رشد ۱۰۶ درصدی تولیدناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در دوره ۳ ساله دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر شده است.

به گزارش صدای بورس، تولیدناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بیش از ۲ برابر شده است؛ این را آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، در سال پایانی دولت حسن روحانی، تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های جاری برابر با ۱۹۵ میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۲۳ (آخرین سال فعالیت شهید رئیسی) به ۴۰۳ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار رسیده است.

به این ترتیب، میزان تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری رشد ۱۰۶ درصدی را ثبت کرده است.

با بررسی رتبه ایران در میان اقتصادهای دنیا هم به این نتیجه میرسیم که این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۱ بوده و در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ رسیده است و این بدان معناست که در سال ۲۰۲۰ پنجاه کشور تولیدناخالص بیشتری از ایران داشتند، اما در سال ۲۰۲۳ این تعداد به ۳۷ کشور رسیده که به معنی صعود ۱۳ پله‌ای جایگاه ایران در میان اقتصادهای جهان است.

اقتصاد ایران بزرگ‌تر شد

آمارهای این نهاد بین‌المللی بهبود تولید ناخالص داخلی ایران به لحاظ شاخص قدرت خرید (PPP) در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی را نشان می‌دهد و رتبه ایران هم یک پله بهتر شده است.
بر این اساس، اقتصاد ایران در دولت سیزدهم بزرگ‌تر شده و شاخص تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید ۴۲۵ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار افزایش یافته است.

این شاخص در سال آخر دولت دوازدهم یعنی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۳۲۷ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال ۲۰۲۳ (سال آخر دولت رئیسی) به ۱۷۵۳ میلیارد دلار افزایش یافته و رتبه ایران هم از ۲۰ به ۱۹ رسیده است.

منبع: فارس

کد خبر 498458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =