تغییرات عرضه خودرو در بورس کالا

شورای رقابت بشورای رقابت با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستورالعمل تشکیل “کارگروه تخصصی خودرو” را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرد.ار دیگر مدعی قیمت گذاری خودرو شد.

به گزارش صدای بورس، در حالی اعضای شورای رقابت بار دیگر به تشکیل “کار گروه تخصصی خودرو” رای دادند که این شورا به حکم مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال گذشته از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود.

اما شورای رقابت مدعی است که این مصوبه منقضی شده بنابراین این شورا بدون منع قانونی بار دیگر می تواند به جاده قیمت گذاری خودرو باز گردد.

اما کارگروه تخصصی خودروی شورای رقابت چگونه تشکیل می شود؟ این کارگروه پنج عضو دارد.

دو نفر از اعضای شورای رقابت، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس جامعه حسابداران رسمی ایران و یک صاحب‌نظر در حوزه خودرو تشکیل می‌دهند.

همچنین رئیس کارگروه نیز از میان دو عضو شورا تعیین می‌شود، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربطی مانند وزارت صمت، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، شرکتهای خودروساز و… به‌صورت موردی و بر اساس موضوع جلسات به “کارگروه تخصصی خودرو” دعوت خواهند شد.

اما باز گشت شورای رقابت چه تبعاتی می تواند برای شرکت های خودروساز و همچنین بازار به دنبال داشته باشد؟

پیش تر که شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری خودرو حضور داشت شرکت های خودروساز به واسطه فرمول قیمت گذاری این شورا همواره محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه می کردند و این مساله منجر به ورود خودروسازان به باتلاق زیان دهی شد. البته شورای رقابت معتقد بود مدیران خودروساز باید با دو اهرم بهره وردی و کاهش هزینه های سربار، هزینه های تولیدی خود را کاهش داده و از این مسیر به جاده سوددهی باز گردند. در زمان حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری خودرو بازار هم مسیر خود را می رفت و شاهد صعود قیمت محصولات شرکت های خودروساز در بازار بودیم. دلیل این اتفاق سرکوب قیمتی در مبدا و همچنین کم شدن توان خودروسازان برای تولید محصولات به دلیل نبود جذب منابع مالی از مسیر فروش خودرو به قیمت واقعی بود. بسیاری از کارشناسان ایجاد فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه حاصل حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری شرکت های خودروساز عنوان می کنند.

حال که خودروسازان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند این سوال ایجاد می شود که برنامه شورای رقابت برای فروش خودرو در بورس کالا چیست؟

به گزارش اکو ایران,با توجه به نامه ای که نمایندگان مجلس هفته گذشته به شورای رقابت نوشتند و در این نامه خواستار دخالت شورای رقابت در نحوی عرضه خودرو در بورس کالا شدند به احتمال قوی شاهد تغییراتی در ساز و کار عرضه خودرو در بورس کالا خواهیم بود. آیا خودروسازان بابت این تغییرات دلسرد شده و شور خود را برای عرضه در بورس کالا از دست می دهند یا نه سوالی است که برای پاسخ آن باید منتظر ماند.

کد خبر 465327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    9 2
    نظر ما این است که در بورس فقط سرمایه دار صاحب خودرو می شود ولی ما که پول نداریم دوباره صاحب خودرو نمی شویم
    • جواد IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      1 0
      نظر من اینه ک خریدار واقعی که پول داره ماشین میخره شما خریدار واقعی نیستید و فقط میخواید با فروش حواله مقداری پول به جیب بزنید
  • مجید IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 0
    دوباره شورای رفاقت را آوردن تا قیمتها را بالا ببرند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    بورس بهشت خودروساز و دلال و جهنم مصرف کننده
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    دلالی بورس درفروش خودرواثرافزایش تولیدرادرکاهش قیمتها ازبین می بردزیرایک واسطه بی دلیل که این وسط درصدی به هزینه فروش اضافه می کندوازطرفی بامزایده سعی درفروش به بالاترین قیمت داردموجب افزایش قیمت خودرووآشفتگی درقیمت می شودزیرادرهرنوبت خودروبایک قیمت متفاوتی به فروش میرسد. طبق نامه ای هم که بورس برای وزیرفرستاده این طریق فروش خودرو زدوبندی بین بورس ودولت برای جمع کردن نقدینگی جامعه وبه زبان ساده دزدی سرگردنه است که مجبوری هستی هرروزگرانتربخری.واقعاجای شرم دارد.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 0
    با سلام و عرض ادب تا وقتی عرضه خودرو کم باشد تعیین کننده قیمت بازار سرمایه دار و دلال‌ها هستند ، خودرو را با قیمت‌های بالاتر از قیمت پایه می خرند و به همان نسبت و بیشتر قیمت بازار را بالا تر می‌برند تا عرضه زیاد نشود سرمایه دار کنار نمی رود و مصرف کننده واقعی موفق به خرید نمی شود
  • حسین ناامید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 1
    بورس فقط جای گرانفروشی و نفع دولت و خودرو ساز است و بس هیچ کمک ونفعی به مردم نخواهد بود
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 0
    واقعا از کدوم کشور دنیا الگو برداری کردن
  • حسین IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    1 1
    بهترین کار عرضه خودرو در بورس هست .تا افراد ضعیف هم بتوانند راحت خودرو بخرند.
  • جواد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    سلام فقط خودرو سازان دارن ازطریق بورس دوبرابر حتی سه برابر قیمت مصوب دارن خودرو شون رو بفروش میرسونن
  • فرهاد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظر من وزارت سمت و بورس و خودروسازان با هم تبانی کردن برای خالی کردن جیب مردم با فروختن خودروهای بی کیفیت و به قیمت بسیار گران در بورس چراکه خودرو در بورس به دوبرابر قیمت کارخانه با شگرد خاصی در قیمت گذاری بفرئش می رسد.از آنجایی که هیچ گونه شفافیتی در روش مضایده فروش خودرو در بورس نیست.ضمن اینکه اکثریت مردمی که خودرو ندارند و حتی صاحب خودرو هستن اصولا با سازوکار بورس آشنایی ندارند و نمی توانند در بورس خرید کنند.فروش خودرو در بورس به اینصورت فقط جیب مردم را خالی می کنند.و به شعور مردم توهین می کنند.
  • عبدالله IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    فعلا همه بدنبال لقمه چرب برای خود هستند. مردم در هر تصمیمی بازنده هستند
  • سید جواد IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    انقدر قیمت خودرو بالا هست از دست همه خارج شده شورا رقابت کاری نمیتونه بکنه
  • رضا سائلی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    با احترام خدمت همه هم میهنان ارجمند، تا قيمت خودرو آزاد نشود بازار به تعادل نمی رسد، بورس مکان خوبی هست اگر خودرو ساز ها هر هفته خودرو ارایه بدهند تاچند ماه آینده قیمتها به تعادل میرسد.
  • Ah IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 1
    اینا همش از بدبختی ملت ایران است
  • محسن IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    ما ایرانیا علم خودرو سازی را نداریم ...ماشین درست میکنن فقط بخاطر جیب مردم خالی کنن...