نشانه‌ای از رکود بازار مسکن

افت تقاضا برای دریافت وام مسکن و کاهش قیمت آن را می‌توان پیامد رکود معاملات و ثبات قیمت مسکن دانست.

به گزارش صدای بورس،پس از آغاز ریزش معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه، قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز روند نزولی به خود گرفته است و به اعتقاد کارشناسان، روند نزولی قیمت وام مسکن نشانه دیگری از ایجاد رکود در بازار املاک است.

واسطه‌های ملکی از کاهش معاملات و افت شدید سرعت رشد قیمتهای پیشنهادی مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۱ خبر می‌دهند و می‌گویند که از تیرماه به بعد این روال حکمفرما بوده است. رکود معاملات باعث شده تا قیمت وام مسکن نیز کاهش پیدا کند.

ابتدای سال جاری قیمت هر برگ «تسه» در محدوده ۷۰ هزار تومان قرار گرفت. این اتفاق پس از آن رخ داد که نوسان‌گیری روزانه اوراق تسه ممنوع اعلام شد. اما از اردیبهشت که معاملات و قیمت مسکن در پایتخت صعودی شد، قیمت اوراق تسه نیز اوج گرفت تا اینکه مجددا روند کاهشی پیدا کرده و در حال حاضر به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا، معمولا عواملی همچون تعداد معاملات املاک، نرخ وام بانک مسکن، نرخ اوراق بدون ریسک در اقتصاد کشور و بازدهی بازارهای موازی در قیمت تسه تاثیرگذار است که در حال حاضر بازارهای موازی مسکن شامل ارز و طلا در ثبات به سر می‌برند و بورس روند نزولی دارد.

کد خبر 461280

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر مهم بانک مرکزی درباره فرایند اعطای وام های خرد

    خبر مهم بانک مرکزی درباره فرایند اعطای وام های خرد

    مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد:‌ به منظور تسهیل در فرایند اعطای وام های خرد؛ دامنه تضامین دریافتی در بانکها گسترده‌ شده است.

  • قیمت املاک لاکچری کاهش یافت

    قیمت املاک لاکچری کاهش یافت

    یک کارشناس مسکن گفت: رکود بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس و لاکچری در تهران و شمال کشور، واحدهای خود را بعضا تا ۵۰ درصد زیر قیمت نسبت به دو سال قبل به فروش برسانند.

  • وام مسکن گران شد

    وام مسکن گران شد

    هزینه خرید اوراق مسکن نسبت به هفته قبل افزایش یافته است؛ به گونه ای که این نرخ برای مجردهای تهرانی حدود دو میلیون تومان و برای متاهل ها بیش از سه میلیون تومان بیشتر شده است.

  • یک پیش بینی از قیمت طلا

    یک پیش بینی از قیمت طلا

    قیمت طلا در روز جمعه و در حالی که بازارها بر روی چرخه انقباضی آهسته‌تر فدرال رزرو پس از نشست نوامبر افزایش یافته بودند،یک رالی قوی داشت. تحلیلگران اکنون به داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم و گزارش‌های درآمدی هفته آینده توجه زیادی دارند تا نگاه بهتری به وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده داشته باشند.

  • وزارت راه چقدر در تحقق برنامه‌ مسکن‌سازی دولت سیزدهم موفق بود؟

    وزارت راه چقدر در تحقق برنامه‌ مسکن‌سازی دولت سیزدهم موفق بود؟

    در نیمه شهریور امسال طی حکمی از سوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هادی عباسی به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه منصوب شد و محمود محمودزاده از این وزارتخانه رفت. محمود زاده از دولت قبل در این پست حضور داشت و بنا بود مجری یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم باشد.

  • معاملات مسکن در تهران طلسم شد

    معاملات مسکن در تهران طلسم شد

    اتفاقات اخیر رخ داده در کشور بر بازار مسکن سایه افکنده است و این بازار را با رکود مواجه کرده است.

  • دولت برای مردم ویلا می سازد!

    دولت برای مردم ویلا می سازد!

    مصوبات چهارمین جلسه شورای عالی مسکن با امضای رئیس‌جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن، اولویت در ساختن خانه‌های ویلایی است.

  • کاهش نرخ رسمی ۲۵ ارز /جدول

    کاهش نرخ رسمی ۲۵ ارز /جدول

    بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • پیش بینی قیمت مسکن تا پایان ۱۴۰۱

    پیش بینی قیمت مسکن تا پایان ۱۴۰۱

    عبده تبریزی طی نشستی کارشناسی در نمایشگاه کیش‌اینوکس به معمای جهش غیرواقعی قیمت مسکن و آینده نرخ‌ها و معاملات این بازار پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =