طی دو ماه میزان واردات آهن و فولاد چقدر بود؟

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد فولادی‌ها در واردات اقلام زنجیره آهن و فولاد به کشور طی دو ماهه امسال نشان می‌دهد که میزان حجم واردات این اقلام نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما جز برای فولاد میانی که ارزبری ۲۷۳ درصد بیشتر شده، میزان ارز مصرفی برای واردات کاهش داشته است.

به گزارش صدای بورس، طی دو ماهه سال جاری واردات کل زنجیره آهن و فولاد به کشور از ۱۶۸ هزار تن به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار در مجموع دو ماهه سال ۱۴۰۲ به ۱۹۰ هزار تن به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار رسیده است؛ براین اساس هرچند که میزان صادرات حجمی افزایش ۱۳.۵ درصدی داشته اما ارزش ریالی آن افت پنج درصدی را تجربه کرده است.

هرچند که ارزش واردات کاهش ۰.۷ تا ۳.۱ درصدی داشته اما برای فولاد میانی رشد ۲۷۳.۳ درصدی نسبت به میزان ارزش وارداتی دو ماهه سال گذشته برای این مقاطع ثبت شده است.

این درحالیست که همچون سال گذشته، واردات کنسانتره سنگ‌آهن صفر بوده و گندله سنگ‌آهن نیز از یک تن به ارزش دو میلیون دلار به صفر رسیده است.

همچنین واردات آهن اسفنجی نیز از ۲۰ هزار تن به ارزش ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دو ماهه سال گذشته به صفر در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی دو ماهه سال جاری مجموع واردات انواع مقاطع طویل فولادی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ثبت شده که نسبت به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن وارد شده در مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۱۶ میلیون دلار، به لحاظ حجمی ۱۲.۸ درصد رشد اما لحاظ ارزش واردات ۳.۱ درصد کمتر شده است که نشان از ارزبری کمتری برای واردات این مقاطع دارد.

میزان واردات برای مقاطع تخت نیز افزایش ۱۳.۳ درصدی وزنی و افت ۵.۹ درصدی ارزشی داشته است؛ در حالیکه میزان واردات آن در مجموع دو ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ تن به ارزش بالغ بر ۱۸۹ میلیون دلار ثبت شده، این عدد در مدت مشابه سال جاری به ۱۷۵ هزار و ۲۰۰ تن افزایش پیدا کرده اما ارزش آن قریب به ۱۷۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

میزان واردات محصولات فولادی در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش ۱۳.۳ درصدی را ثبت کرده و از ۱۶۷ هزار و ۶۰۰ تن به ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.

ارزش ریالی واردات این مقاطع اما از حدود ۲۰۵ میلیون دلار به ۱۹۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

اما در فولاد میانی میزان واردات و ارزش واردات نیز هم‌راستا با آن رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. در حالیکه در دو ماهه نخست سال گذشته ۳۰۰ تن به ارزش ۵۰۰ میلیون تن فولاد میانی به کشور وارد شده، این میزان واردات در مدت مشابه امسال به ۶۰۰ تن به ارزی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است؛ براین اساس واردات فولاد میانی به لحاظ وزنی ۱۵۱.۵ درصد و به لحاظ ارزش واردات، ۲۷۳.۳ درصد افزایش را ثبت کرده است.

منبع:ایسنا

کد خبر 498620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =