«برکت» چه میزان سود تقسیم کرد؟

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه گروه دارویی برکت پس از تصویب صورت های مالی به ازای هر سهم ۱۰۵ریال سود تقسیم شد.

به گزارش صدای بورس ،حسن جلیلی مدیر عامل شرکت گروه دارویی برکت مجمع عمومی عادی سالیانه گروه دارویی برکت که با حضور ۵۷در صد سهامداران برگزار شد، با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای صنعت دارو بود، گفت:تغییر گروه کالایی خرید مواد اولیه و نرخ ارز، عدم تناسب قیمت دارو با بهای تمام شده، کاهش منابع خرید مواد اولیه در اثر اجرای تحریم‌ها، طولانی شدن دوره وصول مطالبات از دولت و بیمه‌ها، میزان مطالبات گروه ۹ همت و دوره وصول مطالبات ۳۴۰ روز، افزایش تخفیف ها و جوایز غیر متعارف در صنعت، سیاست‌های انقباضی بانکی و اجبار به انتشار اوراق بدهی و افزایش هزینه‌های مالی بخشی از چالش‌های حاکم بر صنعت دارو در سال گذشته بود.

وی با تاکید براینکه صنعت دارو در حال حاضر با بحران نقدینگی رو به رو است، افزود: سال گذشته با توجه به سیاست انقباضی بانک‌ها دسترسی به تسهیلات بسیار سخت و دشوار شد از همین رو گروه دارویی برکت اقدام به انتشار اوراق بدهی کرد که این امر هزینه‌های مالی شرکت‌ها را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت اظهارداشت: در حوزه داروهای بیوتکنولوژی دو شرکت بیوسان فارمد و شفافارمد تاسیس کرده ایم که در آینده ۶۰ درصد بازار دارویی را دراین حوزه در اختیار این دو شرکت خواهد بود.

تشریح اقدامات انجام شده

جلیلی اخذ مجوز اولین محصول سل درمانی در خاورمیانه با عنوان ریکالرسل را از اقدامات مهم ایم گروه دارویی عنوان کرد وگفت: احداث بزرگترین شهرک تخصصی دارویی در منطقه با وسعت بیش از ۲۵۰ هکتار، سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه ایجاد زیرساخت تولید داروهای بیولوژیک با ارزش روز ۱۰ همت، تولید بیش از ۸۵۰ قلم دارو در تمام حوزه‌های درمانی، ساخت واکسن چهار ظرفیتی ضد سرطان دهانه رحم برای اولین بار در ایران وسهم ۱۲ درصدی بازار تولید دارو و سهم ۶ درصدی از فروش ریالی صنعت بخش دیگری از اقدامات مهم گروه دارویی برکت است.

به گفته وی سود خالص در شرکت‌های زیر مجموعه بیشترین سهم به ترتیب به البرز دارو، پخش البرز و پس از آن سبحان دارو تعلق دارد. همچنین در سال ۱۴۰۲ پخش البرز ۲۰ همت و البرز دارو بیش از ۳ همت درآمد عملیاتی را محقق کرند.

مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت در ادامه مجمع گفت: استفاده از زیر ساخت فاز ۱ شفافارمد به منظور تولید واکسن‌های طیور و اخذ مجوز برای تولید و فروش واکسن دوگانه نیوکاسل_آنفولانزا با همکاری یک شرکت دانش بنیان و اخذ GMP سایت سنتز عمومی جهت تولید مواد موثره و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد سایت تولید آنتی بیوتیک وpen-G بخشی از اقدامات انجام شده در مجموعه شفافارمد است.

جلیلی به اقدامات انجام شده در مجموعه بیوسان فارمد اشاره کرد و افزود: توسعه دانش فنی هورمون رشد، عقد قرارداد انتقال تکنولوژی ۱۱ محصول و جذب سرمایه‌گذار خارج از گروه به منظور تکمیل زیرساخت‌های تولیدی و توسعه دانش فنی، اخذ جی ام پی سایت واکسن و انجام مطالعات بالونی و برنامه‌ریزی برای تولید واکسن چهار ظرفیتی hpv به عنوان اولین تولید کننده این دسته ازواکسن‌ها در کشور اقداماتی است که مجموعه بیوسان فارمد در سال گذشته انجام داده است.

بازارهای صادراتی در ۱۴۰۲

وی با بیان صادرات نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشت، گفت: عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، لبنان، گرجستان، فیلیپین، قرقیزستان، اقلیم کردستان و ونزوئلا از بازارهای هدف صادراتی در سال گذشته بوده است. در این سال به دلیل شرایط تحریم حاکم بر کشور و لزوم اولویت تامین نیاز داخل کشور وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوزهای صادراتی بسیار بر شرکت‌های داروساز سخت‌گیری کرد.

مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت ادامه داد: ۱۰ دارو در عراق و ۷ دارو نیز در کشورهای فیلیپین و سوریه به ثبت رسیده است.

جلیلی تصریح کرد : ثبت شرکت سبحان آنکولوژی در کشورهای عراق سوریه و ونزوئلا و شرکت البرز دارو در کشورهای فیلیپین سریلانکا و کنیا از دستاوردهای صادراتی گروه برکت به شمار می رود همچنین شرکت سبحان دارو نیز از کشورهای کنیا و فیلیپین مجوز GMPرا اخذ کرده است.

برنامه های آتی «برکت»

مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت ، ادامه انجام اصلاحات و بازسازی در خطوط تولیدی شرکت‌های زیر مجموعه در راستای اخذ گواهینامه GMP، مشارکت با شرکت‌های داخلی و خارجی در جهت تکمیل سبد محصولات و تولید محصولات قراردادی، متنوع سازی منابع خرید و مدیریت خرید مواد اولیه، بهبود مدیریت موجودی مواد اولیه تولید و موجودی محصولات نزد پخش‌ها را بخشی از مهمترین برنامه های گروه دارویی برکت برای سال مالی جدید است.

وی ادامه داد: تدوین راهکارها و استراتژی‌های عملیاتی به منظور ارتقاء بهره‌وری و بهینه‌سازی خطوط تولید، برنامه‌ریزی به منظور بهره‌برداری پروژه‌های سرمایه‌گذاری، ورود به بازار محصولات جدید دارویی در راستای تکمیل بیشتر سبد دارویی مجموعه و تولید واکسن hpv در شرکت بیوسان فارمد ازدیگر مهم‌ترین برنامه‌های گروه دارویی برکت در سال مالی جدید خواهد بود.

جلیلی با تاکید براینکه تلاش خواهیم کرد در سریع‌ترین زمان ممکن واکسن hpv را وارد بازار کنیم، افزود: تکمیل و بهره‌برداری از پروژه سفالوسپورین‌ها و افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های تزریقی دو برنامه در مجموعه البرز دارو و احداث سایت تولید سرم و تجهیز و نوسازی فضای خطوط تولید نیز از برنامه‌های مهم سبحان دارو خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت بازسازی خطوط تولید محصولات نیمه جامدات و ایجاد دپارتمان تولید داروهای گیاهی از برنامه‌های مهم مجموعه تولید دارو است. همچنین تقویت سبد محصولات تجهیزات مصرفی پزشکی و مولدسازی سرمایه‌های غیر مولد، دو برنامه اصلی در مجموعه کی‌بی‌سی است.

وی بیان داشت: تولید محصولات جدید و بهبود سبد کالا و بازسازی و نوسازی خطوط تولیدی نیز از برنامه‌های مهم شرکت سبحان آنکولوژی در سال جاری است.

جلیلی گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل و تجهیزات انبار کالا و ایجاد تجهیز و بهسازی انبارها و مراکز توزیع نیز از برنامه‌های مهم مجموعه پخش البرز در سال مالی جدید است .همچنین توسعه محصولات جدید با استراتژی برندینگ و بازسازی خطوط تولید جهت اخذ مجوز GMP، دو برنامه مجموعه ایران دارو است.

وی ادامه داد: از برنامه‌های مهم مجموعه البرز بالک، اجرای الزامات GMP سایت داروهای استروئیدی، طراحی و ساخت سیستم آبساز سایت‌های تولیدی و توسعه سبد محصولات با افزودن سه مولکول جدید برای سال مالی جدید خواهد بود.

مدیرعامل گروه دارویی برکت با بیان اینکه گروه دارویی برکت ۱۴ محصول جدید را در دست اقدام دارد، گفت : ۸۵۰ محصول پروانه تولید اخذ کرده اند همچنین دریافت پروانه ۴۲ محصول جدید نیز در دستور کار است.

«برکت» تجدید ارزیابی دارد؟

جلیلی در مورد تجدیدارزیابی نیز گفت: گروه داروی برکت در نظر دارد دارایی‌های استهلاک ناپذیر خود را تجدید ارزیابی دهد این برنامه در شرکت‌های زیر مجموعه نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شرکت بیوسان فارمد به یقین افزایش سرمایه خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر در شرکت بیوسان فارمد روزانه یک میلیارد تومان هزینه مالی وجود دارد. برهمین اساس باید در سریعترین زمان سرمایه‌گذار پیدا کرده و افزایش سرمایه را در این مجموعه انجام گیرد.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه گروه دارویی برکت پس از تصویب صورت های مالی به ازای هر سهم ۱۰۵ریال سود تقسیم شد.

کد خبر 498581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =