«کچاد» چقدرسود تقسیم کرد؟

درپایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تصویب صورت‌های مالی به ازای هرسهم ۶۲۰ ریال سود تقسیم شد.

به گزارش صدای بورس،مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور ۸۸ درصد سهامداران صاحبان سهام برگزار شد.

امیر علی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به رکورد شکنی تولید در دو کارخانه فولادسازی و گندله‌سازی در سال گذشته ، گفت: در طرح‌های توسعه گام‌های مثبتی برداشته شده و برای اولین بار بالغ بر ۱۶.۳ همت سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت و شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت گرفته است.

وی افزود: در بخش کنسانتره، سهم شرکت بالغ بر ۱۷درصد از سهم تولید کنسانتره کل کشور است همچنین سهم گندله شرکت چادرملو ۷درصد و در آهن اسفنجی ١٠درصد از کل تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: درسال گذشته حدود ٨.۵ میلیون تن استخراج را از معدن چادرملو انجام شده و همچنین حدود ۵.٣ میلیون تن سنگ‌آهن را از طریق فرآوری باطله‌های سنگ‌آهن معدن و خرید سنگ‌آهن از سایر منابع در کشور تأمین کرد.

طاهرزاده با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۰.۶ میلیون تن کنسانتره را در مجموعه چادرملو تولید شده است، اظهارداشت:ظرفیت تولید گندله کشور در شرایط فعلی ۶۹ میلیون تن است. سال گذشته ۵۶ میلیون تن گندله در سطح کشور تولید شد که نشان‌دهنده آن است که عملاً میزان نرخ بکارگیری از واحدهای تولید گندله بیشتر از ۸۵درصد در داخل کشور نبوده است.

به گفته وی ظرفیت خط تولید گندله را که حدود ۳.۴ میلیون تن است، افزایش داده ایم. افزایش ظرفیت و اصلاحات این امکان را برای شرکت محقق کرد که سال گذشته، حدود ٣.٩ میلیون تن گندله را برای اولین بار از سال ۸۶ در مجموعه چادرملو محقق کنیم.

طاهرزاده تصریح کرد: در بخش واحد اسفنجی در مجموعه چادرملو، حدوداً ۱۶ میلیون تن تولید شد. که این مجموعه توانسته نرخ تولید خود را نسبت به سال ۱۴۰۱ حفظ کند. این در حالی است که محدودیت گاز در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰درصد فراتر از ۱۴۰۱ بود.

قطعی برق و رکورد تولید

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر تاثیر اعمال محدودیت ها در برق ، گفت: سال گذشته محدودیت‌های برق بیشتری را تجربه کرده ایم. اما باید توجه داشت مجموعه چادرملو علیرغم این محدودیت‌ها توانست رکورد تولید را در شمش فولاد از ابتدای بهره‌برداری در واحد فولادسازی با سیاست اینکه بیشترین ارزش افزوده را در پایین‌ترین بخش زنجیره ارزش خود محقق کند، ایجاد کند.

طاهرزاده درخصوص نیروگاه بهاباد نیز گفت: نیروگاه اردکان یک نیروگاه خود تأمین است در شرایط فعلی، سیاست شرکت تکمیل نیروگاه‌های موجود است. نیروگاه بهاباد به روش BOT است. به دنبال این هستیم شرکت‌های اصلی مصرف کننده برق را در منطقه شناسایی و به نوعی سعی براین است این اتصال را بین نیروگاه بهاباد با این شرکت‌ها ایجاد کنیم و طوری نشود که شرکت نیروگاه را ایجاد کند و بعد به دنبال مشتری بود.

وی از یک قرارداد دوجانبه با شبکه برق دخبرداد و اظهارداشت: حدود ۱۸۵ مگاوات قرارداد برای واحد گندله احیا و فولادسازی چادرملو در دستور کار است.

برنامه پیش روی «کچاد»

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درخصوص طرح‌ها و برنامه‌های آتی شرکت در دورنمای سال جاری و پنج سال آینده گفت: طرح احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی اردکان از اهم طرح‌ها و برنامه‌های درون شرکتی چادرملو خواهد بود.همچنین طرح احداث کارخانه تولید ورق نورد گرم در اردکان و مشارکت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر مطابق با برنامه افزایش سرمایه و متناسب با پیشرفت پروژه‌های شرکت‌های فرعی از دیگر اهداف بلندمدت این مجموعه است.

طاهرزاده درخصوص آماده‌سازی و اجرای عملیات باطله‌برداری در معدن D۱۹ افزود: باطله‌برداری انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون تن سنگ‌آهن را از این معدن استخراج کنیم. عملیات این معدن با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران است.همچنین طرح احداث دو واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در مناطق بهاباد و اردکان در قالب شرکت سی پی جی پارس در حال انجام است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

طاهرزاده افزود:گندله بهاباد احتمالاً امسال راه‌اندازی می‌شود. تست‌های گرم هم در این واحد انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود طی ٣ماهه تابستان این کار را انجام دهند. به‌طور معمول در کارخانجات گندله‌سازی برای سال اول ۵۰درصد ظرفیت تولید انجام می‌شود.

وی درادامه مجمع افزود: با انجام افزایش سرمایه توانستیم ٢هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی دریافت کنیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال جدید نیروگاه خورشیدی بهاباد و اردکان نیز راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بهره برداری از واحد کلاف شرکت فولاد سرمد ابرکوه در سال جاری، احداث کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۱۵۰۰۰ مترمکعب ،بهره‌برداری از کارخانه کنسانتره به ظرفیت یک میلیون تن در قالب شرکت عصر نوین بهاباد، احداث کارخانه‌های آهن اسفنجی در شهرستان‌های اقلید، اردبیل و بختگان در قالب مشارکت با شرکت‌های سرمایه‌گذار از دیگر برنامه‌های مجموعه چادرملو است.

طاهرزاده ادامه داد: برنامه شرکت ۱.۱ میلیون تن بود که ۸درصد فراتر از برنامه را محقق کرده ایم. تعداد ذوب شرکت در سال گذشته حدود ۲۲ ذوب بوده که نسبت به دو سال گذشته افزایش نشان می دهد.

طاهرزاده به برنامه های پیش روی چادرملو اشاره کرد و افزود:عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی، مشارکت در سرمایه‌گذاری و طراحی و اجرای عملیات پروژه اکتشاف و استخراج و تولید کنسانتره از کان سنگ‌آهن آنومالی A١٠ از اهداف کوتاه‌مدت شرکت چادرملو است.

وی با بیان اینکه در سال مالی ۱۴۰۲ چیزی حدود ١۶.٣ همت متناسب با جذبی که طرح‌های توسعه می‌توانستند داشته باشند، سرمایه‌گذاری انجام صورت گرفته است ، تصریح کرد : درخصوص کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سیاست‌های لجستیک در مجموعه چادرملو گفته شد که در سال مالی ١۴٠٢ حدود ۵۴ واگن کشنده خریداری و هزینه این بخش ۳هزار میلیارد تومان برآورد شد. لازم به ذکر است تاکنون معادل ٢هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزینه انجام شده است و هم اکنون جابه‌جایی کنسانتره واحد گندله‌سازی از این طریق انجام می‌شود.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را انجام دهد که از این محل، ۴۰درصد معافیت مالیاتی عاید شرکت می‌شود.‌

وی درخصوص حقوق دولتی نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ هیچ حقوق دولتی پرداخت نکردیم و زیر بار ۴۲درصد حقوق دولتی که برای ما در نظر گرفته بودند، نرفتیم. این در حالی است که در قانون بودجه آمده بود و عدد را مشخص کرده بودند. اما می‌توان گفت که در این قضیه، حاکمیت هم با مجموعه چادرملو همکاری کرد. همه حقوق دولتی بر عهده صاحب پروانه است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت بابت انباشت مواد از سال ۱۴۰۱ به سال گذشته بوده است، بیان کرد: معدن D۱۹ در مرحله اکتشاف و آماده‌سازی است و تقریباً ۱۷۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام شده و به سنگ‌آهن هم رسیده ایم.

وی ادامه داد: استخراج سنگ‌آهن نیز شروع شده، اما الزام بهره‌برداری و برداشت سنگ‌آهن به بیرون ملزم به دریافت مجوز محیط زیست است که به دنبال دریافت مجوز از هیئت دولت هستیم، اما کار به لحاظ اجرایی متوقف نشده است.

طاهرزاده تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته امسال ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن از محل معدن و فرآورده باطله‌های معدنی از خود معدن چادر ملو برداشت کنیم.

دلایل کاهش قیمت تمام شده

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درخصوص مبنای محاسبه حق انتفاع گفت: سال ١۴٠١ یک فرمول از حقوق دولتی را تعریف کردند که مبنای آن از حق انتفاع کمتر بود. برای محاسبه حق انتفاع تا سال ۱۴۰۱ مبنا قراردادها بود. در سال گذشته قانون‌گذارمبانی محاسبه حق انتفاع را تغییر داد. یعنی مبانی محاسبات دیگر مانند سال ١۴٠١ فروش نیست و تبدیل به موضوع استخراج به ازای هر تن شد.

طاهرزاده درباره کاهش قیمت بهای تمام‌شده افزود: افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت بهینه واحدهای تولیدی و کاهش توقف ها از دیگر برنامه‌های شرکت است. در شرایط فعلی ۴۰درصد درآمد شرکت از بخش فولادسازی است. بنابراین به هر میزان که بهره‌وری در این واحد یا واحد قبلی آن یعنی گندله‌سازی و اسفنجی افزایش یابد، درآمد و سود شرکت افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد:اقدامی برای واحد گازی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود میزان توقفات ناشی از قطعی گاز و برق در فصول پرمصرف به حداقل ممکن برسد و این امکان را برای شرکت ایجاد می‌کند که بتوانیم رشد تولید را در فولادسازی شاهد بود.

طاهرزاده ادامه داد: این سیاست را دنبال می‌کنیم که قیمت‌های خرید سنگ را تا جایی که ممکن است کاهش داده و بتوانیم معادن جدید را شناسایی کرد. در قالب مشارکت با بخش‌های مختلف و نهایتاً افزایش بهره‌وری و کاهش زمان توقف ها و اینکه بحران‌هایی که در حوزه گاز و برق داریم، تعمیرات اساسی را به گونه انجام دادیم که خللی در تولید ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود:نرخ صادرات در سال گذشته نسبت به فروش داخلی پایین‌تر است. سال گذشته معادل ۱۷۷هزار تن شمش صادر شد تا ارز مورد نظر برای تأمین قطعات را در اختیار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تأمین ارز برای مجموعه چادرملو بسیار مهم است؛ زیرا طرح‌های توسعه این شرکت نیازمند ارز هستند. بنابراین باید بخشی از محصولات را صادر کنیم تا با ارز دریافتی بتوانیم قطعات مورد نیاز خود را وارد کنیم.

وی در پاسخ به سوال سهامداران در خصوص کسری گاز ، گفت: درخصوص کسری گاز باید توجه داشت که مطالعاتی را شروع و بحث مینی LNGها را در نظر گرفته‌ایم.

مزیت عرضه در بورس کالا

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه کمیته خرید سنگ داریم، افزود: در کمیته خرید سنگ ، تست‌های فرآوری سنگ را انجام می‌دهیم و ارزش‌گذاری سنگ براساس این تست‌ها انجام می‌شود. هم در چادرملو و هم در سایر معادن از سال گذشته درصد عیار سنگ‌ها به سمت کاهش رفته است. همچنین در حال انجام اقداماتی هستیم تا حجم خوراک ورودی را افزایش داده تا بتوانیم از عیارهای پایین در سنگ هم استفاده کرد.

طاهرزاده درخصوص واحد خوراک گندله‌سازی بهاباد گفت: خط ریلی از کنار این مجموعه عبور کرده که بین چادرملو و مجموعه گندله‌سازی فغدیر است. بنابراین یک مزیت حمل ریلی دارد. کارخانه کنسانتره عصر نوین بهاباد در مجاورت آن قرار دارد که با یک خط نوار نقاله این امکان را دارد که بخشی از تأمین کنسانتره آن را انجام بدهد.

وی به شرایط فروش اشاره کرد و تصریح کرد: در شرایط فعلی، فروش محصولات زنجیره فولاد از مجموعه چادرملو صرفاً از طریق بورس کالا انجام می‌شود. شرکت‌هایی که در بورس کالا قیمت می‌دهند، برمبنای مزیت‌های رقابتی است.

مصوبات مجمع:

درپایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تصویب صورت‌های مالی به ازای هرسهم ۶۲۰ ریال سود تقسیم شد.

بازرس و حسابرس قانونی شرکت ارقام نگر آریا و علی البدل شرکت تدبیر و همکاران تعیین و روزنامه اطلاعات و جهان صنعت روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

کد خبر 498080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =