مدل چابک توسعه محصولات نرم افزاری و پاسخگویی سریع به نیاز صنایع

شناسایی نیازهای صنایع مختلف و اعمال آن در فرآیند توسعه محصول در جهت عملکرد و فرآیندهای کسب و کار و افزایش بهره وری رکن مهم و اساسی هر سازمانی است.

به گزارش «صدای بورس»،شناسایی نیازهای صنایع مختلف و اعمال آن در فرآیند توسعه محصول در جهت عملکرد و فرآیندهای کسب و کار و افزایش بهره وری رکن مهم و اساسی هر سازمانی است.

مدل چابک توسعه محصولات نرم افزاری و پاسخگویی سریع به نیاز صنایع

سه‌شنبه ۲۲ خرداد در نشست مشترک انجمن چابک قم با متخصصان و مدیران شرکت چارگون بر اهمیت رویکردهای چابک در ارائه خدمات فناوری اطلاعات به سازمان‌ها تاکید شد. در این نشست تخصصی مدل‌ اسکرام برای مدیریت و کنترل پروژه‌های نرم‌افزاری مورد بررسی قرار گرفت و تجربه ۸ ساله شرکت چارگون در زمینه مدل‌های تولید چابک با حاضران به اشتراک گذاشته شد.

در بخش اول این نشست محمود متین‌فر استاد دانشگاه و مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شرح کوتاهی از فعالیت‌های انجمن چابک قم و اهداف آن از برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان صنعت نرم‌افزار کشور ارائه کرد. در بخش بعدی این رویداد نوشین محمدی مدیر ارشد منابع انسانی چارگون با اشاره به بهره‌مندی از مدل چابک در فرهنگ سازمانی و مدل تفکری مدیریت منابع انسانی این شرکت گفت: «چارگون نه تنها در حوزه تولید نرم‌افزار، بلکه در مدیریت منابع انسانی نیز تلاش کرده که تفکر چابک را مدنظر بگیرد و مطابق نیازهای کارکنان خود، سیاست‌های تطبیق‌پذیری را اجرا کند.»

مدل چابک توسعه محصولات نرم افزاری و پاسخگویی سریع به نیاز صنایع

به گفته نوشین محمدی، چارگون در ابتدای هر سال نظرسنجی‌های جامعی از سراسر شرکت انجام می‌دهد تا نیازها و انتظارات کارکنان را شناسایی کند. سپس بر اساس نتایج این نظرسنجی‌ها، با هدف افزایش رضایت کارکنان و ارتقاء استانداردهای جذب و استخدام و نیز انگیزش و نگهداشت برنامه‌ریزی سالانه انجام می‌دهد. این برنامه‌ها در طیف متنوعی از راهکارهای جذب تا خدمات انگیزشی و آموزشی در تیم منابع انسانی چارگون طراحی و اجرا می‌شوند و به طور مثال شامل برنامه‌های آموزشی، خدمات رفاهی و حفظ تعادل سطوح حقوق و دستمزد با استانداردهای بازار کار هستند.

در عرصه مدیریت چابک، رویکرد Dual-Track Agile به عنوان یکی از روش‌های نوین و کارآمد شناخته می‌شود که در شرکت‌های پیشرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکتر علی صحفی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهاب دانش قم در بخش بعدی این رویداد درباره Dual-Track Agile برای حاضران توضیحات جامعی ارائه داد. او در توضیح مدل رصد دوگانه چابک چنین گفت: «این روش به تیم‌های تولید اجازه می‌دهد تا به‌طور هم‌زمان بر روی تحقیق و توسعه محصول کار کنند. این به معنای آن است که تیم‌ها به‌طور هم‌زمان می‌توانند نیازهای جدید را شناسایی کرده و آن‌ها را در فرایند توسعه محصول اعمال کنند. در نتیجه چنین مدلی منجر به ارائه محصولات با کیفیت‌تر و کارآمدتر می‌شود.»

در ادامه این نشست فرزاد رحمانی مدیرعامل شرکت چارگون در خصوص جایگاه این شرکت در بازار نرم‌افزار کشور برای حاضران چنین گفت: «شرکت چارگون در ادامه سیاست توسعه محصولات و گسترش بازار تلاش کرده تا با بهره‌گیری از فناوری ابری، هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی (AI)، همچون گذشته خدمت‌رسانی به مشتریان را در اولویت قرار دهد. به گفته فرزاد رحمانی، این رویکرد پویا و نوآورانه به چارگون امکان داده که نیازهای مشتریان از صنایع مختلف را شناسایی کند و موفق شود برای بهبود فرایندهای کسب‌وکارها و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها قدم بردارد.

در بخش دیگری از این رویداد شهباز توکلی مدیر ارشد فنی چارگون در خصوص تجربه‌های این شرکت در تطبیق مدل اسکرام با فرایند تولید ۴۴ ماژول نرم‌افزاری مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه صحبت کرد. به گفته شهباز توکلی از سال ۱۳۹۵، تیم‌های تولید شرکت چارگون مدل چابک (Agile) را جایگزین مدل آبشاری (Waterfall) کردند. او توضیح داد که : «این تغییر اساسی در رویکرد تولید نرم‌افزارهای دیدگاه و شیوه ارائه فیچرهای جدید به مشتریان را متحول کرده است. به گفته توکلی مدل چابک با تأکید بر انعطاف‌پذیری و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری، به تیم‌های تولید چارگون این امکان را داده تا با بهره‌وری بیشتر و کیفیت بالاتر، محصولات دیدگاه را توسعه دهند.

مدل چابک توسعه محصولات نرم افزاری و پاسخگویی سریع به نیاز صنایع

خشایار رفعتی مدیر BI چارگون نیز در تکمیل صحبت‌های شهباز توکلی ادامه داد: « چارگون با بهره‌گیری از فناوری هوش تجاری و هوش مصنوعی، محصولات خود را به قابلیت‌های پیشرفته‌تری مجهز کرده است. این قابلیت‌ها به سازمان‌ها امکان می‌دهند تا با تحلیل دقیق داده‌ها، تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری انجام دهند و فرایندهای کسب‌وکار خود را بهبود بخشند. چارگون با استفاده از این تکنولوژی‌ها، محصولات خود را به ابزاری کارآمد برای مدیریت و تحلیل داده‌ها تبدیل کرده که می‌تواند تکیه‌گاه مهمی برای سازمان‌ها در بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری باشد.»

امیرهوشنگ کرمی مدیر DevOps چارگون نیز با اشاره به چارچوب اسکرام در تولید محصولات دیدگاه گفت: «چارگون با پیاده‌سازی مدل چارچوب اسکرام (Scrum) در فرایندهای تولید خود، به تیم‌های فنی این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستمر نتایج را بهبود دهند و با ارائه بازخوردهای سریع و مؤثر، محصولات خود را بر نیاز مشتری و تقاضای بازار منطبق کنند.»

پوریا بابایی مالک محصول خط محصولی جدید چارگون نیز با معرفی محصولات ابری آوات چنین گفت: «آوات، یکی از محصولات چارگون در حوزه اتوماسیون اداری ابری است که مطابق با نیاز کسب‌وکارهای متوسط و کوچک طراحی شده و شرایط استفاده از ابزارهای کارآمد و مقرون به صرفه را برای این دسته از کسب‌وکارها فراهم می‌کند.»

حسن هانی مشاور مدیر فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فناوری اطلاعات استان قم چنین گفت: «استان قم با توجه به ظرفیت‌های بالای منابع انسانی در حوزه فناوری اطلاعات، تلاش می‌کند تا توسعه فناوری در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای محلی استان را ارتقا دهد تا جایی‌که در سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده است.» به گفته هانی این استان با داشتن نیروی کار متخصص و زیرساخت‌های مناسب، می‌تواند به عنوان یک مرکز مهم در توسعه فناوری اطلاعات کشور نقش‌آفرینی کند.

در بخش اختتامیه این رویداد نیز شاهین طبری رییس هیات مدیره چارگون ضمن اظهار امیدواری از فرصت‌های همکاری بین سرمایه انسانی و ظرفیت‌های سازمانی استان قم، آمادگی چارگون را نسبت به همکاری فنی و تبادل دانش در حوزه‌های متنوع تولید نرم‌افزار اعلام کرد.

کد خبر 497358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =