آیا بیت‌کوین به پایان راه خواهد رسید؟

بیت‌کوین دو دلاری سال 2012 که در این سال‌ها رشد قابل توجهی کرده، با 13 درصد ریزش در سال 2023 به قیمت 26 هزار دلار سقوط کرد؛ آیا این پایان راه بیت‌کوین است؟

به گزارش صدای بورس، بیت‌کوین دو دلاری سال 2012 که در این سال‌ها رشد قابل توجهی کرده، با 13 درصد ریزش در سال 2023 به قیمت 26 هزار دلار سقوط کرد؛ آیا این پایان راه بیت‌کوین است؟
تیتر اخبار و رسانه‌ها مثل همیشه بر اتفاقات اخیر بازار کریپتو و به خصوص ریزش آنی قیمت بیت‌کوین متمرکز هستند، اما تجربه نشان داده است که برای داشتن یک شهود صحیح نسبت به وضعیت بیت‌کوین، نگاهی به تاریخچه مسیر طی‌شده قیمتی به وسیله بیت‌کوین راه‌گشاست و ما را از اشتباهات شناختی که رسانه‌ها با منفی‌بافی در ذهنمان ایجاد می‌کنند، مصون می‌کند. بیت‌کوین، به مثابه یک استارت‌آپ نوآورانه در حوزه پرداخت و خدمات مالی، در سال 2009 آغاز به کار کرد. از زمان لانچ شدن این استارت‌آپ، قیمت واحد مبادله آن -یک بیت‌کوین- از چند سنت به چندده هزار دلار رسیده است. نوآوری خلاقانه در عرصه پرداخت، ایجاد یک مرکز ذخیره ارزش جدید، چابک و سهل‌الوصول بودن در مقایسه با طلا، امنیت بالا و عدم شکست فنی پروژه در این سال‌ها با وجود علاقه زیاد هکرها به سرقت اموال کاربران، دلایل اصلی این موفقیت چشمگیر است.
اما اجازه بدهید روی تحلیل تکنیکال قیمت بیت‌کوین متمرکز شویم. بیت‌کوینی که معمولاً یک تا دو سال بعد از کاهش میزان عرضه بیت‌کوین‌های جدید -در رویدادی به اسم هاوینگ- در سقف جدید قیمتی قرار می‌گرفت، این بار نیز بعد از 77 هفته بعد از آخرین هاوینگ خود، سقف شگفت‌انگیز 69 هزاردلاری را ثبت کرد و پس از آن طبق روال هر بازار مالی، در روند اصلاحی قرار گرفت. از آن زمان، بیت‌کوین با 77 درصد ریزش، کانال قیمتی 15 هزار دلار را هم تجربه کرد و سپس در عرض حدود 200 روز، به نواحی 31 هزار دلار صعود کرد. اما تشکیل دو سقف متوالی در نواحی 31 هزار دلار، و واگرایی حجم و اندیکاتور -RSI که موید قدرت روند است- نسبت به رفتار قیمت، هشدار یک اصلاح قیمتی قریب‌الوقوع را در آینده نزدیک می‌داد. این اتفاق، یعنی شکست روند صعودی میان‌مدت بیت‌کوین از کانال 15 هزار دلار به 31 هزار دلار هفته پیش اتفاق افتاد اما قیمت بیت‌کوین در دو روز به کانال 25 هزار دلار ریزش کرد و اکنون در کانال 26 هزار دلار معامله می‌شود. قبل از اینکه احتمالات و سناریوهای پیش‌روی قیمت بیت‌کوین را بررسی کنیم، مرور چند نکته حائز اهمیت است:
بیت‌کوین در قیمت 26 هزار دلار، دارای تخفیف 62درصدی نسبت به سقف تاریخی ثبت‌شده خود در سال 2021 است.
موسسات سرمایه‌گذاری بزرگی مثل BlackRock (بزرگ‌ترین Asset Manager دنیا) قصد ورود به بازار بیت‌کوین و ارائه خدمات مالی این حوزه را دارند و طبیعتاً مشتاق‌اند به هر طریقی شده -حتی دستکاری بازار- تا جای ممکن در قیمت‌های پایین به بازار بیت‌کوین ورود کنند.
طلا و شاخص S&P500 نیز در هفته‌های اخیر شاهد ریزش‌های بیش از پنج درصد بوده‌اند.
حجم مبادلات بیت‌کوین در قیمت‌های بالاتر از 25 هزار دلار به شدت کاهش یافته است و همسو با افزایش قیمت به نواحی 31 هزار دلار نیست که این موید اصطلاحاً واگرایی حجم و هشداری برای اصلاح قیمت به زیر این سطح (25 هزار دلار) است.
بیت‌کوین از نظر تحلیل تکنیکال کلاسیک، روند نزولی خود را 200 روز پیش -ژانویه 2023- شکسته است و ما در مراحل آغازین یک روند صعودی (فاز انباشت سرمایه) یا در حالت بدبینانه در روند رنج قرار داریم.
شرایط رکود اقتصادی اخیر بازارهای جهانی که بعد از پاندمی شکل گرفت، رو به ‌بهبود و کنترل است.
حجم مورد انتظار برای اینکه بتوانیم به کف‌سازی کافی برای پایان ریزش امیدوار باشیم، هنوز در مبادلات هفته اخیر دیده نشده است.
با این تفاسیر، نخست انتظار می‌رود کاهش قیمت بیت‌کوین به سمت نواحی زیر 25 هزار دلار ادامه داشته باشد؛ چه این کاهش بعد از یک اصلاح مختصر به نواحی 27 یا 28 هزاردلاری باشد، چه ادامه ریزش بدون اصلاح.
دوم، مقاومت 22 هزار دلار و 19 هزار دلار، مهم‌ترین سطوح حمایتی پیش‌روی بیت‌کوین هستند و چنانچه با ریزش قیمت به این سطوح، حجم کافی در مبادلات دیده شود، می‌توان به پایان ریزش قیمت بیت‌کوین امیدوار بود. رفتار قیمت در ادامه می‌تواند راهنمای ما در احتمال‌سنجی سناریوهای آتی باشد.

آیا بیت‌کوین به پایان راه خواهد رسید؟

  • حسین غضنفری-مشاور سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
  • منبع: ماهنامه بازار و سرمایه شماره۱۳۴
کد خبر 479244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =