شناسایی انواع سردرد و درمان های موثر

سردرد می تواند یک درد واقعی باشد، به معنای واقعی کلمه! مانند یک بازدیدکننده اسرارآمیز، می تواند در هر لحظه به درب آگاهی ما بکوبد، جریان روز ما را مختل کند و ما را مجبور به مقابله با این مزاحم غیرمنتظره کند. اما آیا می دانستید که همه سردردها یکسان نیستند؟

به گزارش صدای بورس، مهراز حبیبی؛درک انواع سردرد و ویژگی های منحصر به فرد آنها برای مدیریت موثر بسیار مهم است. در اینجا انواع مختلف سردرد و نحوه تشخیص هر کدام آورده شده است. به علاوه، ما در آستین خود چند راه حل داریم که به شما کمک می کند تسکین پیدا کنید.

سردردهای اولیه

سردردهای اولیه به خودی خود سردرد هستند، نه صرفاً علائم یک مشکل اساسی طبق مراقبت بهداشتی استانفورد. در حالی که درد می تواند شدید باشد، این سردردها معمولاً خطرناک نیستند. این ناراحتی از التهاب در نواحی حساس به درد اطراف سر، از جمله اعصاب، رگ های خونی و ماهیچه ها ناشی می شود. در زیر برخی از سردردهای رایج اولیه آورده شده است:

سردردهای میگرنی، تنشی، هیپنیک و خوشه ای چیست؟

سردرد میگرنی: با درد ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر قابل تشخیص است. بیشتر با علائمی مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و اختلالات بینایی همراه است. این سردرد مراحلی دارد که شامل پیش‌آگاهی، هاله، سردرد و رفع می‌شود.

سردرد تنشی: اغلب با استرس و عضلات سفت مرتبط است، همچنین دارای درد مبهم یا نواری در اطراف سر، معمولا در هر دو طرف است. شروع آهسته و بدون علائم شدید مانند حالت تهوع یا حساسیت به نور دارد.

سردرد هیپنیک: نوعی سردرد نادر که معمولا افراد را از خواب بیدار می کند.

سردرد خوشه ای: به صورت خوشه ای رخ می دهد که هفته ها یا ماه ها طول می کشد. این درد شدید در یک طرف، به طور معمول در پشت چشم است. با قرمزی، تورم و آبریزش بینی در سمت آسیب دیده همراه است.

سردردهای ثانویه

برخلاف شرایط مستقل، سردردهای ثانویه واکنشی به سایر بیماری ها هستند. آنها به عنوان نمایندگانی محتاط عمل می کنند که بیماران را در مورد مشکلاتی مانند تومورهای مغزی، آنوریسم ها، عفونت هایی مانند مننژیت یا آسیب های سر و گردن هشدار می دهند. شروع ناگهانی و افزایش شدت آنها به عنوان علائم هشدار دهنده عمل می کند و نیاز به ارزیابی دقیق تری از سلامت عمومی ما دارد. این سردردها مانند پیک هایی هستند که پیام های فوری در مورد سلامت رگ های خونی، مغز یا اعصاب ما می آورند. تعیین علت آنها ضروری است زیرا هر سردرد ثانویه نشان دهنده بخش متفاوتی از داستان سلامتی بزرگتر است. این سردردها به عنوان علائم هشدار دهنده اولیه هستند و نیاز به ارزیابی دقیق پزشکی دارند که شامل بررسی تاریخچه پزشکی، آزمایش خون، اشعه ایکس سینوس و تصویربرداری پیشرفته است.

تشخیص سردرد

تشخیص سردرد بسیار مهم است و فرد باید یک ارزیابی پزشکی کامل داشته باشد و متخصصان پزشکی فراوانی سردرد، محل و علائم مرتبط با آن را بررسی کنند. فراتر از بدیهیات، معاینه تغییرات رفتاری، روانی و حتی الگوی خواب را بررسی می کند. اگر یک معاینه عصبی معمولی میگرن یا سردردهای تنشی را رد کند، ممکن است آزمایش اضافی لازم نباشد. با این حال، زمانی که سردرد داستان متفاوتی را مطرح می‌کند، باید روش‌های تشخیصی بیشتری مانند آزمایش خون، عکس‌برداری با اشعه ایکس سینوس، MRI یا سی‌تی اسکن در نظر گرفته شود.

داروهای درمان

مدیریت موثر سردرد یک فرآیند پیچیده است که به داشتن درک کامل از نوع خاص سردرد به منظور توسعه برنامه های درمانی تخصصی بستگی دارد. این استراتژی جامع شامل تغییراتی در سبک زندگی می‌شود، که در آن از مردم خواسته می‌شود محرک‌هایی مانند غذاهای خاص، خواب ناکافی و روزه گرفتن را بشناسند و از آن اجتناب کنند. ایجاد یک برنامه ورزشی منظم و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم از عناصر ضروری این تغییر سبک زندگی است. جنبه استراحت و آرامش مدیریت سردرد نیز شامل تمرین تکنیک های کاهش استرس و یافتن آرامش در یک مکان ساکت و تاریک است. گاهی اوقات دارو می تواند نقش مهمی در برنامه درمانی داشته باشد. متخصصان پزشکی ممکن است داروهای پیشگیرانه، نجات یا سقط جنین را تجویز کنند که با دقت بر اساس مشخصات سردرد بیمار انتخاب می شوند.

داروهای طبیعی برای سردرد

راه های آسان و کاملا طبیعی برای کاهش سردرد وجود دارد. گیاهانی مانند بابونه و کورکومین ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. وقتی سرتان درد می کند، ممکن است بوی روغن های ضروری اکالیپتوس، اسطوخودوس یا نعناع فلفلی برایتان مفید باشد. سردرد را می توان با خوردن غذاهای پر آب مانند خیار، کرفس و هندوانه و نوشیدن آب زیاد کاهش داد. تنش ناشی از سردرد را می توان با انجام فعالیت های آرام بخش مانند مدیتیشن یا گوش دادن به صداهای آرام بخش مانند موسیقی یا صداهای طبیعت کاهش داد. گذاشتن کمپرس سرد روی پیشانی جلو، انقباض عروق خونی و کاهش تورم کمک می کند. علاوه بر این، اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن ممکن است به تسکین سردرد کمک کند. همه اینها راه‌های آسانی برای تسکین سردرد بدون مصرف دارو هستند.

کد خبر 485297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =