آرایش جدید در انتظار بازار خودرو 

مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با واردات خودروی دست دوم موافقت کرد و آخرین خوان واردات این نوع خودروها به کشور یعنی بانک مرکزی مانده است.

با توجه به ارائه لایحه واردات توسط دولت قطعا بانک مرکزی نیز با آن موافقت خواهد کرد و به این ترتیب به زودی واردات خودرو استارت می‌خورد و با توجه به مخالفت صریح خودروسازان با این موضوع پیش‌بینی می‌شود یکی از بزرگترین ریزش‌های قیمت خودرو در انتظار این بازار باشد.
کارشناسان معتقدند یکی از بازارهایی که قطعا از واردات خودروی دست دوم خارجی اثر خواهد پذیرفت، خودروهای چینی است. این خودروها به عقیده کارشناسان بیش از سایر خودروها با حباب روبه‌رو است. در حالی که خودروهای چینی در داخل با رشد بیش از حد و غیرمنطقی روبه‌رو است، هر نوع عملیات تولید در مورد این خودروها بدون هر نوع مشکلی ادامه دارد. توضیح آن که دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال‌های گذشته ممنوعیت واردات این خودروها بوده و با توجه به رشد قیمت ارز از ۱۲ هزار تومان در سال ۹۷ به ۵۵ هزار تومان در سال جاری افزایش شدید قیمت این خودروها را می‌توان پذیرفت.
اما در بازار خودروهای چینی مونتاژی این دلیل قابل قبول نیست و افزایش شدید قیمت این خودروها اولا تابع سیاست‌های تولیدکننده است که در مورد این خودروها از آزادی عمل بیشتری در مقایسه با خودروهای داخلی برخوردارند و دوم تقاضای بالا برای این خودروها در غیاب خودروهای وارداتی بوده است. این بدان معناست که واردات خودروهای کارکرده به خصوص خودروهای لاکچری که زیر ۵ سال از عمر آنها می‌گذرد و کم کارکرد هستند با قیمت‌های پایین، می‌تواند عامل مهمی در ریزش قیمت‌های حبابی این خودروها در آینده نزدیک باشد.
اما نکته قابل ذکر اثر زنجیره‌ای قیمتی در مجموعه خودرو است. تحلیل فوق صرفا به این معنا نیست که خودروهای داخلی از این سیاست تاثیر نمی‌پذیرند. در واقع با کاهش قیمت خودروهای مونتاژی رقابت جدید نقدینگی بین خودروهای مونتاژی و داخلی آغاز خواهد شد. به بیان دیگر، افت قیمت این خودروها می‌تواند به کوچ بخشی از نقدینگی در خودروهای متوسط به این سو منتهی شود.
تمام این تحلیل‌ها را باید با دو عینک ملاحظه کرد: اول این که هر نوع رشد قیمت ارز در بازارهای رسمی و حتی غیررسمی در کشور می‌تواند در آینده اثر این لایحه را روی بازار خودرو کاهش دهد. نکته دوم این که در صورت نبود نظارت کافی روی قیمت خودروهای وارداتی، این بخش نیز به محلی برای سودجویی تبدیل خواهد شد که نتیجه آن قوت گرفتن مجدد رقابت‌های کاذب و رشد حباب قیمتی در بازار خودرو خواهد بود و این دو هر دو موضوعاتی است که در ایران تجربه شده و وقوع هر دو به هیچ وجه دور از ذهن نیست.
واقعیت آن است که رصد بازار خودرو نشان از توقف معاملات در این بازار دارد؛ همین موضوع و کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که بازار در انتظار واردات خودروهای کارکرده است و می‌توان به عنوان شاخصه‌ای مهم برای اثرپذیری بالای بازار از آن یاد کرد. البته ناگفته پیداست که همه توقف بازار را نمی‌توان با خودروهای کارکرده تفسیر کرد، اما واقعیت آن است که بازار خودرو در حال آماده‌باش برای آرایش جدید است و رکود فعلی خرید و فروش‌ها در بازار خودرو نیز به همین دلیل است.
در آرایش جدید نیز ابتدا بخش مهمی از تقاضای واقعی به خرید خودروهای کارکرده منتقل خواهد شد که قیمت خودروهای مونتاژی را کاهش خواهد داد و پس از آن با انتقال تقاضا در دو بخش دیگر یعنی خودروهای مونتاژی و سپس خودروهای ایرانی، شاهد جابجایی در پازل بازار خواهیم بود و به این ترتیب آرایش جدید هم در بعد چیدمان تقاضا و هم قیمت‌های جدید را شاهد خواهیم بود.
بررسی بازار خودرو در یک ماه گذشته نشان می‌دهد اغلب خودروها با افت قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند. قیمت سمند ۵۵ میلیون تومان، پژو پارس ۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو در حدود صد میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات پانامارو ۳۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۱۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این افت قیمت‌ها به حدی بالاست که می‌توان از آن به انتظار بالای بازار از لایحه واردات خودروهای کارکرده تعبیر کرد که حتی اگر با «بیش برآورد» تحلیلی نیز همراه باشد موضوع آرایش جدید در بازار خودرو را در روزها و هفته‌های پیش‌رو تایید می‌کند. روزهای خوبی برای خریداران واقعی در راه است.

  • شماره ۴۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =