دولت از لوکس‌نشینان چقدر مالیات گرفت؟

آخرین آمارها حاکی از آن است که درآمد دولت از مالیات خانه‌های لوکس در هفت ماه امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان بوده است که پنج میلیارد تومان بیشتر از درآمد دولت از این محل در شش ماه نخست سال بوده است.

به گزارش صدای بورس،طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان است مشمول پرداخت مالیات شدند تا به یکی از پایه‌های جدیدی در نظام مالیاتی ایران تبدیل شوند.

بر این اساس، خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شدند و نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس به این صورت شد:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

البته از زمانی که این ارقام برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس تصویب شد، همواره یکی از موضوعات انتقادی مهمی که از سوی کارشناس مطرح می‌شد، پایین بودن نرخ‌های تعیین شده برای این خانه‌ها بود به اعتقاد کارشناسان، این نرخ‌ها همه لوکس‌نشین‌ها را در تور مالیات قرار نمی‌دهد.

ارقام ثبت شده از مالیات‌های اخذ از این پایه مالیاتی نیز مهر تاییدی بر انتقادات بود؛ به طوریکه از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی لوکس شناسایی شده در سال گذشته، معادل ۲۰۰ میلیون تومان مالیات گرفته شد.

به گزارش ایسنا، در هر صورت روندی مالیات گیری از خانه‌های لوکس همچنان ادامه دارد و درآمد دولت در شش ماه نخست سال جاری از این محل ۱۲ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان بود. این میزان در هفت ماهه، یعنی از ابتدای سال جاری را مهرماه با افزایشی بیش از پنج میلیارد تومانی، به ۱۷ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان رسیده است.

کد خبر 462672

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر خوش برای بازنشستگان

    خبر خوش برای بازنشستگان

    یک فعال حوزه کار گفت: پرداخت معوقه فروردین از این ماه و همزمان با شروع پرداخت مستمری آبان ماه آغاز شده و به تدریج معوقه هر ماه در برج بعد پرداخت می شود به نحوی که معوقه اردیبهشت در آذر ماه،‌ معوقه خرداد در دی ماه و به همین ترتیب معوقات پنج ماه تا آخر سال به حساب بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

  • بازهم زمزمه رشد حباب بورس بالا گرفت!

    بازهم زمزمه رشد حباب بورس بالا گرفت!

    حباب قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی مانند سهام یا یک کالا به دلیل آنکه بیش از حد خریداری شود یا تقاضا برای آن به طور مداوم در حال افزایش باشد، بالا برود و این قیمت فراتر از ارزش منصفانه و قابل توضیح اصل دارایی باشد.

  • خانه‌های خالیِ پر از ابهام!

    خانه‌های خالیِ پر از ابهام!

    قرار بود خانه‌های خالی به یکی از پایه‌های درآمدی دولت تبدیل شوند اما به نظر می‌رسد منابعی که قرار بود از این محل اخذ شود، پشت سد نحوه شناسایی این خانه‌ها گرفتار شده‌اند. به طوریکه برخی از خانه‌هایی که به عنوان خانه خالی شناخته شدند، سکنه داشتند و خانه‌هایی که واقعا خالی هستند، هنوز ناشناخته مانده‌اند.

  • واگذاری بیشترین زمین‌ های دولتی در ۳ استان به مسکن

    واگذاری بیشترین زمین‌ های دولتی در ۳ استان به مسکن

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: استان‌های ایلام، البرز و اصفهان به ترتیب بیشترین واگذاری‌های زمین دستگاه‌های دولتی را به خود اختصاص دادند.

  • سرمایه‌گذاری در زمین چقدر سودده بود؟

    سرمایه‌گذاری در زمین چقدر سودده بود؟

    درحالی‌که متوسط بازدهی بازارهای مسکن (تهران)، دلار، طلا، سکه و بورس در سال گذشته حول‌وحوش ۱۰ درصد تخمین زده می‌شود خریداران زمین و املاک مسکونی کلنگی در کشور، پارسال سود سالانه متوسط حول‌وحوش ۲۶درصدی را از این بازار به دست آوردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =