آیا تا به حال به زبان خود توجه کرده اید؟

به طور معمول ما این کار را نمی کنیم! اما از نظر پزشکی ثابت شده است که زبان علائم چندین بیماری را نشان می دهد. رنگ زبان شما می تواند به طور شگفت انگیزی یک شاخص آموزنده از سلامت کلی شما باشد.

به گزارش صدای بورس، مهراز حبیبی؛ در حالی که تغییرات در رنگ زبان معمولا موقتی و خوش خیم است، برخی تغییرات مداوم می تواند نشانه مشکلات اساسی سلامت باشد. زبان یک اندام عضلانی پوشیده از پاپیلاها، جوانه های چشایی و غشای مخاطی است و رنگ آن می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد جنبه های مختلف سلامتی شما ارائه دهد.

روکش سفید روی زبان

یک پوشش سفید روی زبان ممکن است نشان دهنده مسائل بهداشت دهان و دندان مانند رشد بیش از حد باکتری ها یا عفونت های قارچی مانند برفک دهان باشد. همچنین می تواند نشان دهنده کم آبی یا تحریک باشد.

زبان توت فرنگی

شرایط احتمالی سلامت: ظاهر قرمز یا توت فرنگی مانند ممکن است نشانه کمبود ویتامین، به ویژه ویتامین های B، یا وضعیتی به نام بیماری کاوازاکی باشد که بر عروق خونی تأثیر می گذارد و در کودکان شایع تر است.

زبان مودار سیاه

این وضعیت زمانی رخ می دهد که پاپیلاهای رشته ای روی زبان کشیده و تغییر رنگ می دهند. این اغلب خوش خیم است و ممکن است ناشی از بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، مصرف زیاد قهوه یا چای یا مصرف آنتی بیوتیک باشد.

زبان آبی یا بنفش

تغییر رنگ آبی یا بنفش می تواند نشان دهنده سطح ناکافی اکسیژن در خون باشد که ممکن است با مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی مرتبط باشد. در برخی موارد، ممکن است نشانه سیانوز باشد، وضعیتی که در آن سطح اکسیژن در خون پایین است.

زبان رنگ پریده

زبان رنگ پریده می تواند با کم خونی یا سطح پایین آهن مرتبط باشد که بر اکسیژن رسانی خون تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است نشان دهنده گردش خون ضعیف یا جذب ناکافی مواد مغذی باشد.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی که با لکه های قرمز نامنظم با حاشیه های سفید مشخص می شود، معمولاً بی ضرر است. با این حال، ممکن است با پسوریازیس یا سایر شرایط خود ایمنی همراه باشد.

در صورت داشتن این کمبود، مصرف مکمل های ویتامین D کمکی نمی کند

چگونه سلامت زبان را حفظ کنیم

با مسواک زدن منظم دندان ها و زبان خود، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

برای جلوگیری از خشکی و تحریک، هیدراته بمانید.

مصرف تنباکو و کافئین بیش از حد را محدود کنید.

مراقب تغییرات در رژیم غذایی و داروهایی باشید که ممکن است بر رنگ زبان تأثیر بگذارد.

اگر تغییر رنگ مداوم یا سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

خودآزمایی منظم و اقدامات خوب بهداشت دهان و دندان به آگاهی کلی سلامت کمک می کند. اگر شک دارید یا تغییرات نگران کننده هستند، مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی ارزیابی مناسب و راهنمایی مناسب برای هر مداخله ضروری را تضمین می کند.

زبان زرد

رنگ مایل به زرد می تواند با بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مرتبط باشد. در برخی موارد، ممکن است مشکلات کبد یا کیسه صفرا مانند هپاتیت یا سیروز را نشان دهد.

کد خبر 486135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =