بعد از "فولاد" نوبت به "خکرمان" رسید / فروش شرکت به ثمن بخس

سودی که باید نصیب سهامداران "خکرمان" می‌شد با یک مزایده جنجالی از دست می‌رود.

صدای بورس - میثم قریشی؛‌ شرکت رینگ مارال ارگ یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان است که در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰۰ حلقه انواع رینگ را دارد.

شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ خبر از برگزاری مزایده برای فروش ۵۰ درصد از شرکت رینگ مارال داد و اعلام کرد به دلیل نبود پیشنهاد شرکت در مزایده، هیأت مدیره تصمیم به واگذاری سهام رینگ مارال به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان در ازای هر سهم به شرکت بین‌المللی پارس تجارت گرفته است. با این حساب کل قرارداد واگذاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

اگر فرض کنیم که شرکت رینگ مارال به نصف ظرفیت اسمی در سال تولید کند و ۲۴۰ روز در سال فعالیت داشته باشد، در نتیجه این شرکت سالانه ۲۴۰ هزار حلقه رینگ تولید می‌کند. اگر هر رینگ به طور متوسط ۷۵۰ هزار تومان به فروش برسد، مبلغی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان فروش سالانه این شرکت است.


بیشتر بخوانید: در دولت رییسی نرخ تورم نزدیک به ۲۰ واحد درصد کاهش یافت!


با در نظر گرفتن حاشیه سود ۱۰ درصد برای شرکت به سود ناخالص ۱۸ میلیارد تومان در سال می‌رسیم و با مقایسه سود ناویژه و ارزش اسمی اعلامی شرکت برای برگزاری مزایده (۵ میلیارد تومان) به این برآیند می‌رسیم که شرکت خریدار در مزایده همان سال اول تولید سود ناخالص ۹ میلیارد تومانی را به دست می‌آورد.

اگر معیار ارزش‌گذاری شرکت را فقط فروش سالانه در نظر بگیریم و از دارایی‌های شرکت صرف نظر کنیم، به صورت نظری با ضرب حاشیه سود ناخالص در دوره بازگشت سرمایه ۵ سال به ارزش ۴۵ میلیارد تومان می‌رسیم. حال سوال این است که دلیل این انحراف در ارزش‌گذاری شرکت چیست؟

خریداران شرکت رینگ مارال چه کسانی هستند؟ با واردات مجدد خودروهای کره‌ای و افزایش تولید این شرکت، سود کلانی نصیب صاحبان جدید رینگ مارال می‌شود و سود از مجموعه گروه اقتصادی کرمان خودرو خارج می‌شود و سودی که باید نصیب سهامداران "خکرمان" می‌شد با یک مزایده جنجالی از دست می‌رود.

کد خبر 458360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =