۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
غول زندانی دست بردار نیست

در تاریخ معاصر کمتر کسی را سراغ داریم که همچون سم بنکمن فراید، بنیانگذار صرافی FTX در مدت زمان کوتاهی از اوج شهرت و ثروت به گوشه زندان سقوط کرده باشد. اما ظاهرا این نابغه مالی قصد ندارد تسلیم شرایط شود. او به خرید و فروش با یک ارز جایگزین جدید روی آورده است: کنسرو ماهی.

به گزارش صدای بورس، خرده‌اقتصادها در همه جا وجود دارند، حتی در مکان‌هایی که خرید و فروش قانونی مجاز نیست. این موضوع برای جاهایی مثل ندامتگاه مرکزی نیویورک (محل زندگی کنونی بنکمن فراید) صادق است. همه چیزی که شما برای راه‌اندازی و رونق یک خرده‌اقتصاد نیاز دارید، یک واحد پول پذیرفته‌شده برای پرداخت هزینه خدمات است. به عنوان مثال، زمانی که آل‌ کاپون (جنایتکار مشهور) در زندان آلکاتراز زندانی بود، سیگار نقش ارز جایگزین را در سیستم زندان فدرال ایفا می‌کرد. با این حال، به دلیل مشکلات سلامتی، سیگار در سال ۲۰۰۴ ممنوع شد و جای خود را به کنسرو ماهی داد که داخل زندان آن را Macks می‌نامند. از این ارز عجیب و غریب برای پرداخت هزینه خدمات متنوعی همچون آرایشگاه، شستشوی لباس، واکس و تعمیرات کفش و... استفاده می‌شود.

شاید تجارت با این نوع ارز در داخل زندان فدرال را به عنوان تجارتی فاقد هرگونه پیچیدگی یا مقررات در نظر بگیرید، اما این اشتباه است. در واقع مثل کریپتوکارنسی‌ها، ارزش Macks هم بر مبنای یک معیار سنجیده می‌شود که همان دلار آمریکاست. به بیان دیگر، ارزش آنها نیز با نوسان همراه است. اما آنچه استفاده از Macks را به عنوان یک ارز جایگزین امکان‌پذیر می‌کند، عمر مفید، محبوبیت عمومی و سهولت حمل آن است.

طنز تلخی است که همان مهارت‌هایی که بنکمن فراید به عنوان یک معامله‌گر ارزهای دیجیتال برای پایه‌ریزی امپراتوری خود به کار گرفت، حال او را برای زندگی به عنوان زندانی آماده می‌کنند. متاسفانه وقتی خلافکاری او آشکار و صرافی FTX ورشکست شد، امکان نداشت که از Macks برای جبران زیان‌های مشتریان استفاده کرد.

بنکمن فراید در دسامبر ۲۰۲۲ در باهاما دستگیر و به آمریکا مسترد شد. پس از آن، دادگاهی در نوامبر ۲۰۲۳ او را در هفت مورد اتهامی از جمله کلاهبرداری و تقلب مجرم شناخت. در ۲۸ مارس ۲۰۲۳ دادگاه او را به ۱۱۰ سال زندان محکوم کرد. حال برخی نگران این هستند که او در زندان هم کلاهبرداری را آغاز کند.

کد خبر 488820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =