استانداردسازی کالاها با انتشار گواهی سپرده کالایی

کرمی، رعایت استاندارهای لازم برای کالا، شفافیت معاملات، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها، نقد شوندگی بالا، امنیت نگهداری را از ویژگی‌های گواهی سپرده کالایی برشمرد.

به گزارش صدای بورس، شایان کرمی، مدیر کالا کارگزاری توسعه سهند با اشاره به ماهیت گواهی سپرده کالایی، گفت: گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای نوین مالی است که با هدف تامین مالی برای شرکت‌ها و جذب نقدینگی برای اشخاصی که تصمیم بر سرمایه‌گذاری روی یک کالای به خصوصی را دارند، منتشر می‌شود.

او افزود: گواهی سپرده کالایی در اصل اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا بوده و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود و مالک گواهی هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را به واسطه مراجعه به کارگزار یا انبار مربوط تحویل گیرد.

کرمی با اشاره به مزایای این نوع گواهی سپرده کالایی گفت: از آنجایی که این گواهی در بستر بورس معامله می‌شود از ویژگی‌های آن می‌توان به رعایت استاندارهای لازم برای کالا، شفافیت معاملات، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها، نقد شوندگی بالا و امنیت نگهداری اشاره کرد.
او در پایان به انواع کالاهای دارای گواهی سپرده کالایی پرداخت و اضافه کرد: شمش طلا، سکه و زعفران از جمله گواهی سپرده کالایی در حوزه سرمایه‌گذاری هستند. البته گواهی میلگرد، سیمان و شیشه نیز وجود دارد که معاملات آن‌ها به صورت حراج تک قیمتی صورت می‌گیرد.

منبع: سنا

کد خبر 482162

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • افزایش عرضه سیمانی ها در بورس کالا

    افزایش عرضه سیمانی ها در بورس کالا

    عرضه سیمانی ها در بورس کالا از امروز (یکشنبه ۱۴ آبان) آغاز و تا روز دوشنبه (۱۵ آبان) ادامه می‌یابد. در عرضه های امروز، ۶۶ شرکت سیمانی یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۸۹۰ تن انواع سیمان را روی تابلو می‌برند که نسبت به هفته اول آبان ۸ هزار و ۲۱۸ تن بیشتر است.

  • نقش بورس کالا در توسعه اقتصادی کشورها چیست؟

    نقش بورس کالا در توسعه اقتصادی کشورها چیست؟

    اهمیت بورس‌های کالایی در دنیا که بسیاری از کشورها را به مرجع جهانی قیمت کالاها مبدل کرده بر هیچ کس پوشیده نیست، از این رو کارکرد بورس‌های کالایی در توسعه اقتصادی کشورها موضوع مهمی است که در همین زمینه گفتگویی با معین محمدی‌پور، مدیر مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران حول یک پرسش اصلی که «کشورهای مختلف در جهت توسعه اقتصادی چگونه از بورس های کالایی خود بهره می برند؟» انجام شده است. در این گفت و گو؛ «تقارن اطلاعاتی و تضمین معاملات»، «ایجاد بستر کشف نرخ و عقد قرارداد» و «ایجاد شبکه قبض انبار» به عنوان سه کارکرد مهم بورس های کالایی مورد واکاوی قرار گرفته است.

  • امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا با ۳۰۰ هزار تومان

    امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا با ۳۰۰ هزار تومان

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در گذشته مردم برای سرمایه گذاری در بازار طلا باید به بازار مراجعه کرده و با کلی ریسک و مراقبت اقدام به خرید و نگهداری می کردند؛ همچنین حداقل مبلغ خرید در این بازار نیز معادل یک گرم یا در واحد بزرگتر یک ربع سکه بهار آزاد بود اما امروز بدون تحمل آن ریسک های سنتی و با مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان امکان سرمایه‌گذاری امن در بازار طلا فراهم شده است.

  • زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا در بورس کالا تکمیل شد

    زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا در بورس کالا تکمیل شد

    مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران گفت: پس از راه اندازی موفق معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی شمش طلا و همچنین مشارکت صندوق های کالایی در معاملات این دارایی، از سه شنبه ۱۸ مهرماه قرارداد اختیار معامله شمش طلا نیز در بورس کالا آغاز بکار می کند تا با تکمیل زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا به همه سلایق سرمایه گذاران در این حوزه پاسخ داده شود.

  • بورس کالا؛ تب‌سنج اقتصاد ایران

    بورس کالا؛ تب‌سنج اقتصاد ایران

    مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس کالا نقش تب‌سنج اقتصاد را برای سیاست‌گذاران ایفا می‎کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =