۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
ساختار سهام عدالت اصلاح شود 

ساختار درستی برای مدیریت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نداریم، مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار شود و...

ساختار درستی برای مدیریت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نداریم، مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار شود و هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شود. اعتمادسازی توسط دولت امری مهم است و ثبات در فعالیت‌های اقتصادی و مالی تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد عمومی دارد.
بزرگترین دغدغه ما در بازار سرمایه اعتراضات مردمی است، در سال ۹۹ مردم بدون داشتن تخصص کافی وارد بازار پر ریسکی چون سرمایه شدند و سرمایه‌های کوچک و بزرگشان را از دست دادند در حالی‌که اگر فرهنگسازی درستی صورت می‌گرفت، اکنون اعتمادشان خدشه‌دار نشده بود. تقویت تولید و مشارکت مردم برای رونق تولید در اولویت برنامه‌های دولت است و برای اینکه مدیریت بازار از دست متولیان خارج نشود باید از ظرفیت‌های موجود به نحو بهینه‌ای استفاده کرد.
تعیین تکلیف سهام عدالت امری ضروری است که از سه سال گذشته تا کنون اتفاق خاصی در مورد سهام عدالت رخ نداده است در حالی که هر چه سریع‌تر باید ساختار آن اصلاح شود. البته ساختار درستی برای مدیریت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نداریم، مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار شود و هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شود. مردم هنوز نمی‌توانند سهام خود را مدیریت کنند، مدیریت سهام عدالت اگر بدون ایده اجرایی شود، مشکل بزرگ امنیتی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.
موضوع حکمرانی مبحث کلانی است که اقتصاد با آن عجین شده است، نمی‌شود حکمرانی را مد نظر داشت اما مبانی، طرح، ایده، سیاست و سیاست کلان اقتصاد را مورد توجه قرار نداد. تا زمانی که مردم آموزش درست و دقیقی نبینند، قطعا نمی‌توان نقش‌آفرینی خوبی در حکمرانی داشت و از ظرفیت‌ها استفاده کرد.
دربحث حکمرانی باید تجربه بیشتری داشته باشیم، درباره موضوع حکمرانی به نقطه‌ مورد نظر دست پیدا نکرده‌ایم در حالی‌که برای تحقق اهداف مورد نظر نحوه تعامل دولت و حکمرانی با اقتصاد اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال؛ حکمرانی به اشتباه در جاهایی ورود کرده که مردم حضور دارند در حالی‌که این موضوع باید اصلاح شود. نگاه دستوری به اقتصاد و دخالت دولت در قیمت‌گذاری رد است، حکمرانی و سیاست‌های کلان در حوزه اقتصادی اگر برای همه تدوین شود، بهتر می‌توان در این باره عمل کرد. عملا مهم ترین شعار و رویکرد دولت‌ها اقتصادی است اما بدون برنامه کلان نمی‌توان راه به جایی برد.

  • مهدی باقری - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس
  • شماره ۵۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =