خطر ابتلا به سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده به دلیل ماهیت پنهان و تشخیص ضعیف آن اغلب به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می شود.

به گزارش صدای بورس، مهراز حبیبی؛ سرطان لوزالمعده به دلیل ماهیت پنهان و تشخیص ضعیف آن اغلب به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می شود. بر خلاف سایر انواع سرطان، مانند سرطان سینه یا پروستات، سرطان لوزالمعده به ندرت در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد می کند و تشخیص و درمان آن را دشوار می کند. در واقع، زمانی که علائم ظاهر می‌شوند، سرطان از پانکراس فراتر رفته و درمان آن را بسیار سخت‌تر می‌کند.

عملکرد پانکراس چیست؟

پانکراس اندام کوچک و مسطحی است که در پشت معده قرار دارد. عملکرد اصلی آن تولید آنزیم ها و هورمون های گوارشی مانند انسولین است که سطح قند خون را تنظیم می کند. سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در پانکراس شروع به رشد غیرقابل کنترل می‌کنند و تومور را تشکیل می‌دهند. متأسفانه، این نوع سرطان به ویژه کشنده است زیرا اغلب در مراحل پیشرفته و زمانی که گزینه های درمانی محدود هستند، تشخیص داده می شود.

چرا سرطان پانکراس کشنده است؟

یکی از دلایل کشنده بودن سرطان پانکراس این است که نسبتاً نادر است. در سطح جهانی، بر اساس NIH، بروز سرطان پانکراس ۵.۵ در هر ۱۰۰۰۰۰ برای مردان و ۴.۰ در هر ۱۰۰۰۰۰ برای زنان است.

تشخیص و درمان

یکی دیگر از عواملی که به میزان بالای مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پانکراس کمک می‌کند، نبود غربالگری مؤثر است. برخلاف سایر انواع سرطان، مانند سرطان سینه یا روده بزرگ، هیچ آزمایش غربالگری به طور گسترده ای برای سرطان پانکراس توصیه نمی شود. این تا حدی به این دلیل است که علائم سرطان لوزالمعده اغلب غیراختصاصی هستند و می‌توانند به شرایط دیگری مانند سوء هاضمه یا مشکلات کیسه صفرا نسبت داده شوند.

علائم سرطان پانکراس

علائم و نشانه هایی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان پانکراس باشد. این شامل:

درد شکم: این شایع‌ترین علامت سرطان لوزالمعده است و معمولاً به صورت درد مبهم در قسمت بالایی شکم شروع می‌شود و به پشت تابش می‌کند. درد ممکن است بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن بدتر شود.

کاهش وزن: بسیاری از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده کاهش وزن غیرقابل توجیهی را تجربه می‌کنند که می‌تواند نشانه‌ای از تأثیر سرطان بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی باشد.

زردی: این زردی پوست و چشم است که زمانی رخ می‌دهد که سرطان مجرای صفراوی را مسدود کند و از پردازش صحیح بیلی روبین توسط کبد جلوگیری کند.

تشخیص سرطان پانکراس

علاوه بر آزمایش‌های تشخیصی سنتی، مانند سی‌تی اسکن و آزمایش خون، دو روش تخصصی وجود دارد که می‌تواند به تشخیص دقیق سرطان پانکراس کمک کند، مانند: کلانژیوسکوپی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP) و سونوگرافی آندوسکوپی (EUS).

ERCP (کولانژیوسکوپی کمکی) شامل قرار دادن یک لوله انعطاف پذیر با دوربین متصل به دهان و هدایت آن به پانکراس است. این به پزشک اجازه می دهد تا پانکراس و مجاری صفراوی را از نظر علائم سرطان بررسی کند. از سوی دیگر، EUS شامل قرار دادن یک لوله نازک و انعطاف پذیر با دوربین متصل به رکتوم یا گلو و هدایت آن به پانکراس است. این به پزشک اجازه می دهد تا پانکراس و بافت های اطراف آن را با جزئیات بیشتری بررسی کند.

غذای آماده

آگاهی از علائم و نشانه های سرطان لوزالمعده و مراجعه به پزشک در صورت تجربه هر یک از علائم می تواند شانس تشخیص زودهنگام سرطان و بهبود مسیر درمان شما را افزایش دهد. مهم است که به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام در مورد سرطان پانکراس کلیدی است.

کد خبر 486371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =