تأمین مالی از طریق صندوق‌ها راهگشای پروژه‌های بعدی

صبح امروز مراسم افتتاح پروژه ۲۳۵ واحدی نگین دولت آباد باحضور سرپرست بانک مسکن، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن و مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ در ادامه این مراسم علی عسگری، سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه امیدواریم نقش پررنگی برای آحاد جامعه در زمینه مسکن داشته باشیم، عنوان کرد: این پروژه با همکاری مجموعه گروه مالی، شرکت هلدینگ ساختمانی مسکن و سایر شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران، شرکت تامین سرمایه مسکن و ... پیش برده شد.

وی افزود: امروزه یکی از دغدغه‌های کشور وآحاد مردم و به ویژه جوانان بحث مسکن است، دولت در راستای تامین مسکن طرح‌هایی پیش رو دارد چه تکمیل طرح‌های قبلی و باقی مانده از مسکن مهر، چه نهضت ملی و چه ترمیم بافت فرسوده و سایر طرح هایی از این دست که بتواند که بتواند نیاز مسکن را برای آحاد مردم تامین کند. واین امر از محل منابع خود مردم تامین مالی میشود و همچنین از محل سهم الشرکه ای که معمولا بانک مسکن و سایر بانک‌ها می‌توانند در این زمینه داشته باشند.

عسکری افزود: این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که از طریق ایجاد صندوق مسکن و ساختمان ایجاد شده است که از محل آورده مردم و از طریق مجوزهای سازمان بورس که گرفته شده است، مردم با آورده خود اقدام به خرید یونیت کرده‌اند و پروژه از این محل فعال شده است و شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران نیز به عنوان پیمانکار این پروژه وارد شده و طی ۵سال این پروژه به طول انجامید اگر بحث مجوزهای مربوط به شهرداری، دغدغه‌های مالی و غیره کمتر بودند شاید پروژه زودتر به بهره برداری میرسید اما با وجود اینکه تجربه ای نو برای اقتصاد کشور در زمینه تامین مسکن بود و تعداد سه پروژه اینچنینی نیز در این زمینه داشتیم که بعنوان تجربهای عملی هر سه مورد موفقیت آمیز بوده اند.

امیدواریم این روش تامین مالی از طریق صندوق‌ها بتواند راهگشایی برای پروژه های بعدی باشد تا بتوان از محل منابع مردم و با استقراض کمتر از منابع بانکی و سایر منابع وابسته دولت مسکن برای آحاد مردم تامین شود. این پروژه تجربه خوبی بود که بانک مسکن پیشتاز این اقدام بود و هر سه این پروژه‌ها به نتیجه رسیدند.


بیشتر بخوانید: تحویل موفقیت آمیز سومین پروژه بانک مسکن


سرپرست بانک مسکن ادامه داد: امید می‌رود بانک مسکن بتواند با مجوزهایی که از سازمان بورس اخذ می‌کند این دست پروژه ها را پیش ببرد و از طریق ایجاد صندوق های زمین و مسکن برای مردم ‌ایفای نقش کند.

وی در آخر آماری از طرح نهضت ملی ارائه کرد و گفت: تاکنون کسانی که در بانک مسکن و در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کردند ۸۴۳ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود ۲۵۰ هزارنفر تاکنون برای پرداخت آورده اولیه مراجعه نکرده اند وباقی مانده یعنی ۴۵۰ هزارنفر مراجعه کردند که از تعداد نیز تاکنون ۲۱۰ هزارنفر در قالب پروژه‌های مختلف انعقاد قرارداد کرده اند و حدود ۲الی ۳ هزار نفر در مرحله انعقاد قرارداد و تکمیل پرونده هستند و مابقی در مرحله تشکیل پرونده هستند. تاکنون نیز حدود ۷۱هزار میلیارد تومان قراردادهای منعقد شده است که حدود ۵۱ هزار میلیارد آن در قالب آورده مردم به پیمانکاران پرداخت شده است. پروژه‌ها از لحاظ پیشرفت فیزیکی در مرحله بتن ریزی و اسکلت بندی هستند و از محل آورده مردم و سهم الشرکه بانک این پرداخت‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین از این حیث بانک مسکن در یکسال و خورده ای که وارد این طرح شده عملکرد خوبی داشته و صددرصد تعهدات خود را انجام داده است و متناسب با اهداف پیش بینی شده در حال پیشبرد هستیم و در کنار این در حال تکمیل واحدهای عقب مانده هستیم.

۱۷۱ هزار از این واحدها در محدوده شهری و مابقی در محدوده روستایی هستند که با هماهنگی صورت گرفته با بانک مسکن اولویت با پروژه‌هایی است که بالای هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و باید در اولویت تامین مالی قرار بگیرند تا این پروژه ها نیز سریعتر به بهره‌برداری برسند.

وی در آخر افزود: مجموعه این اقدامات بیانگر این است که بانک مسکن در پیشبرد اهداف خود عملکرد خوبی داشته است.

کد خبر 467280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =