موج‌سواری بر امواج بازار سرمایه با صندوق «موج»

نام صندوق‌های اهرمی که این روزها بیش از پیش شنیده می‌شود و یکی از آنها نیز به زودی به جمع دیگر صندوق‌ها می‌پیوندد، از جمله ابزارها برای سرمایه‌گذاری آن هم در بازار صعودی است چرا که بنا به گفته‌های عضو هیأت‌مدیره و معاونت سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، استفاده از مکانیسم اهرم در این صندوق‌ها، سبب می‌شود سرمایه‌گذاران بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، بازدهی چند برابری را تجربه کنند.

به گزارش صدای بورس، نام صندوق‌های اهرمی که این روزها بیش از پیش شنیده می‌شود و یکی از آنها نیز به زودی به جمع دیگر صندوق‌ها می‌پیوندد، از جمله ابزارها برای سرمایه‌گذاری آن هم در بازار صعودی است چرا که بنا به گفته‌های عضو هیأت‌مدیره و معاونت سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، استفاده از مکانیسم اهرم در این صندوق‌ها، سبب می‌شود سرمایه‌گذاران بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، بازدهی چند برابری را تجربه کنند. در واقع آنطور که امیر تقی‌خان تجریشی گفته است؛ استفاده از اهرم در این نوع از صندوق‌ها علاوه بر بازدهی بالاتر، ریسک بالاتری را هم به همراه خواهد داشت. او با تاکید براینکه واحدهای صندوق‌های اهرمی هم برای افراد ریسک‌گریز و هم‌ برای افراد ریسک‌پذیر طراحی شده است، درباره مزایای آن به هفته نامه اطلاعات بورس گفت: امکان بازدهی مضاعف در واحدهای ممتاز، سود تضمین شده در واحدهای عادی وسازگار بودن با سطح ریسک سرمایه‌گذاران از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی محسوب می‌شود. تجریشی، ورود صندوق اهرمی «موج» به بازار را از برنامه‌های مهم گروه مالی فیروزه برشمرد و اضافه کرد: در راستای تنوع‌بخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران در هفته جاری این صندوق پذیره‌نویسی می‌شود.

* در ابتدا بفرمائید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی، چه نوع صندوقی هستند و چه نقشی در توسعه بازار سرمایه دارند؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ هستند که مکانیسمی متناسب با شرایط بازار سرمایه در کشور که شامل دوره‌های طولانی رکود و دوره‌های کوتاه رونق می‌شود، دارند. در واقع، صندوق‌های اهرمی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌اند که واحدهای آن هم برای افراد ریسک‌گریز و هم‌ برای افراد ریسک‌پذیر طراحی شده است. به بیان دیگر، این نوع از صندوق‌ها همزمان دربرگیرنده دو نوع متفاوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دو استراتژی متفاوت در چینش و مدیریت سبد دارایی خود هستند؛ واحدهای صدور و ابطالی با میزان سود تعهدشده(عادی) و واحدهای قابل معامله با بازدهی اهرمی نسبت به بازار(ممتاز).

* ساختار این صندوق‌ها چگونه است؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشتمل بر واحدهای ممتاز و واحدهای عادی می‌شوند. براین اساس، واحدهای ممتاز کارکردی مشابه با صندوق‌های قابل معامله سهامی دارند که بیشترین دارایی آنها به سهام و حق تقدم سهام اختصاص می‌یابد. از سوی دیگر، واحدهای عادی این صندوق‌ها مشابه صندوق‌های صدور و ابطالی درآمد ثابت است که ضمن برخورداری از سود ثابت، اصل سرمایه در آن حفظ می‌شود. بنابراین، در این صندوق‌ها، واحدهای ممتاز به نوعی پشتیبان واحدهای عادی یا به عبارتی دیگر، ارائه‌دهنده اعتبار به‌شمار می‌روند.

* به نظر شما این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند انتظارات سرمایه‌گذاران را پوشش دهند؟
صندوق‌های اهرمی توانایی برآورده کردن انتظارات سرمایه‌گذاران وسیعی با هر میزان از سطح ریسک را دارند. به بیانی دیگر؛ سرمایه‌گذارانی که خواهان کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بیشتر هستند با خرید واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی، بازده بیشتری را کسب خواهند کرد و از سویی دیگر، سرمایه‌گذارانی که به دنبال ریسک کمتر و کسب سود تعهدشده هستند با خرید واحدهای عادی، سود کم‌ریسک خود را به‌دست می‌آورند.

* مکانیسم اهرم در این نوع از صندوق‌ها به چه‌شکل است؟
اهرم این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا با استفاده از هر میزان از سرمایه، بازده بیشتر نسبت به سرمایه را به‌دست آورند. بنابراین، این نوع از صندوق‌ها بهترین ابزار سرمایه‌گذاری در بازار صعودی به‌شمار می‌روند، چرا که رشد بالاتر از رشد شاخص خواهند داشت. توجه به این نکته لازم است که اهرم در زمان‌های رکود بازار، می‌تواند نوسانات منفی بیشتری به‌همراه داشته باشد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید با آگاهی کامل از نوسانات بازار سرمایه انجام شود.

* به اعتقاد شما صندوق‌های اهرمی می‌تواند جایگزین مناسبی به‌جای دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها باشد؟
ساختار این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به خریداران واحدهای سهامی (ممتاز) این فرصت را می‌دهد تا با توجه به درجه اهرمی صندوق اهرمی، بازده بیشتری نسبت به مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دریافت کند. این ویژگی صندوق‌های اهرمی به‌ویژه برای افرادی که از روحیه ریسک‌پذیری بالاتری برخوردارند و تمایل دارند در زمان‌های صعودی بازار، سود مضاعفی را نصیب خود کنند، یک مزیت عمده تلقی می‌شود؛ چرا که استفاده از مکانیسم اهرم در این صندوق‌ها، سبب می‌شود سرمایه‌گذاران بتوانند بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، بازدهی چند برابری را تجربه کنند. بنابراین، استفاده از اهرم در این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازده بالاتر و همچنین می‌تواند ریسک بالاتری را به همراه داشته باشد.

* میانگین اهرم در این صندوق‌ها چقدر است؟
معمولا انتظارات تورمی، پیش‌بینی افزایش نرخ ارز یا انتظار رشد بازار سرمایه سبب افزایش پریمیوم قیمت صندوق‌های اهرمی با قیمت ابطال آنها و بازدهی بیشتر از شاخص می‌شود. در بررسی‌های انجام شده در صندوق‌های اهرمی‌ پذیره‌نویسی شده، میانگین اهرم صندوق‌های اهرمی از بدو تاسیس ۱.۷ و میانگین پریمیوم قیمت روز اهرم با قیمت ابطال ۷ درصد بوده است که در بازه‌های رشدی بازار سرمایه این پریمیوم تا ۲۳ درصد هم رسیده است.

* چه مزیت‌هایی برای این صندوق‌ها متصورید؟
حفظ اصل سرمایه در واحدهای درآمد ثابت از جمله مزایای صندوق‌های اهرمی است. صندوق‌های درآمد ثابت غالبا برای افراد ریسک‌گریز یا افرادی که تمایل دارند با این نوع از صندوق‌ها پرتفوی پرریسک خود را معتدل کنند، گزینه مناسبی درنظر گرفته می‌شود. در واحدهای درآمد ثابت صندوق‌های اهرمی، نه تنها اصل سرمایه هرگز به خطر نمی‌افتد، بلکه سود تعهدشده‌ای به دارندگان این واحدها نیز تعلق می‌گیرد. امکان بازدهی مضاعف در واحدهای ممتاز، سود تضمین شده در واحدهای عادی، سازگار بودن با سطح ریسک سرمایه‌گذاران، مدیریت حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری هر میزان سرمایه، دسترسی آسان به واحدهای قابل معامله از دیگر مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی محسوب می‌شوند.

* گروه مالی فیروزه این روزها چه برنامه‌ها وخدماتی را برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده است؟
گروه مالی فیروزه سابقه فعالیت موفقی در ارائه خدمات مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری بر اساس استانداردهای بین‌المللی داشته است. این گروه مالی در دو دهه فعالیت خود با شناخت بیشتر بازار سرمایه ایران توانسته است خدمات گسترده‌ای درحوزه سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، کارگزاری، تامین مالی و مشاوره شرکتی را به بازار سرمایه کشور ارائه دهد. از این رو، در راستای تنوع‌بخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران، صندوق اهرمی «موج» در هفته جاری از سوی این گروه مالی پذیره‌نویسی خواهد شد.

* شما از پذیره‌نویسی صندوق اهرمی موج گفتید. این صندوق چه قابلیت‌هایی دارد؟
این صندوق به‌دلیل برخورداری از مکانیسم اهرم و استفاده از ابزارهای نوین مالی و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری قابلیت کسب بازدهی بالاتر را برای سرمایه‌گذاران واحدهای ممتاز خود در روزهای صعودی بازار فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاران محافظه‌کار نیز می‌توانند از مزایای واحدهای عادی «موج» بهره‌مند شوند.

  • عاتکه محمودآبادی - خبرنگار
  • شماره ۵۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 481528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =