«فولاد» خم شد/ حاتم‌بخشی از جیب سهامداران

فرار از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا دلیلی جز فروش در شبکه دلالی و به دست آوردن سود بالاتر ندارد.

صدای بورس - میثم قریشی؛ ایجاد دوگانه فروش در بورس کالا یا عرضه خارج از بورس موضوعی است که چند سال گذشته و حتی امروز ذهن سهامداران صنعت فولاد را به خود مشغول کرده است اما با نگاهی دقیق به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به نتایج گاه متفاوتی می‌رسیم و سوالات تازه‌ای برای فعالان بازار سرمایه و حتی عموم جامعه مطرح می‌شود.

نکته اول اینکه فولاد مبارکه بیش از ۲ میلیارد دلار از توان صادراتی خود را به دلیل مدیریت غلط از دست داده است. این شرکت از مهر ماه سال ۹۷ تا فروردین ۱۴۰۰ می‌توانست نزدیک به ۴ میلیون تن صادرات داشته باشد که با ناتوانی در تعامل موثر با ارکان حاکمیت برای مجاب کردن آنها به ضرورت صادرات، این ظرفیت از دست داد.

در بخش دیگری از گزارش هیأت تحقیق و تفحص درباره ناتوانی فولاد مبارکه در به بهره‌برداری رساندن پروژه‌های توسعه‌ای بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ آمده؛ شرکت در ادوار گذشته و به رغم وجود مشکلات پیچیده‌تر، اغلب در مسیر اجرای توسعه کمیت و کیفیت به شکل موفقی عمل کرده و بنابراین توفیق نیافتن در پیشبرد برنامه توسعه در دوره مدیریت آقای عظیمیان ارتباط نزدیکی با نداشتن صلاحیت فنی وی داشته است.


بیشتربخوانید: پنهان کاری قیمتی در بازار مسکن/ افزایش فایل‌های تفاهمی


شفاف نبودن مشتریان فولاد مبارکه در فرآیند مچینگ و وجود اخباری مبنی بر حضور بیش از ۴۰۰ مشتری ناشناس (ثبت نشده در سیستم بهین‌یاب) در لیست دریافت‌کنندگان محصولات فولاد مبارکه نکته‌ دیگری است که دلیل فرار این شرکت‌ها از عرضه محصول در بورس کالا را نشان ‌می‌دهد و اینکه تضعیف نقش شرکت فولاد مبارکه در سیاست‌گذاری در سطح ملی (فروش در بازار داخلی و خارجی) به علت نداشتن تخصص مدیرعامل وقت شرکت (حمیدرضا عظیمیان) و همچنین وابستگی شدید وی به حمایت از طرف سیاسیون جهت ماندن در صندلی مدیرعاملی بوده است.

مجلس تاکید کرده است که از آنجایی که پس از خروج محصولات از کارخانه و تحویل آن به مراکز خدماتی، شرکت کنترلی بر نحوه توزیع و فروش نداشته است، مراکز مذکور بر خلاف دستورالعمل فولاد مبارکه اقدام به تشکیل کمیته قیمت‌گذاری (بدون حضور نماینده‌ای از فولادمبارکه) می‌کردند همچنین در برخی از مراکز نرخ های فروش محصولات و ارائه خدمات براساس کشش بازار و توافق با مشتریان صورت پذیرفته است.

از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ مبلغی بالغ بر ۵۳۹.۱۷۶.۵۹۰ میلیون ریال تفاوت حاصل از اختلاف بین قیمت فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان با بازار وجود دارد که این مبلغ نصیب شبکه دلالی شده است همچنین این شرکت بدون رعایت سهمیه تحویلی به شرکت‌های تولیدی و بازرگانی، ظرفیت زیادی از تولید خود را بدون در نظر گرفتن سهمیه به دلالان واگذار کرده است. تمام موارد یاد شده فقط بخش کوچکی از گزارش مفصل مجلس از تخلفات گسترده شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که تا حدی دلیل بی‌میلی فولادسازان به عرضه محصول در بورس کالا و فروش خارج از بازار را نشان می‌دهد.

کد خبر 457798

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =