صادرات فولاد افزایش و فروش داخلی کاهش یافت

شرکت‌های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان مهر، ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تن شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) به ارزش ۲ میلیارد و ۹۸ میلیون دلار صادر کرده‌اند...

به گزارش صدای بورس به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت‌های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان مهر، ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تن شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) به ارزش ۲ میلیارد و ۹۸ میلیون دلار صادر کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه پارسال، ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۵۴ تن بوده است و به این ترتیب شاهد رشد ۱۵ درصدی حجم و ۷ درصدی ارزش صادرات این محصول از کشور هستیم.
همچنین میزان صادرات محصولات فولادی نیز طی ۷ ماهه امسال یک میلیون و ۸۵۳ هزار تن به ارزش ۹۹۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۷۸۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار) از نظر حجمی و ارزشی به ترتیب ۴ درصد رشد و ۷ درصد کاهش داشت.
لازم به ذکر است از ابتدای فروردین تا پایان مهر، یک میلیون و ۶ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش ۲۵۴ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با صادرات مدت مشابه پارسال، از نظر حجمی و ارزشی به ترتیب ۱۶۵ درصد و ۲۳۴ درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۹ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش ۷۶ میلیون دلار صادر شده است.
با این حال برخی نگرانی‌ها از انباشت بیش از حد محصولات فولادی در انبارها منتشر شده که نشان می‌دهد در بازار داخل با چالش‌های جدی در تقاضا روبه‌رو هستیم. در این ارتباط خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد، موجودی انبار زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط در ایران تا شهریورماه سال جاری نسبت به ۱۴ ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال آمار بورس کالا بیانگر آن است که تنها در محصول میلگرد متوسط به عنوان یکی از محصولات فولادی در ۶ ماه ابتدایی سال جاری، میزان تولید از ۵.۱ میلیون تن عبور کرده است، در حالی‌که میزان فروش این محصول به یک میلیون تن می‌رسد. به عبارت دیگر، میزان تولید میلگرد متوسط در بهار و تابستان سال جاری ۵.۱ برابر تقاضای این محصول بوده است.
افزایش شدید قیمت محصولات فولادی و کاهش پروژه‌های ساخت و ساز در کشور به خصوص طرح‌های عمرانی در بیش از یک دهه گذشته باعث شده تا تولیدکنندگان در ارتباط با فروش محصولات خود با مشکلات جدی روبه‌رو شوند. این در حالی است که در کمتر از ۵ سال گذشته قیمت اغلب محصولات فولادی بین ۵ تا ۸ برابر رشد کرده‌اند.
در این بین نگاه تولیدکنندگان به بازارهای جهانی است، اما به گفته برخی فعالان این حوزه، بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و متوسط که از قدرت چانه‌زنی چندان بالایی در بازارهای بین‌المللی برخوردار نیستند با چالش‌های جدی مالی و کاهش ظرفیت‌های تولید به کمتر از ۵۰ درصد روبه‌رو شده‌اند و در عین حال برخی کشورها نیز به دلیل وضع تعرفه‌های وارداتی بالا درهای خود را به روی تولیدکنندگان ایرانی بسته‌اند. به عنوان مثال، وضع عوارض گمرکی ۳۰ درصدی عراق بر روی محصول میلگرد و تیر آهن صادراتی ایران در تیرماه ۱۴۰۲ سبب کاهش ۱.۵ میلیون تنی صادرات فولاد ایران به عراق به ارزش ۸۷۴ میلیون دلار شده است.

کد خبر 482556

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =