۱۰ پیش‌بینی کریپتویی

چه آینده‌ای در انتظار کریپتوکارنسی‌هاست؟ جهش می‌کنند یا سقوط؟ یا اینکه سرمایه‌گذاران را در مسیری غیرقابل پیش‌بینی برای آینده آزار می‌دهند؟ آیا بی‌ثباتی بیت‌کوین ادامه می‌یابد؟ آیا مقررات‌گذاری برای بازار رمزارزها تشدید خواهد شد؟ کدام رمزارزها برای سرمایه‌گذاری ارزشمندتر هستند؟ و...

این روزها پرسش‌هایی از این دست را زیاد می‌شنویم و پاسخ‌های مختلف و گاه متفاوتی دریافت می‌کنیم. در واقع، به تعداد تحلیلگران ما با پیش‌بینی‌های متعددی روبه‌رو هستیم که آینده کریپتوکارنسی‌ها را برایمان ترسیم می‌کنند. چند سالی است که بخت به کریپتوها رو کرده است.

در سال ۲۰۲۱ بانک مشهور گولدمن ساکس آنها را به رسمیت شناخت. سهام کوین‌بیس همان سال (به عنوان اولین شرکت کریپتویی) عرضه اولیه شد و نخستین صندوق قابل معامله در بورس مرتبط با بیت‌کوین در اکتبر آن سال شروع به کار کرد. از ابتدا تا انتهای سال، کریپتوها حدود ۷۰ درصد رشد کردند و ارزش بازار به ۲ تریلیون دلار رسید. هرچند در سال ۲۰۲۲ این روند ادامه نیافت اما کارشناسان به رسیدن روزهای بهتر امیدوارند. اگر گذشته را مبنا قرار دهیم، چنین به نظر می‌رسد که سفری هیجان‌انگیز در انتظار سرمایه‌گذاران بازار کریپتو است. تعدادی از پیش‌بینی‌های تحلیلگران این بازار را در اینجا می‌خوانید.

جهش یا سقوط
روند حرکت بیت‌کوین به عنوان مهمترین رمزارز جهان، تعیین‌کننده مسیر حرکت بازار کریپتوهاست. در این زمینه، تحلیلگران به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که به رشد قیمت بیت‌کوین باور دارند و گروه دیگر از افت قیمت آن خبر می‌دهند. گروه اول معتقدند، رمزارزها به عنوان واقعیت موجود، مورد پذیرش عمومی قرار گرفته‌اند. حتی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی که مخالفان (بخوانید دشمنان) اصلی کریپتوها به شمار می‌روند، رمزارزها را به رسمیت شناخته‌اند و به دنبال استفاده از آنها در سیستم‌های مالی خود هستند. از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ و معتبر استفاده از رمزارزها را آغاز کرده‌اند و برخی دیگر در حال آماده‌سازی بستر به‌کارگیری کریپتوها در تراکنش‌ها و فضای سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین آینده این بازار روشن است و افزایش قیمت‌ها حتمی است.
در مقابل، برخی تحلیلگران معتقدند، هنوز زمان پذیرش جهانی کریپتوها به عنوان ابزارهای جایگزین پول متعارف فرا نرسیده است. در حال حاضر، سیاست‌های فدرال رزرو، همچنین بانک‌های مرکزی اروپا و چین بزرگترین ریسک برای این بازار به شمار می‌روند. بنابراین، نوسان شدید قیمت در این بازار ادامه خواهد یافت و نمی‌توان انتظار جهش از این بازار داشت. با وجود پیش‌بینی‌های متفاوت، همه تحلیلگران بر یک موضوع اتفاق نظر دارند؛ کریپتوها آینده سیستم مالی جهان را متحول خواهند کرد.

ورود سرمایه‌گذاران جدید
بر اساس تازه‌ترین برآوردها، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در بازار کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند و مالک یکی از ۱۰۰ رمزارز اصلی (بر اساس ارزش بازار) هستند اما بخش بزرگی از آنها روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار و ۳۰۰ رمزارز به بازار عرضه شده‌اند و انتظار می‌رود تعداد سرمایه‌گذاران بازار کریپتو تا پایان سال ۲۰۲۳ از مرز ۷۰۰ میلیون نفر عبور کند. مقررات‌گذاری شفاف و افزایش درک و آگاهی عمومی نسبت به کریپتوها عامل مهمی برای افزایش تعداد سرمایه‌گذاران این بازار به شمار می‌رود.

صندوق ETF بیت‌کوین
اواخر سال ۲۰۲۱ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نخستین صندوق ETF بیت‌کوین را تایید کرد و این تعداد در کمتر از ۲ سال با رشد زیادی همراه بوده است. این نوع ETF، صندوق قابل معامله‌ای است که عمدتا در دارایی‌های مرتبط با کریپتوکارنسی‌های اصلی سرمایه‌گذاری می‌کند. آمارهای جولای ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶ صندوق ETF بیت‌کوین مشغول به فعالیت هستند که ارزش دارایی تحت مدیریت کوچکترین صندوق معادل ۱۱ میلیون دلار و ارزش دارایی تحت مدیریت بزرگترین صندوق (BITO) نزدیک به ۸۹۰ میلیون دلار است.
سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها روی نوسان قیمت قراردادهای آتی بیت‌کوین است. با توجه به افزایش تعداد این صندوق‌ها، انتظار می‌رود در سال‌های آینده، کریپتوها حضور و نقش پررنگ‌تری در سیستم مالی جهان داشته باشند.

تامین مالی غیرمتمرکز
پیشرفت‌های نوظهور در حوزه کریپتوها همچون تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) و نهادهای خودگردان غیرمتمرکز (DAOs) از مهمترین اتفاقات این صنعت در سال‌های اخیر به شمار می‌روند. هدف تامین مالی غیرمتمرکز، بازآفرینی محصولات مالی سنتی بدون دخالت واسطه است و نهادهای خودگردان غیرمتمرکز را می‌توان یک انجمن یا اجتماع نوین اینترنتی به حساب آورد. در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار خدمات تامین مالی غیرمتمرکز حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بود اما این رقم در حال حاضر به بیش از ۴۴۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.
به گفته کارشناسان، تامین مالی غیرمتمرکز بخشی از روند گسترده‌تری موسوم به Web۳ است. حامیان این روند ادعا می‌کنند که پلتفرم‌های آنلاین تحت کنترل چند شرکت بزرگ از جمله آمازون، اپل، آلفابت و متا قرار دارند. Web۳ خواهان بازآفرینی غیرمتمرکز ترکیب بلاکچین و توکن‌های غیرقابل تعویض بر بستر اینترنت است.

مقررات‌گذاری
تاکنون در کشورهای متعدد (عموما توسعه‌یافته) برای بازار کریپتوکارنسی مقررات‌گذاری شده است. انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. البته در حال حاضر هر کشوری بر پایه منافع خود دست به تعیین قوانین و مقررات در این زمینه می‌زند و هنوز به اجماع جهانی در این زمینه دست نیافته‌ایم. شاید اگر زمانی در این باره مقررات یکسانی تعیین و یک استاندارد جهانی حاکم شود، آنگاه بتوان به خلق یک رمزارز جهان‌روا و کنار رفتن ارزهایی همچون دلار امیدوار شد. تا آن زمان، دلار همچنان مهمترین ارز جهان باقی خواهد ماند.
یکی از حوزه‌های مورد علاقه مقام‌های ناظر در این زمینه، استیبل‌کوین‌ها (توکن‌هایی که ارزش‌شان به قیمت دارایی‌هایی همچون دلار آمریکا مرتبط است) هستند. در این زمینه، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا تتر به عنوان بزرگترین استیبل‌کوین‌ جهان، از دارایی کافی برای وصل به دلار برخوردار است یا خیر؟

رقابت با اس‌اندپی ۵۰۰
با وجود همه‌گیری بیماری کرونا، در سال ۲۰۲۱ بیت‌کوین و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ عملکرد خوبی را ثبت کردند و به ترتیب ۶۶ درصد و ۲۷ درصد رشد را شاهد بودند. البته این روند در سال ۲۰۲۲ تکرار نشد اما امسال وضعیت بهتر شد و انتظار می‌رود این روند افزایشی در سال‌های آتی ادامه پیدا کند. بیت‌کوین و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ در رقابتی شدید قرار دارند و سرمایه‌گذاران بین این دو در حرکت هستند. افزایش ریسک در هر یک از این دو حوزه به نفع دیگری است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که با افزایش پذیرش جهانی بیت‌کوین، اقبال به بازار کریپتوها نیز افزایش پیدا کند و بازار سهام از قافله عقب بماند.

عبور اتریوم از بیت‌کوین
در سال ۲۰۲۱ اتریوم با ۴۱۸ درصد رشد توانست از بیت‌کوین پیشی بگیرد. در این سال بیت‌کوین ۶۶ درصد رشد را ثبت کرد. در یک سال منتهی به جولای ۲۰۲۳ این تفاوت همچنان پابرجاست. در یک سال گذشته، قیمت بیت‌کوین ۵۳ درصد و قیمت اتریوم ۷۵ درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود، به دلیل افزایش فروش NFT ها این روند ادامه‌دار باشد. چنین توکن‌هایی عمدتا در بلاکچین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب ۵۹۱ میلیارد دلار و ۲۲۵ میلیارد دلار است.

نابودی میم‌کوین‌ها
در سال‌های گذشته شاهد ظهور و جهش وحشتناک رمزارزهای کوچکی بودیم که پس از مدتی یا سقوط کردند یا به طور کلی از صحنه بازار حذف شدند. به عنوان نمونه، رمزارز شیبا اینو بیش از ۴۴ میلیون درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و اسکویید هم قبل از نابودی، بیش از ۷۵ هزار درصد رشد قیمت را ثبت کرد. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده از تعداد میم‌کوین‌ها کاسته شود و بیشتر این رمزارزها به تدریج از صحنه خارج شوند.

رقیب بزرگ تتر
تتر همچنان بزرگترین استیبل‌کوین‌ جهان است و تاکنون توانسته این جایگاه را حفظ کند، اما برخی تحلیلگران معتقدند، ممکن است این موقعیت را از دست بدهد و USD Coin جای آن را بگیرد. در حال حاضر ارزش بازار این دو به ترتیب ۸۳ میلیارد دلار و ۲۸ میلیارد دلار و قیمت هر دو یک دلار است.

پایان خوش
از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون رمزارزها عملکرد نسبتا خوبی داشته‌اند. در یک سال منتهی به جولای امسال، حدود نیمی از ۱۰۰ رمزارز بزرگ بر اساس ارزش بازار با رشد قیمت دو و سه‌رقمی روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که بازار کریپتوکارنسی سال ۲۰۲۳ را با رشد قیمت‌ها به پایان خواهد برد و می‌توان به ادامه این روند در سال آینده امیدوار بود.

  • حبیب علیزاده - روزنامه‌ نگار
کد خبر 475453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =