بیماری کبد چرب و علائمی که باید روی پوست خود توجه کنید

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن انسان است. چندین عملکرد از جمله سم زدایی، سنتز و ذخیره سازی را انجام می دهد.

صدای بورس - مهراز حبیبی، کبد به دفع سموم از بدن کمک می کند، چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند و همچنین گلیکوژن، ویتامین ها و مواد معدنی را ذخیره می کند. به تولید و دفع صفرا کمک می کند و همچنین پروتئین های پلاسما مانند آلبومین و فاکتورهای انعقادی را سنتز می کند. بیماری کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با کبد است. عمدتاً زمانی رخ می دهد که افزایش تجمع چربی در کبد وجود داشته باشد.

انواع بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب را می توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد: بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و بیماری کبد چرب الکلی که استئاتوهپاتیت الکلی نیز نامیده می شود. . بیماری کبد چرب الکلی به دلیل نوشیدن بیش از حد الکل رخ می دهد که منجر به تجمع چربی در کبد می شود. هر دو می توانند آسیب جدی به کبد وارد کنند.

شایع ترین علائمی که باید به آنها توجه کرد

برخی از شایع ترین علائم بیماری کبد چرب عبارتند از: - درد یا نفخ شکم، به ویژه احساس پری در سمت راست بالای شکم - حالت تهوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن - ورم شکم و پاها (ادم) ، خستگی مفرط یا آشفتگی ذهنی – و احساس ضعف.

این علائم روی پوست خود را نادیده نگیرید

در موارد شدید بیماری کبد چرب، ممکن است فرد دچار سیروز شود که پیشرفته ترین مرحله مشکلات کبدی است. سیروز زخم کبد ناشی از آسیب مداوم و طولانی مدت کبد است." بافت اسکار جایگزین بافت سالم در کبد می شود و از عملکرد صحیح کبد جلوگیری می کند. "آسیب ناشی از سیروز قابل جبران نیست. و در نهایت می تواند آنقدر گسترده شود که کبد شما از کار بیفتد. این را نارسایی کبد می‌گویند.» سه علامت رایج سیروز می‌تواند روی پوست ظاهر شود. این سه علامت عبارتند از: - خارش پوست - زردی پوست (زردی) - کبودی آسان.

چه کسی در معرض خطر است؟

در حالی که بیماری کبد ممکن است در هر فردی رخ دهد، برخی افراد ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر باشند. عوامل خطر بیماری کبد چرب عبارتند از: - افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند - کسانی که از دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین رنج می برند - افراد مبتلا به سندرم متابولیک - افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، همچنین افرادی که الکل می نوشند، سیگار می کشند یا چربی زیاد می خورند. ، غذاهای تصفیه شده بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

چگونه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهیم؟

طبق گفته متخصصان، انتخاب یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم باشد، مهم است. فرد باید حفظ وزن سالم را در اولویت قرار دهد. برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری کبد چرب، ورزش و تمرین منظم ضروری است. علاوه بر این، مردم باید عادات ناسالم مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن را کاهش دهند.

کد خبر 468800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =