چگونه متوجه شویم درد ، به دلیل کبد چرب است؟

کبد چرب در درجه اول به دلیل تجمع چربی اضافی در سلول های کبد ایجاد می شود. دو نوع اصلی کبد چرب عبارتند از بیماری کبد چرب الکلی (ناشی از مصرف زیاد الکل) و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که با عواملی مانند چاقی، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک مرتبط است.

به گزارش صدای بورس،مهراز حبیبی؛، کبد چرب در درجه اول به دلیل تجمع چربی اضافی در سلول های کبد ایجاد می شود. دو نوع اصلی کبد چرب عبارتند از بیماری کبد چرب الکلی (ناشی از مصرف زیاد الکل) و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که با عواملی مانند چاقی، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک مرتبط است. عادات غذایی، مصرف زیاد قند و سبک زندگی کم تحرک به NAFLD کمک می کند که به یک دلیل فزاینده نگران کننده تبدیل شده است زیرا شروع به تأثیرگذاری بر کودکان در سراسر جهان کرده است. زمانی که کبد چرب درمان نشود، به شرایط شدیدتری مانند استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) و سیروز تبدیل می شود.

چگونه بفهمیم که درد ناشی از کبد چرب است؟

اگر در سمت راست بالای شکم درد دارید، به احتمال زیاد به دلیل کبد چرب شماست. درد در ناحیه شکم به دلیل بزرگ شدن کبد در اثر تجمع چربی، فشار بر بافت های اطراف و کشیده شدن کپسول کبد ایجاد می شود. این ناراحتی ممکن است به عنوان یک درد مبهم یا احساس سیری توصیف شود. اگرچه در بیشتر موارد خفیف است، اما می تواند پایدار و ناراحت کننده باشد.

درد از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر است

در حالی که بیماری کبد چرب اغلب با ناراحتی خفیف اما مداوم در قسمت فوقانی شکم همراه است، اگر به موقع درمان نشود، تشدید می شود. درد شدید نشان‌دهنده مراحل پیشرفته‌تر بیماری کبد چرب، مانند استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) یا سیروز است که باعث التهاب شدید کبد و زخم می‌شود. بنابراین، اگر درد خفیف در سمت راست شکم، با گذشت زمان تشدید شود، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک یا متخصص پزشکی مشورت کنید.

توجه داشته باشید که آیا درد با این علائم همراه است

اگر برای مدت طولانی زخم دردناکی داشته اید و هنوز بهبودی شروع نشده است، این نیز ممکن است نشان دهنده کبد چرب یا معیوب باشد. هنگامی که کبد آسیب می بیند، در ظرفیت خود برای تولید پروتئین های لخته کننده با مشکل مواجه می شود. این کاهش بدن را مستعد کبودی حتی با آسیب های جزئی می کند. این همچنین منجر به خونریزی طولانی مدت از زخم ها می شود که معمولاً خونریزی را به سرعت متوقف می کند.

آزمایش های پزشکی که کبد چرب را تایید می کند

به گفته پزشک جان هاپکینگ، «برخی از آزمایش‌های تصویربرداری، از جمله سونوگرافی ویژه و اسکن‌های MRI می‌توانند به تشخیص بیماری و ایجاد بافت اسکار در کبد کمک کنند. اما تنها راه برای اطمینان از اینکه بیماری کبد چرب تنها علت آسیب کبد است، بیوپسی کبد است. بیوپسی کبد شامل گرفتن نمونه بافتی از کبد با سوزن است. سوزن یک تکه کوچک از بافت کبد را که می توان زیر میکروسکوپ مشاهده کرد، برمی دارد. با پزشک خود مشورت کنید، علائم خود را در جریان بگذارید و سپس تحت نظر متخصص برای آزمایش اقدام کنید.

تغییرات سبک زندگی برای در نظر گرفتن تشخیص پس از آن

برای کاهش و مراقبت از کبد، تغییر سبک زندگی نیز مهم است. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که بر روی اصلاحات رژیم غذایی تمرکز کنید. سعی کنید قند کمتری نسبت به حد معمول مصرف کنید، چربی های ناسالم را محدود کنید، میوه ها و غلات سبوس دار بیشتری مصرف کنید و غیره. علاوه بر این، اگر چاقی عاملی است، وزن خود را از طریق تغییرات تدریجی در سبک زندگی خود مدیریت کنید. درگیر ورزش منظم باشید، شامل تمرینات هوازی و امثال آن باشد. فرد باید حداقل 3-4 روز ورزش منظم در هفته را هدف قرار دهد.

اگر کبد چرب شما ناشی از مصرف الکل است، وقت آن است که آن را متوقف کنید. با نوشیدن آب فراوان برای کمک به فرآیند سم زدایی کبد هیدراته بمانید.

مراقبت از کبد

کبد یک اندام حیاتی است که به حفظ عملکردهای مهم بدن کمک می کند. مسئول تولید صفرا است که به هضم غذا کمک می کند و همچنین بدن را سم زدایی می کند. نادیده گرفتن سلامت کبد به یک علت فزاینده نگرانی تبدیل شده است و شناخت علائم مشکلات کبدی برای انجام اقداماتی برای محافظت از سلامت کلی شما مهم است.

کد خبر 483418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =