۳ محصول جدید «هرمز» در راه است

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: سه محصول جدید فولاد هرمزگان با استفاده از تکنولوژی و تولید ۲ مگامدول در داخل کشور به زودی تولید خواهد شد.

به گزارش صدای بورس،عطاالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: دو مگامدول تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان و ستاره سیمین هرمز، با تکنولوژی روز دنیا در حال احداث است و اکنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی دارد. این پروژه ها برای اولین بار در جهان، ۳ محصول آهن اسفنجی به صورت گرم، سرد و بریکت را به طور همزمان تولید و ارائه می کند.

وی افزود: با استفاده ۳۰ درصدی از هیدروژن در فرآیند این پروژه ها در فاز اول، فولاد هرمزگان اولین تولیدکننده فولاد سبز در ایران خواهد شد. همچنین تکنولوژی استفاده شده در این پروژه ها مصرف گاز در فرایند تولید فولاد را به حداقل ممکن می رساند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه این شرکت سال گذشته را با ثبت ۳۶ رکورد به پایان رساند، اظهارداشت: تولید این شرکت از ظرفیت اسمی عبور کرده است. امسال نیز تاکنون تلاشگران فولاد هرمزگان موفق به ثبت ۲۸ رکورد شده‌اند که همه این رکوردشکنی‌ها در سخت‌ترین شرایط کشور یعنی محدودیت‌های برق در تابستان و محدودیت‌های گاز در زمستان حاصل شده است.

به گفته وی هدف کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، کسب دانش و بهره‌برداری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. دوره‌های پیشین این کنفرانس نتایج بسیار مثبتی برای فولاد هرمزگان و صنعت فولاد کشور داشته است.

معروفخانی تصریح کرد: فولاد هرمزگان بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق آخرین تکنولوژی‌های دنیا را در پروژه‌های خود نظیر دو مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت هر کدام ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تن را عملیاتی می‌کند و قصد دارد اولین فولادساز ایران باشد که به سمت تولید فولاد سبز حرکت می‌کند.

تولید فولاد سبز یک الزام اقتصادی است

۳ محصول جدید «هرمز» در راه است

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم با بیان اینکه تنها صنعتی که هدف‌گذاری خود در افق ۱۴۰۴ را محقق خواهد کرد، صنعت فولاد است، گفت: صنعت فولادبراساس برنامه ریزی های انجام شده به طور یقین از ظرفیت ۵۵ میلیون تن هم فراتر خواهد رفت اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی به خصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: با ۳۲ میلیون تن تولید فولاد حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم؛ مشکلات حوزه صادرات امکان افزایش بهره‌برداری از ظرفیت تولید و صادرات را محدود کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: وزارت صمت بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز برای احداث واحدهای فولادی جدید صادر کرده‌ در حالی که زیرساخت لازم برای استفاده از ظرفیت فعلی هم وجود ندارد.این مجوزها امکان بهره‌برداری نخواهد داشت و هنوز ظرفیت خالی زیادی در حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد داریم.

سبحانی با بیان اینکه امیدی به رفع محدودیت‌های حوزه فولاد نداریم، گفت: مسائل زیست محیطی و رفتن به سمت تولید فولاد سبز در دستور کار است که امیدواریم فولاد هرمزگان به عنوان اولین واحد به این رؤیا دست یابد.

وی تاکید کرد: شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین دنیا را مجبور به تولید محصولات سبز می‌کند، امروز واردات به اروپا مشمول تعرفه وارداتی سنگینی به میزان تولید دی اکسید کربنی که برای تولید فولاد تولید می‌شود که این اقدام خوبی است و می‌تواند برای تحقق تولید فولاد سبز کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه فولاد مسموم، فولاد ضد حقوق بشری تلقی می‌شود، گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر ۷۳ درصد از فولاد دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود و امیدواریم که در کشور در حوزه فولاد سبز به موفقیت برسیم.

وی افزود: فولاد سبز الزام‌آور است و حتی یک الزام اقتصادی دارد چرا که در آینده، واردات فولاد غیرسبز مشمول تعرفه‌های سنگینی خواهد شد.

فولادهای نسل آینده

۳ محصول جدید «هرمز» در راه است

کاظمی، معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان نیز در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم گفت: فولادهای نسل سوم استحکام بالا، اقتصاد چرخشی، تاثیر تکنولوژی‌های نوظهور بر کاهش انتشار کربن از موضوعات کلیدی صنعت فولاد است.

وی ادامه داد:صنعت فولاد تا سال ۲۰۵۰ باید سهم تکنولوژی‌هایی که آلایندگی کمتری دارند را افزایش دهد.

کاظمی افزود: کاهش انتشار کربن با برنامه‌هایی مثل تغییر تکنولوژی جزو برنامه‌های جهانی است و استفاده از کوره‌های قوس با مصرف قراضه مطلوبیت خواهد یافت.

معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان اظهارداشت: پروژه‌ها و تکنولوژی‌های جمع‌آوری کربن در امارات، برزیل، ونزوئلا، ژاپن و فولادسازانی هم‌چون آرسلور میتال و تیسن گروپ در حال انجام است‌.

به گفته وی تغییرات در تعرفه‌ها و تقاضاهای جهانی ما را مجبور به حرکت به سمت فولاد سبز و کاهش کربن خواهد کرد.

فولاد نماد توسعه صنعتی در کشور

۳ محصول جدید «هرمز» در راه است

نادر سلیمانی، رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت:تولید فولاد قبل از انقلاب کمتر از یک میلیون تن بود و هدف‌گذاری برای تولید سالانه یک میلیون تن فولاد دور از ذهن بسیاری از مسئولین کشور در اوایل انقلاب بود.

وی افزود: امروز با ۳۰ میلیون تن تولید، فولاد ایران جایگاه دهم دنیا را کسب کرده است. به واقع فولاد نماد توسعه صنعتی در کشور است و شایسته حمایت و قدردانی دولت از صنعتگران آن است.

سلیمانی ادامه داد: نیروی انسانی یک مقوله مهم در صنعت است و توجه به مدیریت منابع انسانی و متخصصان در صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از سوخت های اکسیژنی در تولید فولاد

یوآخیم وون شیل ،مدیر تجاری‌سازی فناوری فولاد سبز شرکت لینده آلمان نیز در سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم که از طریق کنفراس سخنرانی کرد، گفت:هزینه‌ بالا و مقیاس‌پذیری از جمله چالش های کربن‌زدایی در صنعت فولاد است.

۳ محصول جدید «هرمز» در راه است

وی ادامه داد: تحولات بسیاری در فرایند تولید هیدروژن رخ داده و در حال ارزان‌تر شدن است اما هنوز با عددی که مدنظر فولادسازان است، فاصله دارد. باید سعی کنیم آن را از ۴ دلار به ۲ دلار به ازای هر تن برسانیم.

مدیر تجاری‌سازی فناوری فولاد سبز شرکت لینده آلمان افزود:تجربیات خوبی را در سوئد و فنلاند و چند کشور دیگر در بهره گیری از هیدروژن و همچنین فرایند بدون شعله داشته ایم که قابل استفاده در ایران است

وون شیل افزود: در سال ۲۰۵۰ استفاده از هیدروژن و انرژی های تجدیدپذیر در تولید فولاد رایج خواهد شد اما سرعت حرکت کشورها در این مسیر متفاوت است. ایران در نقطه خوبی در این راه قرار دارد و فولاد هرمزگان پتانسیل لازم برای تولید فولاد سبز را دارد.

امیرحسین فتحی دبیر علمی سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز اظهار داشت:بیشترین تعداد مقالات این کنفرانس در خصوص محیط زیست و فولاد سبز است. همچنین افزایش بهره‌وری در تولید فولاد دومین محور مهم این کنفرانس است. روش‌های نوین ریخته‌گری و هوشمندسازی و انقلاب صنعتی چهارم از دیگر محورهای مهم این کنفرانس است.

کد خبر 488150

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تولید «هرمز »از ظرفیت اسمی گذشت

    تولید «هرمز »از ظرفیت اسمی گذشت

    معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه تولید فولاد هرمزگان به بالاتر ظرفیت اسمی خود رسیده است، گفت: : سال گذشته، سطح تولید فولاد هرمزگان به بیش از ظرفیت اسمی رسید و اگر محدودیت‌های انرژی کاهش یابد، توان ثبت رکوردهای تولید بسیار بالاتر وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =