌توان تفکیک کرد.

وی افزود: اکنون هم بنزین و گازوئیل شرکت پالایش و پخش و هم مقدار زیادی بنزین مینی‌ریفاینری‌ها تولید و صادر می‌شود و بعضی پتروپالایشگاه‌ها مثل نوری، بوعلی، شازند و اصفهان هم فراروده تولید و به افغانستان صادرات دارند و از طرفی از کشورهای دیگر هم ترانزیت می‌شود و اخیرا هم از کشور عراق به عنوان روغن محموله‌ای شبیه بنزین به افغانستان صادر می‌شود.

میزان صادرات بنزین و گازوئیل به افغانستان

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی میزان صادرات گازوئیل را به افغانستان حدود ۱۰۰ هزار تن و بنزین را ۲ تا ۳ برابر این رقم عنوان کرد.

کیفیت سوخت پایین است؟

وی درباره کیفیت سوخت ارسالی به این کشور نیز گفت: کیفیت سوخت ارسالی به این کشور مطابق استانداردهای مدنظر افغانستان است، هرچند ممکن است برخی محموله‌ها هم استانداردهای این کشور را پاس نکنند و محموله دچار مشکل شود.

حسینی توضیح داد: دولت جدید افغانستان بعد از استقرار در مرز ماهیرود که به فروارده‌های سوختی اختصاص داشت و عمده اتومبیل‌ها از این مرز وارد افغانستان می‌شدند، محدودیت‌هایی اعمال و اعلام کرد که محموله‌ها نباید در گمرک ایران کامیون به کامیون شوند، کامیون‌های ایرانی باید وارد افغانستان شوند، چون اعتقاد داشتند در این جابجایی‌ها تخلفاتی صورت می‌گیرد، ضمنا به آزمایشگاهی که توسط هندی‌ها اداره شده و نمونه‌گیری می‌کرد، اتهاماتی وارد شد، بنابراین طالبان فاکتورهای استاندارد را افزایش دادند، به همین دلیل تعداد زیادی از کامیون‌ها در مرز ماهیرود یا گمرک افغانستان متوقف شدند و ماه‌ها بین تجار افغان و گمرک این کشور درگیری بود و نهایتا بیشتر محموله‌ها ترخیص شد و محموله‌هایی هم که کیفیت پایینی داشتند جریمه پرداخت کردند.


بیشتربخوانید:شکستنی است با احتیاط مدیریت شود / بر زمین مانده‌های اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ کدام‌اند؟


وی تاکید کرد: اخیرا تولیدکنندگان ایران کالا را مطابق استاندارد این کشور را ارسال می‌کنند، اما ممکن است چند محموله هم به دلیل مباحث آزمایشگاهی و یا هر دلیل دیگر با مشکل مواجه شود اما خللی در روابط نفتی ایران و افغانستان ایجاد نمی‌کند.

افغان‌ها پول را پرداخت می‌کنند؟

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره پرداخت پول سوخت صادراتی نیز گفت: تجار افغانستان بار را از درب کارخانه منتقل می‌کنند و پول را نقد پرداخت می‌کنند، بعضا خودشان سیستم حمل و نقل دارند و در رابطه با پرداخت پول مشکلی وجود ندارد.

کابل با کدام کشورها مرواده نفتی دارد؟

وی همچنین به مبادی واردات سوخت افغانستان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر این کشور از مسیر ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان واردات فراورده دارد اما بخش عمده سوخت این کشور از کانال ایران وارد می‌شود.

مشکل گازوئیل حل شد

حسینی بیان داشت: در خصوص گازوئیل نیز باتوجه به اینکه سال گذشته در تحویل فراورده‌های صادراتی به افغانستان دچار مشکل شدیم و افغان‌ها گلایه‌مند بودند، شورای عالی امنیت ملی مجوز ترانزیت ۳ ماهه را داد که هنوز ادامه دارد و از نخجوان، ترکمنستان و عراق نیز محموله‌ها به این کشور ترانزیت می‌شوند.

قیمت‌ها چگونه است؟

وی درباره قیمت بنزین صادراتی به افغانستان اظهار داشت: سوخت صادراتی به این کشور مطابق قیمت‌های جهانی و بازار و بر مبنای قیمت نفت است و فروشنده ایرانی و خریدار افغان توافق می‌کنند، فعلا قیمت‌ها پایین‌تر از نرخ جهانی است و باتوجه به اینکه تولیدکنندگان ایرانی هم با قیمت مناسب خوراک را دریافت می‌کنند، می‌توانند با سایر رقبا رقابت کند، البته مشکلاتی بابت فراوره‌های روسی به بازار ایجاد شد که اکنون این چالش‌ها کمتر شده است.

همچنان سوخت قاچاق می‌شود؟

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره قاچاق سوخت گفت: باتوجه به گستردگی مرز و اختلاف قیمتی که داریم به کشورهای افغانستان و پاکستان قاچاق سوخت صورت می‌گیرد، در هر حال بخشی از پول مواد مخدر به نحوی با قیمت سوبسیدی سوخت در ایران به افغاستان برمی‌گردد اما میزان آن مشخص نیست.

اوضاع تسویه بدهی برقی و گازی توسط بغداد

وی در ادامه درباره کاهش صادرات گاز به عراق نیز خاطرنشان کرد: عراق سال گذشته پول واکسن ایران را پرداخت کرد، همچنین پول بخشی از کالاهای مورد نیاز ایران را که خریداری شده بود، پرداخت کرد اما این ارقام باتوجه به حجم گاز صادراتی به هیچ‌وجه پاسخگو نیست.

حسینی افزود: دولت و وزارت نیروی عراق اعلام می‌کنند پول برق و گاز پرداخت می‌شود، اما این بدان معنا نیست که پول به دست ایران می‌رسد، پول را در TBI سپرده‌گذاری می‌کنند و ما همچنان بابت انتقال پول مشکل داریم.

به گزارش ایلنا، وی یادآور شد: بیش از ۵ میلیارد دلار بابت صادرات برق و گاز از عراق طلبکاریم و نظام بانکی این کشور به بهانه تحریم‌ها همکاری نمی‌کند.

کد خبر 452983

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبرهای جدید در مورد گرانی بنزین

    خبرهای جدید در مورد گرانی بنزین

    عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به هیچ‌وجه صحت ندارد، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه افزایش قیمت و هیچ سناریویی برای طرح این مسائل به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع نشده است.

  • لوازم یدکی رتبه اول قاچاق در کشور

    لوازم یدکی رتبه اول قاچاق در کشور

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین دستورالعملی برای واردات کالا توسط ملوانان و کولبران تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: ازنظر کشفیات مظنون به قاچاق لوازم‌یدکی خودرو در سال ۱۴۰۰ با ۲۰ میلیارد ریال و سهم ۱۰ درصدی از کشفیات رتبه اول را دارد.

  • افزایش قیمت بنزین واقعیت دارد؟

    افزایش قیمت بنزین واقعیت دارد؟

    یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیقتری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

  • مسئولیت بانک ملی در قبال صندوق‌های دزدیده شده چیست؟

    مسئولیت بانک ملی در قبال صندوق‌های دزدیده شده چیست؟

    دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره مسئولیت بانک ملی در سرقت صندوق‌های امانات گفت: با توجه به اصول و مبانی حقوقی در سرقت مورد بحث ظاهرآ هیچگونه مسئولیتی متوجه بانک ملی ایران نباید باشد زیرا، بانک ملی فقط یک محل مطئمن برای نگهداری اشیاء به مشتری اجاره داده و فرض آن است که بانک از محتویات داخل صندوق‌های امانات اطلاع نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =