Fixed Income ها خوش درخشیدند

ارزش دارایی‌های صندوق‌های بادرآمد ثابت از شهریور  ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ همت افزایش یافته است 

به گزارش صدای بورس،صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed Income) نوعی از صندوق‌های مشترک هستند که بخش زیادی از دارایی تحت مدیریت خود را (۷۰ تا ۹۰ درصد) در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و مجموعا دارایی‌هایی با ریسک پایین سرمایه گذاری می‌کنند.

در نتیجه این امر باعث می شود تا صندوق‌های درآمد ثابت ریسک بسیار پایینی داشته باشند و محل سرمایه‌گذاری امنی محسوب شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از مهمترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. این صندوق‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این نوع صندوق‌ها به نوعی یک صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت‌
این صندوق‌ها از یک‌سو با ارائه راهکار مناسب برای رشد کمی، کیفی و کمک به توسعه پایدار بازار سرمایه و تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ورود افراد غیرحرفه‌ای را به بازار بدهی تسهیل می‌کند و از سوی دیگر این امکان را پدید می‌آورند که از طریق تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ها که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، ضمن کسب بازدهی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کاهش دهند.

نگاهی به وضعیت ۶ ماهه صندوق‌های اوراق بهادار با درآمدثابت
طبق بررسی وضعیت ۶ ماهه یعنی از ابتدای فروردین ماه و تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ صندوق‌های اوراق بهادار با درآمدثابت مشخص شد که ارزش دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت در این مدت تغییر چندانی نداشته است، به‌نحوی‌که در ابتدای سال و فروردین ماه ارزش دارایی‌ها چیزی در حدود ۵،۰۵۲،۴۵۱ میلیاردریال و در ماه بعدی نیز با اندک رشدی در همین محدوده بوده است. در خردادماه نیز ارزش دارایی‌ها با رشد محسوسی همراه بوده است و به عدد ۵،۲۱۲،۱۷۴ میلیارد ریال رسیده بود و این رشد در تیرماه نیز ادامه‌دار بود. نقطه اوج این ارزش در مردادماه با عددی در حدود ۵،۶۰۸،۹۲۸ میلیاردریال است، هرچند این ارزش در شهریورماه نسبت به ماه پیش خود کاهشی بود و به عدد ۵،۳۱۰،۷۱۲ میلیارد ریال رسید. همچنین از بعد بررسی تعداد صندوق‌ها در این ۶ ماهه درمی یابیم که در سه ماهه و فصل بهار تعداد صندوق‌ها تغییری نداشته و بر روی عدد ۱۲۸ ثابت بوده اند. اما در فصل تابستان در هر ماه تعداد صندوق‌ها افزایش داشته است و از تعداد ۱۲۹ عدد در تیرماه به عدد ۱۳۱ در مردادماه و در نهایت به عدد ۱۳۳ در شهریور ماه رسیده است.

Fixed Income ها خوش درخشیدند

مقایسه ارزش بازار و ارزش دارایی‌های صندوق‌های درآمدثابت
ارزش بازار سهام در مقایسه با ارزش دارایی‌های صندوق‌های درآمدثابت در فروردین ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ برابر بوده است. همچنین این ارزش در شهریورماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ برابر بوده است. بنابراین ارزش دارایی صندوق‌ها در فروردین ماه یک هفدهم ارزش بازار سهام بوده که در شهریورماه به یک پانزدهم کاهش یافته است. همچنین ارزش بازار سهام در مقایسه با ارزش دارایی‌های صندوق‌های درآمدثابت در فروردین ماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ برابر بوده که این رقم در شهریورماه ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰ برابر افت کرده است. بر این اساس ارزش این صندوق‌ها در فروردین ماه یک پانزدهم ارزش بازار و در شهریورماه یک دهم ارزش بازار سهام است. در نهایت ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها از ۴،۹۹۷،۲۲۵ میلیارد ریال در شهریور ۱۴۰۱ به میزان ۵،۳۱۰،۷۱۲ میلیارد ریال در شهریورماه سال جاری رسیده است، بنابراین در حدود ۴۰۰ همت این ارزش افزایش یافته است.

انواع صندوق‌ها و تعداد آنها
صندوق‌های بادرآمد ثابت از نظر تعداد با میانگین ۱۲۹ عدد در بالاترین سطح هستند و پس از آن صندوق‌های سهامی با میانگین ۱۰۶ عدد در مرحله بعدی هستند. صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی با میانگین ۹۶ عدد و مختلط با میانگین ۲۴ عدد در مرحله بعدی قرار دارند.

Fixed Income ها خوش درخشیدند


بازدهی ماهانه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (در اوراق بادرآمد ثابت) مرتب شده بر اساس درصد بازدهی در هر ماه
طبق آمار موجود در ماه منتهی به آخر تیرماه سال جاری صندوق‌های صنهال، یارا، مانی، صایند، سیناد، دیبا، داریک، تصمیم، کارا و ثبات ده صندوقی بودند که از نظر درصد بازدهی در راس بودند، درصد بازدهی این صندوق‌ها به ترتیب ۷.۶۲، ۳.۸۵، ۲.۲۸، ۲.۲۸، ۲.۲۱، ۲.۱۱، ۲.۰۹، ۲.۰۸، ۲.۰۷ و ۲۰۷ است. در ماه منتهی به آخر مردادماه سال جاری نیز صندوق‌هایی همچون مانی، آلا، فاخر، سیناد، صایند، فیروزا، رابین، آکورد، کارا و درین با درصد بازدهی‌های مابین ۵،۲۳ و ۲،۰۹ مقام بالاترین درصد بازدهی را از آن خود کردند. و در نهایت در ماه منتهی به آخر شهریور ماه سال جاری توسکا، سیناد، صایند، درین، لبخند، تصمیم، آسامید، فاخر، آلا و افران ده نماد برتر بودند که مابین ۲.۸۹ درصد تا ۲.۰۳ درصد بازدهی را از آن خود کردند.

Fixed Income ها خوش درخشیدند

مرضیه حیدری - خبرنگار

شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 480696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =