تشدید رکود بازار با حمایت‌های دستوری

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حمایت‌های دستوری در بلند مدت بربازار سرمایه تاثیر منفی خواهد داشت ، گفت: شرایط رکودی بر بورس حاکم است و سازمان بورس و اوراق بهادار و دولت نیز با حمایت‌های دستوری رکود را در این بازار تشدید کرده‌اند.

امیر حسین جنانی در گفت و گو با «صدای بورس»، در رابطه با حمایت‌های دستوری در بازار سرمایه گفت: این روزها بازار سرمایه در بی رمقی و سرخ پوشی کامل و در وضعیت بحرانی به سر می‌برد که به صورت کلی در یک اقتصاد سالم افزایش نرخ سود باعث رکود در بازار ها می‌شود شاید سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی منجر به کنترل تورم در کوتاه مدت شود اما در بلند مدت تاثیر معکوس دارد..

وی پیش بینی خود از تورم کشور را اینگونه بیان کرد و افزود:به طور یقین حمایت های دستوری از سوی دولت و سازمان بورس در بلند مدت شاهد رکود در بازارها و کاهش اشتغال در سمت تولید خواهیم بود که در این شرایط انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در بازار وجود نخواهد داشت. البته که این شرایط در کوتاه مدت جواب می‌دهد و تسکین کننده دائم برای تورم نخواهد بود اما در بلند مدت شاهد خواهیم بود که پرش و جهش های قیمتی بزرگ در دارایی های سرمایه ای رخ خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بخش عمده ای از تورم کشورمان به علت سیاست های دولت و نتیجه آن در چاپ پول و ایجاد تورم است. همچنین نرخ بهره بالا می‌تواند تورم را درمان کند که پیش بینی می‌شود در کوتاه مدت شاهد کنترلآن بود، اما این موضوع در دیدگاه بلند مدت می‌تواند تاثیرات نامطلوب در اقتصاد بگذارد.

جنانی افزود: این روز ها حمایت‌های دستوری از بازار سرمایه، مانند لغو بازارگردانی در سمت فروش و همچنین لغو عرضه های اولیه شرکت ها نتوانست تاثیری در مثبت شدن نماد های بورسی بگذارد. یکی از علت های این موضوع می‌تواند نرخ بهره بالا و سرکوب قیمت ها باشد، چراکه انگیزه کافی برای تقاضا در این بخش وجود ندارد و بازار منفی در روزهای اخیر را شاهد هستیم.

وی به راهکار های افزایش تقاضا در بازار اشاره کرد و افزود: از راه حل های که می‌تواند باعث جذب سرمایه گذاری و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه شود اصلاح ابلاغیه پالایشگاه ها است که می‌تواند برای کلیت بازار اتفاق خوبی باشد. همچنین تسریع مجوز تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و اخبار مثبت از این موضوع تقاضا در بازار را افزایش می‌دهند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: تجدید نظر در ساختار بازارگردانی شرکت ها می‌تواند از اقدامات موثر بر بازار باشد. همچنین نزدیک شدن نرخ دلار سامانه نیما و بازار آزاد هم می‌تواند باعث سود آوری شرکت های پتروشیمی و فلزی شود تا بر کلیت بازار تاثیر بگذارد. امیدواریم بازار سرمایه از این روزهای سخت و سرخ پوش فاصله بگیرد و اعتماد کافی به این بازار بازگردد.

کد خبر 490704

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • معرفی ۱۴ اقدام راهبردی بانک صادرات ایران در سیاست‌های اعتباری

    معرفی ۱۴ اقدام راهبردی بانک صادرات ایران در سیاست‌های اعتباری

    بانک صادرات ایران در ادامه اقدامات راهبردی خود برای تسهیل و تسریع در ارائه انواع خدمات بانکی خرد به مردم، حمایت‌های مالی بنگاه‌ها، واحدهای اقتصادی و تولیدی و زیرساخت‌های صنعتی کشور، اقدامات خود در سال‌های اخیر را در ۱۴ بخش در معاونت اعتباری و تأمین مالی سرعت داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =