موفقیت محدود اوراق سپرده ۳۰ درصدی

کارشناس بازار سرمایه، گفت: گواهی سپرده خاص به علت محدودیت در حجم و نحوه اجرا، نتوانست پول یا نقدینگی سیال را به شبه پول تبدیل کند و صرفا بخشی از سپرده‌های بانک را به گواهی تبدیل کرد. بنابراین، از این منظر، ادعای ریاست سازمان بورس در نامه به براساس اخبار غیر رسمی منتشر شد، صحت دارد.

سید، فواد حسینی در گفت‌وگو با صدای بورس ضمن تشریح زوایای مختلف اخبار غیر رسمی انتشار نامه رئیس سازمان بورس به رییس جمهور در رابطه با نرخ گواهی سپرده ۳۰ درصدی گفت: هدف بانک مرکزی، کنترل تورم است و برای کنترل تورم، هزینه‌هایی را می‌پردازد که یکی از آن‌ها رکود در اقتصادی که ریاست بانک مرکزی از آن مطلع است. بنابراین بانک مرکزی، این سیاست را اعمال و هزینه را ایجاد کرده تا تورم را کنترل کند. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بر کنترل تورم متمرکز شده است. هرچند که این سیاست منجر به رکود در بازار سرمایه و کاهش ارزش آن شود.

وی در مورد گواهی سپرده خاص با نرخ بهره ۳۰ درصدی، گفت: این گواهی دقیقا در راستای کنترل تورم و بخصوص بازار ارز انتشار یافته و قطعا بر بازار ارز تاثیرگذار بوده است و با انتشار این گواهی نرخ ارز روند کاهش داشت و از ۶۰ هزار تومان فاصله گرفت.

حسینی ادامه داد: اما مصاحبه وزیر اقتصاد و امور دارایی پس از دهه فجر، مبنی بر ادامه‌دار نبودن انتشار این گواهی، باعث شد که روند خنثی و منفی دلار در محدوده ۵۵ هزار تومان، تغییر کند و دقیقا از همان تاریخ ، دلار روند صعودی را در پیش گرفت. روند نرخ ارز، می‌تواند به متغیرهای بیشتری وابسته باشد اما قطعا صبحت‌های وزیر تاثیرگذار بوده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچند که امروز، وزیر اقتصاد و امور دارایی گفته است که ادامه سیاست گواهی خاص در دست بررسی است، اما چند هفته گذشته، در مورد ادامه‌دار نبودن این سیاست صحبت شده بود و این مهم، یک تناقض در میان صحبت‌های وزیر محسوب می‌شود.

حسینی تصریح کرد: گواهی سپرده خاص به علت محدودیت در حجم و نحوه اجرا، نتوانست پول یا نقدینگی سیال را به شبه پول تبدیل کند و صرفا بخشی از سپرده‌های بانک را به گواهی تبدیل کرد. بنابراین، از این منظر،ادعای ریاست سازمان بورس در نامه به رییس جمهور به براساس اخبار غیر رسمی منتشر شد، صحت دارد.

وی گفت: در مجموع باید اشاره داشت که بانک مرکزی سیاست انقباضی را در پیش گرفته و تنها راه چاره این نهاد هم همین سیاست‌ها است. اما این سیاست‌ها نیازمند سیاست‌های مکمل است که شامل، اصلاح ساختار بودجه و عدم کسری فزاینده در بودجه است تا از خلق نقدینگی و فشار به بانک‌ها جلوگیری شود. در غیر این صورت سیاست انقباضی بانک مرکزی بی‌اثر خواهد بود و صرفا یک تنگنای مالی برای بنگاه‌ها و مردم خواهد داشت.

کد خبر 490780

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =