قطعی برق این صنعت را نابود می‌کند

در حال حاضر با توجه به قطعی‌هایی که رخ داده، تولید به صفر رسیده است و این صنعت خودروسازی را نیز به خطر می‌اندازد.

در حال حاضر با توجه به قطعی‌هایی که رخ داده، تولید به صفر رسیده است و این صنعت خودروسازی را نیز به خطر می‌اندازد. وقتی فولادآلیاژی که یکی از ارکان مهم ساخت خودرو است، تولید نداشته باشد، خودروساز مجبور می‌شود تا تحویل خودرو را با تاخیر انجام دهد. این صنعت مانند فولاد ساختمانی نیست که با تولید انبوه در زمان قطعی برق بتوان از موجودی انبارها استفاده کرد. فولادآلیاژی به نوعی یکی از صنایع استراتژیک کشور محسوب می‌شود و با قطعی برق، بی‌نظمی در تولید رخ می‌دهد.
در حال حاضر فعالیت عمده خودروسازی با فولادآلیاژی است. با توجه به اینکه خودروسازان در تحویل خودرو با مشکل روبه‌رو هستند، اگر تاخیری در تولیدات صنعت فولادآلیاژی صورت بگیرد، تحویل خودرو باز به تاخیر خواهد افتاد.
در حال حاضر جایگزینی برای قطعی برق وجود ندارد و در چنین شرایطی از فولادی‌ها خواسته‌اند که نیروگاه تولید برق بزنند، این امر عقلانی نیست چرا که فولادی‌ها تخصصی در بخش تولید برق ندارند. از سوی دیگر چاره‌ای هم وجود ندارد، با این حال تنها راه زنده ماندن فولادی‌ها همین تاسیس نیروگاه‌های برق است. باید به این نظر توجه کرد که بعد از مدتی نیز فولادی‌ها را مجبور خواهند کرد تا گاز مصرفی را خودشان تولید کنند چرا که در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم و اینگونه که پیش می‌رود تولید گاز شیرین را نیز بر عهده خود فولادی‌ها خواهند گذاشت.
ساخت نیروگاه‌های مختلف نیاز به نیروی انسانی متخصص نیز دارد و این داستان برای تولید فولاد منطقی نیست و این صنعت را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است و اگر تولید فولادآلیاژی با مشکل مواجه شود، صنایع بزرگ نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد و ادامه این بی‌نظمی‌ها باعث می‌شود تا صنعتی با سود میلیاردی نابود شود.
مشکلات صنعت فولادی فقط کمبود برق نیست. بانک مرکزی از یک سو با ارز نیمایی که ۴۲ هزار تومان است، فولادی‌ها را مجبور می‌کند تا از این ارز برای صادرات استفاده کنند و از سوی دیگر تولید مازادی است که به فولادی‌ها تحمیل می‌شود که مجبور هستند آنها را نیز در داخل بیشتر استفاده کنند. تمام این کمبودها باعث می‌شود تا مشکلات فولاد چند برابر شود. با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، می‌توان گفت که صنعت فولاد با فروش چند صد میلیارد تومانی در کشور در حال نابودی است.

  • محمد کمال‌زاده - مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی
کد خبر 498367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =