۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
آسیاناما در راه بازار سرمایه

شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما با نام اولیه تهران شامر با سرمایه یک میلیون تومان توسط اشخاص حقیقی در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد. پس از انقلاب، با تغییر ترکیب سهامداران، نام شرکت نیز تغییر کرد. این شرکت در سال ۱۴۰۱ با نماد «ناما» در گروه خودرو و ساخت قطعات نزد بازار دوم فرابورس پذیرفته شد. سهامدار اصلی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است با ۹۹.۹ درصد سهم است.

به گزارش صدای بورس، مدیرعامل آسیاناما در دیدار با خبرنگاران گفت: مشتریان اصلی ما سایپا، زامیاد و ایران خودرو هستند. سایر مشتریان نیز شامل همکاران و تبدیل کاران هستند.

احسان خوشبین‌فر افزود: در این کارخانه مخازن بدون درز و بدون‌جوشکاری تولید می‌شود. مخازن تولیدی از ۲۰ تا ۱۳۵ لیتر به بازار عرضه می‌شود. همچنین سه قطر اصلی مخازن نیز در کارخانه تولید می‌شود که شامل ۲۳۲ و ۳۵۶ و ۴۰۶ لیتر هستند و با روش تولید ddi تولید می‌شوند. فشار بار آنها ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. همچنین دارای استاندارد ملی و بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: بازرس مقیم روی تک تک محصولات نظارت دارد و همه را پس از تایید مهر می‌کند. در این کارخانه مخازن صنعتی نیتروژن، اکسیژن، آرگون و هیدروژن تولید می‌شود. همچنین تولید کپسول گازهای طبی اکسیژن و کاپ‌ها هم بدون درز و به صورت یکپارچه انجام می‌شود.

خوشبین‌فر خبر داد: میزان فروش در ۱۲ ماه اخیر ۵۲۰ میلیارد تومان بوده و ۸۵ هزار مخزن فروخته شده است و میزان سود ۱۵۰ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد سود خالص داشته است. همچنین رشد عملیاتی ۷۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: ارزش ماشین آلات ۷۰۰ میلیارد تومان و املاک و زمین‌ها ۵۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل آسیاناما تاکید کرد: قیمت تمام شده داخل برای شرکت به صرفه‌تر است و فعلا برنامه صادرات نداریم. همچنین مشکلی با وصول مطالبات از خودروسازان نداریم و تعامل خوبی با آنها داریم.

وی گفت: توان تولید مخازن دیگر را نیز داریم اما به دلیل این که با خودروسازان تعاملات خوبی داشتیم در حال حاضر با آنها کار می‌کنیم، با این حال در صورت لزوم توان همکاری با پتروشیمی‌ها و سایر صنایع را هم داریم.

خوشبین‌فر ادامه داد: تعهد دولت در رابطه با تولیدات خودرو دوگانه سوز مساله اصلی ماست.

وی افزود: قیمت‌گذاری ما دستوری نیست. در حال حاضر رقیب بزرگی نداریم و تنها این کارخانه در حال ورود به بازار سرمایه است. همچنین حاشیه سود بالای ۳۰ درصد است.

مدیرعامل آسیاناما گفت: مشکلی در برق برای تولید نداریم، تنها یک روز در هفته طبق اعلام دولت باید تعطیل کنیم. مصرف برق کارخانه با توجه به اینکه محصول اصلی شرکت تولید مخزن از ورق به روش پرس است، چندان بالا نیست.

خوشبین فر گفت: جدیدترین و مهمترین تولید حال حاضر شرکت کپسول‌های هیدروژن است. همچنین در حال ساخت کارخانه‌های جدیدتر هستیم، بنا به نیاز بازار قابلیت انعطاف در تولید محصولات را داریم.

مدیرعامل آسیاناما در نهایت گفت: امکان واردات دستگاه پرس دیگر وجود ندارد اما توان تعمیرات آن را داریم ضمن اینکه شرکت آلمانی شولر همکاری لازم را دارد.

در همین حال، مهدی ملائی مدیر مالی شرکت اعلام کرد: نیاز چندانی به تامین مالی از فرابورس نمی‌بینیم، سهامدار اصلی شرکت حامی خوبی است و در صورت نیاز از بانک‌ها تامین مالی خواهیم کرد.

مدیر کارخانه آسیا ناما نیز گفت: تولیدکننده کپسول با ورق و لوله هستیم. ورق‌ها داخلی است و با دستگاه پلاسما برش می‌خورند. لوله‌ها وارداتی است و به روش دیگری به مخزن تبدیل می‌شوند. این مخازن بدون درز هستند. ورق‌ها سبکترند و ایمنی بیشتری دارند.

روغنی افزود: در این کارخانه فناوری مورد استفاده از آلمان و کره جنوبی تامین شده است. پرس سرد روی ورق‌ها با دستگاه‌های آلمانی شرکت شولر انجام می‌شود. در قسمت فسفات پوسته‌های ورقه‌ها کنده می‌شود و پس از آن در کوره قرار داده می‌شوند.

وی ادامه داد: هیچ ماده اولیه‌ای وارداتی نیست، از جمله ورق‌ها و مواد شیمیایی تنها لوله‌ها وارداتی هستند. مهمترین تکنولوژی آسیاناما، پرس سرد است و بیشتر از این روش کپسول تولید می‌کند.

روغنی گفت: تعمیرات و نگهداری دستگاه توسط نیروهای کارخانه انجام می‌شود. مخازن تولید شده از لوله پس از طی فرآیندی در کوره با دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد قرار داده می‌شود و سپس بلافاصله وارد آب و پس از آن وارد مرحله تست با دستگاه می‌شوند.

مدیر کارخانه آسیاناما ادامه داد: کیفیت مهمترین مساله برای تولید این شرکت است. در هر مرحله تست‌های مختلفی از جمله روی مخازن و تست حجمی دستگاه با آب انجام می‌شود و طبق استاندارد تک تک محصولات تست می‌شوند.

وی افزود: در مرحله آخر نیز کار نهایی شده و تاریخ انقضا و نام محصول و سایر مشخصات روی آن درج می‌شود.

کد خبر 473593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =