ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قابل حذف است؟

مجیدشاکری درباره حواشی حذف یا عدم حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تأکید کرد: شیوه حذف بسیار مهمتر از اصل حذف کردن یا نکردن است. شیوه تامین کالای اساسی از دادن و ندادن ارز ترجیحی مهمتر است.

به گزارش صدای بورس،مجیدشاکری-کارشناس اقتصادی درباره حواشی حذف یا عدم حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تأکید کرد: شیوه حذف بسیار مهمتر از اصل حذف کردن یا نکردن است. شیوه تامین کالای اساسی از دادن و ندادن ارز ترجیحی مهمتر است.

او در قالب چند سوال و جواب کوتاه به این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید؛

آیا ایجاد ارز ۴۲۰۰ در فروردین ١٣٩٧ درست بود؟ قطعا خیر.‏

آیا حذف تدریجی ۴۲۰۰ از انتهای ١٣٩٨ تا تابستان ٩٩ در اقلام مختلف با تاثیر کم و تشکیل گروه ٢١ در تابستان ٩٩ درست بود؟ بله.

آیا حذف دفعی و یک شبه ۴۲۰۰ از کالاهای اساسی با تاثیر بسیار زیاد در بهار ۱۴۰۱ درست بود؟ قطعا خیر.

‏آیا ایجاد ارز ۲۸۵۰۰ پاسخ درستی به تبعات حذف یک شبه ۴۲۰۰ بود؟ واقعا خیر.

آیا از تغییرات قیمتی اقلام مشمول مستقیم می توان نتیجه گرفت که سیاست ارز ترجیحی شکست خورده یا پیروز شده؟ ابدا، هم تخصیص ارز ترجیحی در هر دو دوره بدلایل تحریمی بسیار سکته دار بوده و هم تنها عامل موثر بر قیمت مصرف کننده ارز نیست.

آیا ارز ترجیحی بر قیمت مصرف کننده موثر است؟ در دو گزارش جداگانه و دقیق بانک مرکزی در زمستان ٩٨ و بهار ۱۴۰۲ در اقلامی کاملا مشابه: در یک گروه بسیار موثر بوده ( خصوصا روغن و خوراک دام) در گروهی موثر بوده اما مشکل تخصیص داشته ( مثلا گوشت) در گروه دیگر بسیار بی تاثیر بوده.

شیوه حذف بسیار مهمتر از اصل حذف کردن یا نکردن است. شیوه تامین کالای اساسی از دادن و ندادن ارز ترجیحی مهمتر است.

آیا ارز ترجیحی سیاست رفاهی مناسبی است؟ واقعا خیر. هم ضد تولیدی است هم به انواع مفاسد مبتلاست هم بی تردید باعث افزایش مصرف ارز می شود، بدون اینکه مصرف ارزی چندان مقید به بی کششی کالای مشمول باشد.

آیا حالا که ارز ترجیحی سیاست رفاهی مناسبی نیست، باید در یک شب حذفش کرد؟ نه، بدون نظام رفاهی، بدون برنامه تولید خصوصا برای زنجیره های خوراک دام، بدون حذف تدریجی و حجمی، حذف کردن ارز ترجیحی به معنای ساختن یک ارز ترجیحی گرانتر است.

از بهمن ماه سال گذشته و بعد از جهش نرخ ارز در پی جراحی اقتصادی اردیبهشت ماه و حذف ارز ترجیحی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور در یک طرح مشترک از پیاده‌سازی سیاست تثبیت ارزی برای یک بازه دوساله خبر دادند.

بر این اساس مقرر شد نرخ ارز واردات کالا معادل هر دلار ۲۸۵۰۰تومانی تثبیت شود، مدتی بعد رئیس‌کل بانک مرکزی از تأسیس مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد که نرخ تأمین ارز برای کالاهای واسطه‌ای تولید در این بازار حدود ۳۷۵۰۰ تومان تعیین شد، و در پی آن مقرر شد صرفاً ۲۵ دسته کلی کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰تومانی تأمین ارز شوند.

گفتنی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز نرخ ارز تامین کالاهای اساسی همان ۲۸۵۰۰ تومان همانند سال گذشته باقی ماند. امانی، معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حفظ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای تامین ارز کالاهای اساسی می‌گوید: افزایش نرخ ارز این کالاها از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰ موجب فشار هزینه ای ۳۵ درصدی به تامین کالاهای اساسی و نهاده های دامی وارداتی می شود که دولت با آن موافقت ندارد. همانگونه که قبلا هم توضیح داده شد، دولت در سال جاری و در ادامه آن در سال آینده با توجه به تورم چند سال اخیر سیاست تثبیت اقتصادی را برای کنترل نوسانات شدید متغیرهای کلان اقتصادی اتخاذ کرده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 486728

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی ۲۰۰ قلم کالا

    حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی ۲۰۰ قلم کالا

    بر اساس اعلام مسئولین دولتی حدود ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ۲۸۵۰۰تومانی مرتبط با سیاست تثبیت ارزی خارج شده‌اند.

  • ارزهایی که در سال ۲۰۲۳ بیشترین ریزش را داشتند

    ارزهایی که در سال ۲۰۲۳ بیشترین ریزش را داشتند

    ابزار رصد مالی بلومبرگ نشان می‌دهد ارزهای لبنان و آرژانتین در سال میلادی گذشته، بزرگترین کاهش ارزش را در برابر دلار آمریکا تجربه کردند.

  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز

    جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز

    در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۲هزار و ۹۲۸ تومان و حواله دلار نیز به ۳۹هزار و ۴۴۰ تومان رسید.

  • حذف ارز ترجیحی چقدر مواد غذایی را گران کرد؟

    حذف ارز ترجیحی چقدر مواد غذایی را گران کرد؟

    چندی پیش نمودار هایی در فضای مجازی در خصوص مقایسه تورم کالاهای مشمول ارز ترجیحی و کالاهای غیر مشمول منتشر شد، که از اساس دارای اشکالات متعددی است.

  • تقویت رقابت‌پذیری صنایع با رفع محدویت‌های وارداتی

    تقویت رقابت‌پذیری صنایع با رفع محدویت‌های وارداتی

    کارشناس اقتصاد کلان گفت: با رفع محدودیت‌های وارداتی از سوی دولت رقابت‌پذیری صنایع افزایش می‌یابد.

  • بخش عمده صنایع غذایی وابسته است

    بخش عمده صنایع غذایی وابسته است

    قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ایران بخش عمده صنعت غذایی وابسته است. جدا از سیاست‌های غلط، در حوزه تولید دام و طیور برای تأمین نهاده‌های دامی وابسته به ارز هستیم.

  • هیچ‌ مسوولی از وزارت جهاد در مسأله چای دبش دخالت‌ نداشت

    هیچ‌ مسوولی از وزارت جهاد در مسأله چای دبش دخالت‌ نداشت

    معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این روزها بیشترین هجمه به وزارت جهاد کشاورزی وارد می‌شود و برخی فسادها و رانت‌هایی را به افراد این وزارتخانه مرتبط می‌دانند، گفت: در مسأله اخیر چای دبش هیچ‌کدام از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی دخیل نبودند.

  • پشت پرده واردات ده‌ها تُن طلا به کشور و تدبیر بانک مرکزی

    پشت پرده واردات ده‌ها تُن طلا به کشور و تدبیر بانک مرکزی

    پس از آنکه بانک مرکزی متوجه شد پشت پرده واردات ده‌ها تن طلا به کشور و سپس قاچاق آن به خارج طی ماه‌های اخیر، تلاش برخی صادرکنندگان برای شانه خالی کردن از رفع تعهد ارزی و امتناع آنها از بازگرداندن ارز به کشور است، صادرکنندگان را ملزم به ثبت تمامی معاملات طلا در مرکز مبادله کرد.

  • دولت در تامین گوشت با نرخ مصوب ناتوان است

    دولت در تامین گوشت با نرخ مصوب ناتوان است

    دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور گفت: متاسفانه با این افزایش قیمت‌ها، مصرف گوشت قرمز از اولویت مردم خارج شده و تقاضا برای انواع گوشت قرمز کاهش چشمگیر پیدا کرده است تا جایی که مشاهدات ما در واحدهای بسته‌بندی نشان می‌دهد کارکنان سهمیه‌ گوشتی را که از شرکت می‌گیرند می‌فروشند تا اقلام مورد نیاز دیگر را تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =