خبر مهم برای سهامداران «تجلی» در مجمع «فخاس»

درپایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خراسان با تصویب صورت های مالی به ازاری هر سهم ۲۷۰ ریال سود تقسیم شد.

به گزارش صدای بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خراسان با حضور سهامداران برگزارشد.

طهمورث جوانبخت مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع فولاد خراسان در مجمع «فخاس»با اشاره به پروژه کنسانتره سازی این شرکت ، گفت:پروژه کنسانتره سازی پروژه ای مشترک با شرکت تجلی است و تجلی در آن ۳۵ درصد مالکیت دارد. اگر پروژه کنسانتره سازی تا آخر سال وارد مدار شود، حاشیه سود خوبی ساخته می‌شود. البته به‌طور کلی سال ۱۴۰۴ برای زمان بهره‌برداری این پروژه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با تاکید براینکه کلیه درآمدهای ارزی فخاس به این پروژه منتقل می‌شود، افزود:تاکنون معادل ۲۰۸۷ میلیارد تومان از مخارج پروژه انجام شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی این پروژه سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تن در سال کنسانتره سنگ آهن با زیرساخت ۵ میلیون تن است.

جوان بخت ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را با رقبا مقایسه کنیم در وهله اول باید رشد را مقایسه کنیم که ما سال گذشته ۳۷ درصد رشد تولید با ظرفیت ثابت داشتیم در حالیکه شرکت‌های دیگر با فاصله زیادی از ما قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در تشریح مقایسه عملکرد سه ماهه شرکت هم گفت: در گندله سازی رشد ۳۰ درصدی و در اسفنجی و شمش هم رشد ۶ درصدی داشته‌ایم. در بحث فروش هم در شمش رشد فروش ۳۸ درصدی و در میلگرد رشد فروش ۵.۵ درصدی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در فروش داخلی شمش رشد ۱۰ درصد و در میلگرد رشد ۹ درصد را داشتیم و در بحث صادرات در مجموع رشد ۹۷ درصدی را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ثبت کردیم. در رشد ریالی شمش هم رشد هفت همت و در ملیگرد ۱۳ همت را داشتیم.

جوانبخت با اشاره به اینکه فخاس جایگاه هشتم را در میان فولادسازان کشور دارد،گفت: فولاد خراسان یک شرکت با زنجیره کامل است و دارای ظرفیت ۲.۵‌میلیون تن تولید سالانه گندله، ۲.۵ میلیون کنسانتره، ۱.۶ میلیون تن احیا مستقیم، ۱.۳۵ میلیون تن فولاد سازی و ۵۰۰ هزار تن تولید نورد است.

وی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲، این شرکت سهم ۶درصدی از تولید میلگرد کشور را در اختیار داشت. همچنین شرکت در نظر دارد ۶۱۰هزار تن میلگرد در سال ۱۴۰۳ تولید کند.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان اظهارداشت :برای اینکه در حوزه آب به خودکفایی و خود تامینی برسیم، در سال ۱۴۰۲ پروژه پساب شهری را شروع و در حال انجام است.باید توجه داشت مدت اجرای پروژه ۲۹سال برآوردشده است که ۴سال صرف ساخت و ۲۵سال صرف بهره‌برداری تجاری می‌شود.

به گفته وی برای پروژه پساب شهری، بیش از ۳هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. ۳۰۰ میلیون متر مکعب در منابع آب و شهر نیشابور صرفه‌جویی می‌کند.

جوانبخت اظهارداشت:در تأمین کنسانتره از مبدا جغرافیایی سنگان خواف، هزینه حمل به ازای هر تن ۲۸درصد متأثر از مدیریت بهینه منبع‌یابی کاهش داشته است.

وی با بیان شرکت برنامه دارد در سال جاری ۱۲۰۰هزار تن شمش تولید کند، گفت: سهم فخاس از تولید شمش کشور در سال گذشته ۵درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان افزود: تأمین قراضه به موقع و بهبود فرآیندهای ساختاری تولید مانند کاهش توقفات زیر کوره به کمتر از ۱۰ساعت از دلایل رشد ۳۶/۷درصدی تولید شمش نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

جوانبخت با بیان اینکه در سال گذشته سهم ۶۸درصدی رشد فروش سالیانه در میان فولادسازان کشور را داشته است، گفت: فخاس برنامه دارد در سال جاری ۵۶۸ هزار و ۶۵۰ تن فروش تناژی شمش و فروش ۶۱۰هزار تن تناژی میلگرد برسد.

وی ادامه داد:شرکت در نظر دارد فروش ریالی شمش در سال جاری به ۱۲.۷۹۸.۱۷۹ میلیون تومان و فروش ریالی میلگرد به ۱۵.۵۵۳.۷۴۲ میلیون تومان برساند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان تصریح کرد: فروش صادراتی ۳۵هزار تن علیرغم انعقاد قرارداد در سال ۱۴۰۲ بنا بر استاندارد مالی، در درآمد ۱۴۰۳ منظور شده است.

جوانبخت با اشاره به عملکرد حوزه فروش و درآمد فروش تغییرات قیمت، اظهار کرد: میانگین قیمت کشف شده بورس کالای شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد رشد داشته که ناشی از افزایش تولید و فروش است.

وی ادامه داد: در عملکرد فروش و درآمد عملیاتی هم شاهد رشد ۱۰۸ درصدی میلگرد در سه ماهه اول امسال بودیم همچنین درآمد عملیاتی طی این سه ماه امسال نیز ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان افزود: در عملکرد مالی که برای سهامداران مهم است، درآمد عملیاتی ۸۷ درصد رشد یافته و سود خالص در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۴۵ درصد و حاشیه سود ۸.۶ رشد داشته است.

وی به بحث قطعی گاز و برق اشاره کرد و گفت:عدم‌النفع شرکت ناشی از قطعی برق و گاز هزار میلیارد تومان بوده که مدیریت شده است.

جوانبخت با اشاره به وضعیت صنعت گفت: کشور در عرصه جهانی رتبه دهم در تولید فولاد را دارد که جایگاه ما با یک رتبه ارتقا به رتبه دهم رسیده و امیدواریم که این رتبه را در سال ۲۰۲۴ حفظ کنیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در خصوص نرخ فولاد و میلگر هم گفت: طی دو سال، میلگرد از ۹۲۲ دلار به ۵۸۶ دلار رسیده و همچنین شمش فوب دریای سیاه از ۷۸۳ دلار به ۴۹۹ دلار رسیده است.

جوانبخت ادامه داد: با تبعیت از قیمت‌های جهانی قیمت‌های داخلی هم کاهش یافته و به طور مثال در سال ۱۴۰۲ میلگرد رشد منفی داشته است. البته میلگر شرکت ما در اوایل سال ۱۴۰۲ و اواخر سال ۱۴۰۲ فروش بالاتر از میانگین بورس داشته است و در بقیه موارد هم کمی پایین‌تر یا بالاتر از بورس هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان یادآور شد: اگرچه شرایط بورس هم مهم است اما اینکه شما محصولتان را در چه شرایطی و با چه قیمتی عرضه کنید، قیمت را می‌سازد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ خرید مواد ما یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن بود که حدود ۲۰۰ تن آن از منطقه بوده است، گفت: اما سال گذشته اغلب تامین مواد ما از منطقه سنگان بود که هزینه حمل آن کمتر از ۳۰۰ تومان بود در حالیکه اگر می‌خواستیم این مواد را از سایر مناطق خریداری کنیم حداقل ۳ کدال تفاوت داشت.

جوانبخت یادآور شد: اگرچه شرایط بورس هم مهم است اما اینکه شما محصولتان را در چه شرایطی و با چه قیمتی عرضه کنید، قیمت را می‌سازد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ خرید مواد ما یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن بود که حدود ۲۰۰ تن آن از منطقه بوده است، گفت: اما سال گذشته اغلب تامین مواد ما از منطقه سنگان بود که هزینه حمل آن کمتر از ۳۰۰ تومان بود در حالیکه اگر می‌خواستیم این مواد را از سایر مناطق خریداری کنیم حداقل ۳ کدال تفاوت داشت.

برنامه های آنی فخاس

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در خصوص برنامه های در دست اقدام این شرکت ، گفت: پروژه کنسانتره فولاد شرق تا پایان سال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد. برای این پروژه تجهیزات خریداری شده و تاکنون ۴۱درصد پیشرفت داشته است.همچنین برای واحد گندله‌سازی کارخانه، پیمانکار مشخص شده و ۱۸ماهه به بهره‌برداری خواهیم رساند.

جوانبخت ادامه داد: بهره‌برداری اولیه پروژه پساب شهری نیشابور اواخر سال ۱۴۰۵ است و ذخیره‌سازی گاز LNG به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب در دستور کار است.همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه نیروگاهی مپنا برای تأمین برق انجام شده است. فخاس در نظر دارد به خود تأمینی برق برسد.

وی تصربح کرد : پروژه تخلیه دپو و برداشت کنسانتره آهن ورودی به مجتمع و انتقال آن به واحد گندله سازی پروژه واحد انباشت و برداشت در دست اجرا است.

به گفته مدیرعامل فخاس قرارداد ۳۵هزار تن محموله صادراتی در اسفند ۱۴۰۲ منعقد شده است.

رشد فخاس با وجود نرخ نزولی فولاد در جهان

دانیال آستانه معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان در ادامه جلسه مجمع عمومی سالانه مجتمع فولاد خراسان گفت: باوجود نزول نرخ جهانی در صنعت فولاد، فولاد خراسان با حداکثر سازی بهره وری به رشد رسیده است و تداوم رشد بهره‌وری به نرخ‌های امسال برمی‌گردد که نسبت به کوارتر چهارم سال گذشته نزولی اما آمار نرخ در کوارتر اول امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: تاکنون رشد خود را نسبت به ۱۴۰۴ داشتیم و تا پایان ۱۴۰۱ موجودی ما ۶.۸ همت بود و در پایان دوره ۱۴۰۲، ۸.۵ همت بود؛ اگر هرگونه اثر موجود اول دوره‌ای در سودآوری ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده، با عدد بیشتری برای ۱۴۰۳ نگهداری شده است.

آستانه در رابطه با وضعیت صادرات فولاد خراسان نیز خاطرنشان کرد: قرارداد ۳۵ هزار تن محموله صادراتی در اسفند ۱۴۰۲ منعقد شد و به دلیل تاخیر در استاندارد حسابداری، مخاطرات کالا و حمل، می‌توانید اکنون فروش را ثبت کنید.

معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان یادآور شد: درآمد مالیاتی اسفند ۱۴۰۲، ۲۲ همت شناسایی شد که اکنون به ۲۰.۷۰۰ همت رسیده و دلیل آن اتمام حمل و تحویل این ۳۵ هزار تن بود که در ۱۴۰۲ رخ نداد.

وی همچنین گفت: استراتژی به موقع فروختن مهم است، تناژ تولید ما با تداوم منطقی همراه بوده، اما تناژ فروش ارتباط معناداری در ماه‌های مختلف ندارد چراکه سیاست گذاری فروش تعبیه شده است و حجم فروش مدیریت می‌شود که اثر خود را در درآمد مالیاتی نشان می‌دهد.

مصوبات مجمع:

دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه مجمع فولاد خراسان تصویب صورت های مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ است. صورت های مالی این دوره کمترین چالش را به همراه داشت و این صورت مالی به تصویب اعضا و سهامداران رسید.

همچنین در پایان مجمع دستور بر آن شد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود تقسیم کنند که برابر با ۳۰ درصد سود با قیمت ۲۷۰ ریال در ازای هر سهم بود.

کد خبر 498632

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =