اقبال فعالان بازار به صندوق‌های سهامی  

همواره این موضوع مطرح شده که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نتیجه مطلوب‌تری دارد.

به گزارش صدای بورس ، همواره این موضوع مطرح شده که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نتیجه مطلوب‌تری دارد اما آیا مسیر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند به چنین مقصدی منتهی شود؟
سال ۹۹ بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سهام نقره داغ شدند و بعد از یک رشد قابل توجه، بازار شروع به ریزش کرد؛ امروز بعد از گذشت ۳.۵ سال همچنان ۲۵۷ نماد در محدوده قیمتی پایین تر از سقف قیمتی خود در سال ۹۹ هستند. این موضوع نشان می‌دهد سهامدارانشان در صورت نگهداری در محدوده زیان قرار دارند.
حال اگر در همین بازه (از سقف شاخص در مرداد ۹۹)، بازدهی صندوق‌های سهامی را بررسی کنیم، صندوق‌های بزرگ بازار که ارزش دارایی تحت مدیریت آن‌ها بیش از هزار میلیارد تومان است به طور میانگین بازدهی بیش از ۶۲ درصد را محقق کرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد که خریداران صندوق‌های سهامی، توانسته‌اند با تحمل ریسک کمتر نسبت به خریداران سهام بازدهی معقول‌تری را کسب کنند. برای این که بدانیم صندوق‌های سهامی در دوره‌هایی که شاهد جهش ارزی بودیم، چگونه عمل کردند، بهتر است سراغ بازدهی ۵ ساله صندوق‌ها برویم، جایی که رشد نرخ دلار و تورم شدت گرفت.
صندوق‌های سهامی ETF در پنج سال گذشته به طور میانگین بازدهی ۱۳۳۷ درصدی داشتند که در جدال با بازارهای موازی پیروز شدند. این صندوق‌ها نسبت به تورم ۸۶۳ درصد، نسبت به دلار ۹۹۷ درصد و نسبت به طلا ۷۱۴ درصد بهتر عمل‌کردند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی در بازه بلند مدت می‌توانند در برابر تورم، رشد نرخ ارز، مسکن و طلا بازدهی بهتری ایجاد کنند.
در میان صندوق‌های بزرگ بازار (دارایی تحت مدیریت بیش از هزار میلیارد تومان)، در بازه ۵ ساله صندوق «آگاس» با بازدهی ۱۷۴۴ درصدی روبه‌رو بوده که بهترین عملکرد را داشته و نسبت به دلار ۱۴۰۴ درصد و نسبت به سکه ۱۱۱۹ درصد بهتر بازدهی داشته است. ضعیف‌ترین عملکرد بین این صندوق‌ها را «ثروتم» داشته که بازدهی آن ۴۷۰ درصد بوده است، با این حال باز هم نسبت به دلار ۱۳۰ درصد بهتر عمل کرده است.
میانگین ارزش معاملات ماهانه صندوق‌های سهامی که در ابتدای سال ۹۷ تنها ۱۰۰ میلیون تومان بود، امروزبه بالای ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رشد چشمگیر ثابت می‌کند که اقبال فعالان بازار به سمت این صندوق‌ها بالا بوده و بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال گسترش است.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد، اکنون توسعه بازار سرمایه بر عهده صندوق‌هاست و ابزارهای جدید نیز در دل این صندوق‌ها به بازار عرضه می‌شوند و در واقع گسترش آن‌ها به معنای رشد و توسعه بازار سرمایه است.

مقایسه بازدهی ۵ ساله بازار سرمایه در مقابل بازارهای موازی

اقبال فعالان بازار به صندوق‌های سهامی  

  • عرفان رحمانی - کارشناس صنعت مدیریت دارایی گروه آگاه
  • شماره ۵۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 490905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =