با لایحه مالیاتی مجلس، فرار مالیاتی زیاد می‌شود

محمدرضا جعفریان گفت: در کلیات، این لایحه کارشناسی نشده و به همین دلیل مشخص نیست نمایندگان بر چه اساس این قانون را تصویب کرده اند. این لایحه در کمیسیون اقتصادی نیز تصویب شده، اما ایرادات متعددی دارد.

به گزارش صدای بورس،طرح جدید مجلس و دولت برای مالیات و اخذ مالیات از درآمد ۱۰ تا ۱۴ میلیون به میزان ۱۰ درصد، نگرانی‌های زیادی را برای اقشار پایین دست به وجود آورده است. این رفتار اقتصادی در باور عمومی نه تنها موجب رفاه بیشتر جامعه نخواهد شد بلکه شهروندان را درگیر چالش‌هایی از جمله رو آوردن به اقتصاد نقدی می‌کند.

محمدرضا جعفریان، مشاورمالیاتی اتاق اصناف تهران، درباره طرح جدید مجلس برای مالیات و تاثیر منفی آن بر طبقات محروم به «انتخاب» گفت: در کلیات، این لایحه کارشناسی نشده و به همین دلیل مشخص نیست نمایندگان بر چه اساس این قانون را تصویب کرده اند. این لایحه در کمیسیون اقتصادی نیز تصویب شده، اما ایرادات متعددی دارد. از جمله معافیت مالیاتی حداقل معیشتی مردم در آن رعایت نشده است. در شرایطی که تورم بالاست و به نظر نمی‌رسد متوقف شود، عدد معافیت معیشتی اصلا مشخص نیست و با تورم ۵۰ درصد می‌خواهند ۲۰ درصد به حقوق کارمند اضافه کنند، اما مالیات تورمی از آن‌ها بگیرند. جامعه ما با این روش‌ها به سمت قدرت خرید پایین‌تر خواهند رفت.

وی در ادامه افزود: زندگی معیشتی مردم را چگونه محاسبه کرده اند که این مالیات را بر درآمد در نظر گرفتند؟ وقتی خط فقر در تهران ۳۰ میلیون تومان است، چگونه این قانون را وضع کرده اند؟ بحث تجمیع درآمد نیز اصلا جامعیت ندارد، تجمیع درآمدها بر اساس قانون اصلا فراگیر نخواهد شد.

جعفریان درباره مالیات ده درصدی بر حقوق ۱۰ تا ۱۴ میلیون بیان کرد: این طرح صد درصد اشتباه است؛ باید به جامعه این طرح مالیاتی را توضیح دهند، مگر می‌شود از حقوق ۱۰ میلیونی چنین مالیاتی گرفت؟ کدام اقتصاد در کدام کشور این گونه مالیات می‌گیرد؟ این لایحه مدل مصداقی ندارد و اصلا الگو مدیریتی مشخصی هم ندارد. وقتی مالیات افزایش پیدا کند باید وضع زندگی مردم بهتر شود، این‌ها با چه نشانه‌ای مالیات را افزایش داده اند؟ مدل مجلسی‌ها مبهم است و از خودشان درآورده اند. این کار مردم را فقیرتر می‌کند.

جعفریان گفت: به نظرمن با این لایحه فرار مالیاتی زیاد می‌شود و صداقت مالی در بین مردم از بین می‌رود. مردم به اقتصاد نقدینگی رو می‌آورند و فرار مالیاتی خیلی بیشتر می‌شود.

منبع:انتخاب

کد خبر 483609

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جریمه مالیاتی در خصوص بانک‌ها دریافت نشده است

    جریمه مالیاتی در خصوص بانک‌ها دریافت نشده است

    وزیر راه و شهرسازی گفت:تاکنون جریمه مالیاتی بانک‌ها به صندوق ملی مسکن واریز نشده و براساس قانون،بانک‌ها باید ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که برخی بانک‌ها نپرداختند.

  •  یارانه‌بگیران سال آینده اعلام شدند

    یارانه‌بگیران سال آینده اعلام شدند

    براساس لایحه بودجه ساب آینده، یارانه‌بگیران سال آینده اعلام شدند.

  • زندگی مردم در سال۱۴۰۳ سخت تر خواهد شد

    زندگی مردم در سال۱۴۰۳ سخت تر خواهد شد

    لایحه بودجه ۱۴۰۳ از منظر منابع، ‌تمرکز را روی درآمدهای مالیاتی گذاشته است. وقتی در ‌دوره بلندمدت، رشد اقتصادی پایین است، به این معنی ‌است که تولیدی در اقتصاد نداریم و خلق ثروت هم ‌نخواهیم داشت. اگر بخواهید مالیات بگیرید این ‌فشار به تولیدکننده وارد می‌شود، کمااینکه به‌رغم اینکه گفته می‌شود رشد تولید سه تا چهار ‌درصد است، اما فضای رکود را تجربه می‌کنیم که در فضای تورم کنونی، رکود تورمی را رقم می‌زند.

  •  جزییات نقشه جدید دولت برای درآمد مردم

    جزییات نقشه جدید دولت برای درآمد مردم

    طبق کلیاتی که در نسخه اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شده، درآمدهای مالیاتی در سال آینده حدودا ۵۰ درصد افزایش و درآمدهای نفتی ۳ درصد کاهش خواهد یافت. آیا دولت در حال گذار از درآمدهای ناپایدار به پایدار است؟ سایر اجزای بودجه چه تغییری کرده است؟

  • کارمندان منتظر افزایش حقوق باشند

    کارمندان منتظر افزایش حقوق باشند

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: درصد پیشنهادی برای افزایش حقوق‌ها را نه می‌توان با عدد تورم مقایسه کرد و نه وضعیت معیشتی کارمندان این اجازه را می‌دهد، لذا در مجلس و کمیسیون اجتماعی، با استدلال و منطق با عددی که اعلام شده مخالفت می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =