صندوق‌های بخشی، ابزار افزایش نقدشوندگی سهام صنایع 

بحث نقدشوندگی یکی از مهمترین معیارهایی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با سهولت بیشتری جذب بازار سرمایه شوند. صندوق بخشی در صنعت بیمه با توجه به رسالت و در اختیار داشتن تیم تحلیل قوی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به اهداف اصلی مورد نظر برساند.

به گزارش صدای بورس، بحث نقدشوندگی یکی از مهمترین معیارهایی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با سهولت بیشتری جذب بازار سرمایه شوند. صندوق بخشی در صنعت بیمه با توجه به رسالت و در اختیار داشتن تیم تحلیل قوی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به اهداف اصلی مورد نظر برساند. بهنام چاوشی، مدیرعامل سبدگردان بازده با بیان چنین دیدگاهی از صندوق‌های بخشی معتقد است؛ صندوهای بخشی ابزاری کمک‌کننده برای افزایش نقدشوندگی سهام صنایع هستند. بنابر اظهارات وی، هر قدر جذابیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد، سودآوری و توسعه معاملات شرکت‌ها نیز بهبود می‌یابد. چاوشی در این گفت‌وگو مزایای دیگری از صندوق‌های بخشی بیمه را تشریح کرد که مشروح آن را می‌خوانید:

* صندوق بخشی صنعت بیمه برای نخستین بار در بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. مزیت تامین مالی صنعت بیمه از مسیر بازار سرمایه چیست؟
اولویت اول تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، این است که از پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه و اصطلاحا بازار ثانویه برای تامین مالی و جذب سرمایه بهره‌مند شوند، قاعدتا شرکت‌های بیمه‌ای نیز در حال حاضر با همین هدف مهم در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند. راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نمی‌توان جدای از بحث تامین مالی دانست اما این صندوق‌ها از باب نحوه معاملات و پویایی بازار ثانویه قطعا تاثیر مستقیمی خواهد داشت و هر شرکتی که در بورس پذیرفته می‌شود باید چارچوب‌های معاملاتی و بازارگردانی حرفه‌ای را در اختیار داشته باشد و بتواند جذابیت سهام را برای سرمایه‌گذاران به حداکثر برساند. بنابراین، هر چقدر جذابیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد، سودآوری شرکت و توسعه معاملات شرکت نیز بهبود می‌یابد و در زمان افزایش سرمایه با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شود. در این میان، صندوق‌های بخشی نیز قطعا می‌توانند به صورت مستقیم به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه کمک کنند از این رو، صندوق بخشی بیمه نیز هم چنان که از نام آن مشخص است، بر سهام شرکت‌های بیمه‌ای متمرکز است.

* شکل‌گیری صنعت بخشی بیمه چقدر در بهبود وضعیت معاملات سهام این گروه کمک‌کننده است؟
۵۰ صنعت در بورس و فرابورس فعال هستند، قاعدتا این صنایع و شرکت‌هایی که در این بازارها طبقه‌بندی می‌شوند، نیازمند حمایت هستند از این رو اگر تمهیداتی برایشان اندیشه نشود در رقابت با صنایع دیگر با چالش روبه‌رو می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، زمانی که افراد در سرمایه‌گذاری ملاکی برای تصمیم گیری داشته باشند، راحت تر جذب بازار سرمایه می‌شوند. مشخصا، یکی از این آیتم ها مفهوم نقدشوندگی سهام در یک صنعت است. در واقع، یکی از مهمترین معیارهایی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با سهولت بیشتری جذب این بازار شوند، بحث نقدشوندگی است. بنابراین، صندوق بخشی بیمه با توجه به رسالت و در اختیار داشتن تیم تحلیل قوی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به اهداف مورد نظر برساند. به بیانی دیگر، مهم ترین مزایای این نوع از صندوق‌ها، افزایش قدرت نقدشوندگی نه به معنای تعهد رسمی بازارگردانی بلکه به عنوان یک ابزار کمک کننده برای افزایش نقدشوندگی سهام شرکت صنایع است.

* پس با این توضیحات، سهام صنایع از طریق صندوق‌های بخشی نیز رونق می‌گیرد، درست است؟
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، صندوق‌های بخشی، باعث افزایش نقدشوندگی صنایع و رونق سهام صنعت می شود. در واقع، صندوق بخشی با بررسی و گزینش بین سهام مختلف صنعت سهام پرپتانسیل را برای بازدهی انتخاب می کند. در چنین شرایطی، این صندوق ها به سرمایه گذار کمک می کند تا شرکت های پر پتانسیل را برای توسعه بیشتر مد نظر قرار دهد.

* این صندوق‌ها چقدر می‌توانند در توسعه و سودآوری صنعت بیمه در بازار سرمایه نقش داشته باشند؟
با توجه به این که یک‌سال از تصویب مقررات صندوق‌های بخشی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گذرد، این صندوق‌ها در مقایسه با دیگر صندوق های سرمایه‌گذاری ابزار جدیدی هستند که هدف آن سر و سامان دادن شرکت‌های صنعت و رونق سهام هر صنعت است. در حقیقت بعد از تصویب مقررات صندوق های بخشی، صنایع تقسیم شدند و اولویت اول برای راه اندازی صندوق های بخشی متعلق به صنایعی بود که سهام نقدشونده تر با سهم از بازار بالاتری داشتند. کم کم صنایع دیگری به لیست صندوق‌ها اضافه شدند که یکی از آنها صنعت بیمه است.

* سبدگردان بازده در حال حاضر چند صندوق بخشی و با چه اهدافی راه‌اندازی کرده است؟
سبدگردان بازده با تایید سازمان بورس اولین صندوق صنعت بیمه را اواخر سال گذشته راه‌اندازی کرد و در حال حاضر صندوق بخشی صنعت بیمه تحت عنوان بازده صنعت بیمه با نماد «بازبیمه» در فرابورس پذیرش شده است. در واقع این صندوق، نیاز به تعامل صنعت بیمه و حمایت ناظر و فعالان صنعت بیمه دارد. اولویت صندوق بخشی بیمه این است که به سرمایه گذار کمک کند به جای بررسی حدود ۴۰ سهم موجود در صنعت بیمه، ترکیب بهینه ای از سهام موجود در صنعت در قالب صندوق در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

* سبدگردان بازده برای دریافت مجوز صندوق بخشی بیمه چه روندی را طی کرد؟
مجوز فعالیت این صندوق اواخر سال ۱۴۰۲ گرفته شد به عبارت دقیق تر، کمتر از پنج ماه از فعالیت این صندوق می گذرد، دراین مدت اگر تعطیلات نوروز هم به آن اضافه شود، عمر چندانی نداشته است. از آنجا که صنعت بیمه مارکت کپ کمتری نسبت به سایر صنایع دارد از لحاظ اعداد و ارقام قابل مقایسه با صنایع دیگر نیست اما در مدت کوتاه بعد از پذیره نویسی حجم دارایی های صندوق حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و روند رو به رشد خوبی داشته است. هم اکنون نیز در مرحله معرفی به گروه هایی است که صنعت بیمه برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، برای این صندوق آینده خوبی را متصور هستیم و برنامه‌های مناسبی برای آن تدارک دیده ایم. این درحالی است که صنعت بیمه جز صنایعی است که چه از باب خروج و چه ورود نقدینگی و حتی بازدهی با نوسانات غیر متعارف روبه‌رو نخواهد بود.

* پیش‌بینی شما از جایگاه این صندوق چیست؟
یکی از موضوعات مهم و موثر در پیش‌بینی‌ها وضعیت کلی بازار سرمایه است. طبیعتا در دوران رونق، بخشی از صنایع با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت و در دوران رکود شرایط دیگری را تجربه می کنند بنابراین برای پیش بینی مولفه های مختلفی تاثیر گذار است اما استراتژی ما برای صندوق بخشی بیمه، رشد معقول و ملایم و بیش از نرخ بازدهی بدون ریسک پیش بینی می شود. همچنین، به نظر می رسد این صندوق ها از لحاظ ارزش دارایی تحت مدیریت و بازدهی از روند رشد معقولی برخوردار باشند و بتوانند در بلندمدت سرمایه‌گذاران را بیش از شاخص صنعت سهام بیمه منتفع کنند.

* پرتفوی صندوق بخشی بیمه به چه صورت است و ریسک را چطور مدیریت می‌کند؟
طبق مقررات و در چارچوب امیدنامه نمونه صندوق بخشی حداکثر ۱۰ درصد از دارایی صندوق به سهام غیر صنعت مشخص شده اختصاص می‌یابد بنابراین صندوق بخشی بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این صندوق نیز تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد دارایی ها در صنعت بیمه است. کاری که باید انجام شود تقسیم بین صنایع مختلف است. وقتی صندوقی شکل می گیرد در بدو تاسیس از لحاظ مقرراتی مهلتی مشخص شده است چون بلافاصله نمی تواند برای خرید سهم اقدام کند و پرتفوی را بر اساس برنامه و تحلیل بچیند و حداکثر استفاده از فرصت ها ببرد. با توجه به مساعد نبودن بازار تا حدود زیادی خریدها به مرور انجام شده و کامل هم نشده است و به صورت موازی منابع جذب و خریدها به موقع انجام شده است.

* میزان بازدهی صندوق نسبت به شاخص کل و بازارهای موازی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون چقدر بوده است؟
به لحاظ فنی دوره سه تا چهار ماهه فعالیت ملاک مناسبی برای بازدهی نیست اما در همین مدت بازدهی صندوق بیمه ای راه اندازی شده از شاخص کل بیشتر و بهتر از بازدهی شاخص عمل کرده است اما این موضوع در بلندمدت بیشتر قابل محک زدن است و در بازده بلند مدت بازده بیشتری نصیب سرمایه گذاران خواهد شد.

* برای دریافت مجوز با مشکلی هم روبه‌رو شدید؟
قطعا برای دریافت مجوز با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو بودیم. اکثر چالش ها ناشی از محدودیت های منابع و بروکراسی های زیاد است که بعضا موانعی را ایجاد می کند اما بزرگترین امتیاز در مسیر مجوز صندوق ها، شفافیت مسیر است. یعنی در مسیر دریافت مجوز، ابهامی وجود ندارد وتمام مسیر شفاف و مشخص است اما برای دریافت آن ممکن است با مشکل روبرو شویم.

* پیش‌بینی شما از وضعیت بازار سرمایه در سال جاری چیست؟
به نظر می‌رسد، تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد رونق بازار سرمایه و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس باشیم. البته مهم ترین عامل رشد، کاهش ابهامات موجود است. هرچه پیش بینی پذیری در فعالیت های اقتصادی شرکت ها و یا مسائل سیاسی بیشتر شود امید به توسعه بازار سرمایه افزایش می یابد. قاعدتا با برخی اصلاحات قانونی و رویکردهای دولت و مجلس برای پیش بینی پذیری اقتصاد، الزامات مربوط به توسعه بازار سرمایه فراهم خواهد شد.

  • سیمین فهیمی - خبـرنــگار
  • شماره ۵۴۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498658

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =