سیاست آریا ساسول برای تقسیم سود مشخص شد

شرکت پلیمر آریا ساسول در حالی در آستانه برگزاری مجمع عمومی است که  سیاست تقسیم سود ۹۰ درصدی و پرداخت زود هنگام را دنبال می کند. 

به گزارش صدای بورس، این شرکت که بالغ بر ۱۱۵،۵۰۰،۴۲۳ میلیون ریال سود انباشته دارد و در پایان سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ ۱۱۰،۲۶۰،۷۳۲ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرده است ، در نظر دارد در مجمع عمومی عادی سالانه که قرار است ۲۸ فروردین ماه برگزار شود، مبلغ ۱۰۰،۳۸۶،۰۹۶ میلیون ریال سود نقدی را مصوب کند که از یک هفته بعد از مجمع ( ۵ اردیبهشت ماه) قابل پرداخت است.

آریا ساسول در پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۰۱۸ ریال سود برای هر سهم محقق کرده است و احتمالا در مجمع با تقسیم بیش از ۷۰۰۰ریال آن موافقت خواهد کرد.

آریا ساسول جزو شرکت هایی است که رشد درآمد و سود خالص خوبی طی چند سال اخیر شناسایی کرده و این روند افزایشی بوده است. اگرچه در سال گذشته نسبت به سال ماقبل بدلیل افزایش بهای تمام شده و ..، کاهش سود را تجربه کرد ولی توانست سود خوبی بسازد و بررسی سوداوری شرکت در بازه ۵ ساله نشان می دهد ، روند افزایش سود شرکت روبه جلو بوده است بطوریکه درآمد شرکت در سال ۹۶ مبلغ ۴۲,۲۹۹,۶۴۷ میلیون ریال بوده که طی ۵ سال بیش از ۶ و نیم برابر شده است.

سال مالی ۱۴۰۱ برای شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی و آریاساسول ،سال پر چالشی بوده است. توقفات تولید و فروش که ریشهبرون سازمانی داشتند، کاهش میانگین قیمت فروش محصولات پلیمری، افزایش نرخ ارز خرید مواد اولیه ،افزایش نرخ های سرویس های جانبی ، تعمیرات خط آب خنک کننده مدار باز شرکت پتروشیمی مبین، توقف فعالیت های استایرن مونومر و اتیلنبنزن پتروشیمی پارس و .... همگی از موانع رشد سود در سال ۱۴۰۱ بوده است. با وجود همه مشکلات مذکوربا تدبیرهای مناسب از سویتیم مدیریت، آریا توانست تا با فایق آمدن بر این مشکلات ، پایداری سود خود را حفظ کند و برای هر سهم ۸۰۱ تومان سود بسازد.

"آریا" در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۷۴,۴۵۵,۴۸۶ میلیون ریال درآمد از فروش محصولات خود داشته است که نسبت به سال ماقبل ۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تحریم ها ، شرایط را برای شرکت های پتروشیمی برای استفاده از تمام ظرفیت خود کاهش داده است و شرکت ها مجبور به کاهش تولید و فروش شده اند. با رشد تورم و افزایش بهای تمام شده که با رشد نرخ ارز مصرفی و قیمت اتان رقم خورده است، حاشیه سود ناخالص شرکت کاهش یافته و در نهایت مبلغ ۱۱۰,۲۶۰,۷۳۲ میلیون ریال سود خالص در سال ۱۴۰۱شناسایی کرده است که اگرچه ۱۸ درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته اما نشان دهنده توانایی و تلاش شرکت برای حفظ سود است. که بنظر می رسد در سال مالی جاری قادر باشد آن را بهبود بخشد.

این شرکت در سال ۱۴۰۱ مقدار ۴۴۸،۰۴۲ تن محصول در بازار داخلی فروخته است و برآورد کرده برای سال ۱۴۰۲ این مقدار را به ۵۰۰،۸۴۴تن برساند.

همچنین شرکت در بخش صادراتی در سال گذشته مقدار ۶۳۵،۷۷۲تن محصول که عمده آن پلی اتیلن سبک و سنگین بود، بفروش رسانده است و برای سال جاری صادرات ۶۹۰۴۳۶ تن را پیش بینی کرده است.

آریا ساسول در سال گذشته در مجموع توانسته از فروش ۱,۰۸۳,۸۱۴ تن از محصولات خود در بازار داخلی و خارجی مبلغ ۲۷۴,۴۵۵,۴۸۶ میلیون ریال درآمد کسب کند.

اما برای سال ۱۴۰۲ این شرکت پیش بینی کرده بتواند با فروش ۱,۱۹۱,۳۰۷تن محصول ، درآمدی بالغ بر ۴۱۷,۶۷۰,۴۳۸ میلیون ریال کسب کند.

شرکت پیش بینی کرده برای سال جاری ، درآمدش را نسبت به سال گذشته بالغ بر ۵۰ درصد افزایش دهد و با توجه به رشد نرخ ارز نسبت به سال قبل ، این موضوع دست یافتنی بنظر می رسد و حتی احتمالا شرکت پتانسیل بیشتری برای رشد درآمد خواهد داشت. زیرا افزایش مقدار فروش را شرکت نسبت به سال قبل محتاطانه پیش بینی کرده است.

با توجه به رشد نرخ دلار در سال جاری و از طرف دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که بالغ بر ۶۵ درصد از درآمد شرکت صادراتی است، آریا ساسول پتانسیل بالایی برای کسب درآمد در سال جاری دارد.

آریا ساسول تولید کننده اتیلن و انواع پلی اتیلن است .نرخ فروش محصولات پلیمری صادراتی به صورت فوب عسلویه و براساس نشریهICIS و بر مبنای منطقه‌ای که فروش در آن صورت می‌پذیرد تعیین می‌شود. فروش محصولات پلیمری داخلی هم از طریق بورس کالا انجام می‌شود. نرخ تسعیر ارز، اثر مستقیم در نرخ فروش محصولات و درآمد ناشی از آن دارد. فروش صادراتی اتیلن به صورت CFR است.

اگرچه رشد تورم ، هزینه های جاری را در سال مالی پیش رو افزایش خواهد داد اما بنظر می رسد که رشد دلار و افزایش درآمد شرکت ، حاشیه سود ناخالص را افزایش خواهد داد.

بهای تمام شده پیش بینی شده برای سال مالی جاری مبلغ (۲۵۴,۶۷۴,۲۷۰)میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته با بیش از ۵۰ درصد افزایش برآورد شده است. اتان مهم ترین ماده مصرفی شرکت است و مواد مصرفی بیشترین سهم را در بهای تمام شده دارد.

بر اساس فرمول قیمت‌گذاری اتان ابلاغی وزارت نفت، کف قیمت خوراک اتان ۲۲۰ دلار و سقف آن ۴۰۰ دلار در هر تن است. نرخ تسعیر ارز اثر مستقیم در بهای مواد اولیه دارد.

تغییرات عوامل بهای تمام شده تابع شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و نرخ ارز است که در محاسبات هزینه‌های مرتبط شرکت لحاظ کرده است.

بنظر می رسد طرح های توسعه شرکت ، آریا را در زمره شرکت های در حال رشد قرار داده است که علاوه بر اینکه سیاست تقسیم سود حداکثری را دنبال می کند که برای سرمایه گذاران ریسک گریز جذاب است، برنامه افزایش تولید و فروش را نیز دنبال می کند و بدین منظور احتمالا برنامه اخذ تسهیلات بانکی را در سال جاری دنبال خواهد کرد.

طرح توسعه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیرهارزش را در برنامه خود دارد که علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی اتیلن،افزایش تولید و سودآوری پایدار را همراه دارد.

از طرف دیگر ایجاد تنوع در تولید گریدهای مختلف و همچنینبهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیره شرکت رسیده است.در حال حاضر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحدهای موجود به فروش می‌رسد که پس از احداث و بهره‌برداری واحد پلی‌اتیلن جدید، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیازبه میزان ۱۰۰ هزار تن نیز از سایر تولید کنندگان خریداریخواهد شد.

پروژه احداث واحد جداسازی C۳+ با ظرفیت سالانه ۱۶۵ هزار تن به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، اجتناب از سوزاندن C۳+ و جلوگیری از کاهش ظرفیت واحد الفین،افزایش تولید و سودآوری پایدار، همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیره شرکت رسید.

سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن محصول فرعی C۳+ تولیدی شرکت پلیمرآریاساسول، پس از احداث و بهره‌برداری واحد جداسازی C۳+، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۶۵ هزار تن نیز از تولیدکنندگان منطقه خریداری خواهد شد.

پروژه ایجاد کوره دهم الفین به منظور افزایش زمان در سرویس بودن کوره‌ها و کمتر شدن تعداد دفعات کک‌زدایی و در نتیجه کاهش استهلاک کویل‌های واحد الفین، کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن ریسک کاهش تولید و افزایش تولید پایدار، با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیرهشرکت رسید. هزینه‌های برآوردی تکمیل طرح‌های فوق بر اساس ارزیابی سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفته است.

کد خبر 470176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =