چرا بیت‌کوین جهش نمی‌کند؟

پادشاه رمزارزها هفته بدی را پشت سر گذاشت و روندی نزولی را سپری کرد. هفته گذشته، بیت‌کوین تا مرز ۷۱ هزار دلار هم افزایش یافت، اما در نهایت در مسیر نزولی افتاد.

به گزارش صدای بورس، رمزارز اول بازار در یک ماه گذشته نیز بیش از ۱۰ درصد افت قیمت را ثبت کرد و برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، نشانه‌ای از جهش در آن دیده نمی‌شود. تحلیلگران در بررسی دلایل این افت به چند عامل مهم اشاره کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

فعالیت آربیتراژی

هفته گذشته جریان نقدینگی قوی به صندوق‌های ETF نقدی بیت‌کوین ادامه یافت اما این روند نتوانست قیمت‌ها را در سطوح بالا حفظ کند. علت آن بود که معامله‌گران درگیر فعالیت آربیتراژ و سودبری از تفاوت بین قیمت‌های نقد و آتی بودند. در این مدت، کارگزاری رابین‌هود با خرید «بیتس‌مپ» برای توسعه حوزه فعالیت به خارج از مرزها، به صدر اخبار آمد.

بر پایه آمارهای موجود، بیش از ۸۸۶ میلیون دلار نقدینگی جدید وارد صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین شد. در این میان، سهم دو صندوق «وایز اوریجین» شرکت فیدلیتی بیش از ۳۷۸ میلیون دلار و صندوق «آی‌شیرز» شرکت بلک‌راک هم بیش از ۲۷۴ میلیون دلار بود. این شانزدهمین روز هجوم پیاپی نقدینگی به صندق‌های مذکور بود. هفته گذشته برای صندوق‌های ETF بیت‌کوین یکی از قویترین دوره‌های فعالیت بود چرا که طی دو روز، ۱.۶ میلیارد دلار پول وارد این صندوق ها شد.

آمارها نشان می‌دهند که صندوق‌های ETF بیت‌کوین تاکنون ۱۵.۶ میلیارد دلار نقدینگی جذب کرده‌اند. با وجود این استقبال، قیمت بیت‌کوین هنوز نتوانسته است به رکورد ۷۳ هزار دلار ماه مارس دست پیدا کند. در زمان شروع به کار صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین در ژانویه امسال، معامله‌گران استقبال گسترده‌ای از آن به عمل آوردند که به رشد قیمت این رمزارز کمک کرد، با این حال، تغییر ذائقه معامله‌گران و روی‌ آوردن آنها به آربیتراژ، روند صعودی قیمت بیت‌کوین را متوقف کرد. در حال حاضر، معامله‌گران کامودیتی و صندوق‌های پوشش ریسک در حال خرید صندوق‌های ETF بیت‌کوین و فروش اوراق آتی بیت‌کوین بازار CME هستند.

رابین‌هود رمزارزها

اقدام کارگزاری رابین‌هود برای خرید صرافی کریپتو «بیتس‌مپ» به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به تقویت حضور این کارگزاری در بازار کریپتوکارنسی به ویژه بیرون از مرزهای آمریکا منجر شد. این اتفاق ۶ ماه پس از ارائه خدمات خرید و فروش کریپتوکارنسی به مشتریان رابین‌هود در اتحادیه اروپا رخ داده است. صرافی «بیتس‌مپ» ۵۰ مجوز فعالیت جهانی دارد و کارگزاری رابین‌هود با این خرید به رقیب بزرگی برای غول‌های بازار یعنی بایننس و کوین‌بیس تبدیل می‌شود. صرافی «بیتس‌مپ» امکان خرید و فروش بیش از ۸۵ دارایی را در آسیا و اروپا فراهم می‌کند.

هفته پیش‌رو

ناظران بازار (بازارهای مالی سنتی و کریپتوکارنسی) در انتظار انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا و سخنرانی رئیس فدرال رزرو و آشکار شدن زمان کاهش نرخ‌های بهره و آثار آن بر بازار هستند. در دوره قبل، داده‌های بیش از حد انتظار تورم موجب شد تا قیمت بیت‌کوین با کاهش روبه‌رو شود. این داده‌ها، زمان و مقدار کاهش نرخ‌های بهره را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. برنامه ضدتورمی فدرال رزرو که از طریق افزایش نرخ‌های بهره اجرا می‌شود، بازده اوراق بدهی را افزایش داده است. بر این اساس، جذابیت این اوراق برای سرمایه‌گذاران افزایش یافته است چون علاوه بر بازده بالاتر، این اوراق با ریسک کمتری همراه هستند. این موضوع به کاهش محبوبیت بیت‌کوین نزد برخی سرمایه‌گذاران منجر شده و از افزایش قیمت آن جلوگیری کرده است.

بیرون از بازار بیت‌کوین، میم‌کوین‌های مبتنی بر سولانا (به ویژه آنها که از حمایت سلبریتی‌ها برخوردارند) همچنان برای سرمایه‌گذاران محبوب هستند. به عنوان مثال، رمزارز MOTHER که از حمایت ایگی آزالی، هنرمند استرالیایی برخوردار است، تنها در دو هفته با افزایش قیمت از ۰.۰۱ دلار به ۰.۲ دلار روبه‌رو شد که به معنای افزایش ارزش بازار به سطح ۲۰۰ میلیون دلار است.

کد خبر 498209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =