۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
تامین نیاز افراد پرریسک 

کارکرد آپشن‌ها بسته به نوع آپشنی که منتشر می‌شود، متفاوت است. بر این اساس در طرفی خریدار دارد و طرف دیگر هم فروشنده دارد که هر کدام به منظوری طراحی شده است.

آپشن‌ها ضمن اینکه ابزاری برای پوشش ریسک هستند برای صاحب دارایی، همانطور هم می‌توانند اهرم برای افرادی که با ریسک بالا می‌خواهند وارد بازار شوند، کار کنند.

طبیعی است وقتی اهرم یک به ۱۰ گرفته می‌شود، معامله‌گر با ریسک و بازده ۱۰ برابر وارد آن معامله می‌شود. البته در معاملات آپشن برعکس معاملات فیوچرز آن قسمت زیان را برای طرف صادرکننده می‌بندد، از طرفی برای خریدار هم احتمال سودهای با اهرم بالا را دارد. یعنی یک واحد اگر به ارزش دارایی اضافه شود با توجه به اهرم ۱۰ برابر می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری را بالا ببرد. این ابزار در واقع نیازهای پوشش ریسکی صاحب دارایی و از طرف دیگر افراد پرریسک را تامین می‌کند. اما تاکید می‌شود این ابزار کاملا حرفه‌ای است و افرادی که آشنایی ندارند به هیچ عنوان وارد این ابزار نشوند چون می‌تواند در صورت نداشتن دارایی پایه زیان‌های سنگینی را برای صادرکننده آپشن یا فروشنده آپشن به دنبال داشته باشد. در هر صورت بازاری است که مکمل بازار سرمایه است و وجود آن برای این بازار لازم است.
هر قدر که می‌گذرد، دانش و آگاهی افرادی که در این بازار در حال فعالیت هستند، بالاتر می‌رود. بنابراین اگر بازار عمق بگیرد فاصله آربیتراژی یا آن سودهای زیاد را کم می‌کند و کمتر به آن گرفتار می‌شویم. همچنین بسیار خوب است که این ابزار در حال عمق گرفتن است چون با عمق گرفتن آن، جلوی هیجانات کاذب بازار گرفته می‌شود.

  • حسن رضایی‌پور - مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین
  • شماره ۴۸۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =