۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
خوشبینی توأم با تردید 

با توجه به تحولات اخیر در سپهر سیاسی کشور پیش‌بینی بازارها شاید یکی از مشکل ترین کارها باشد. آنچه از اتمسفر حاکم برداشت می‌شود خوشبینی توأم با تردید است.

با توجه به تحولات اخیر در سپهر سیاسی کشور پیش‌بینی بازارها شاید یکی از مشکل ترین کارها باشد. آنچه از اتمسفر حاکم برداشت می‌شود خوشبینی توأم با تردید است. گرچه معتقدم که برآیند کلی با توجه به رویکرد رئیس‌جمهور منتخب به سیاست خارجی و اقتصاد نشان دهنده افزایش امید و کاهش تورم انتظاری است اما تا زمان معرفی کابینه و همچنین تیم اقتصادی جدید و ارائه برنامه‌ها در خصوص بودجه، بازار پول، سرمایه و همچنین روابط بین‌المللی کلیه بازارها در شرایط تعلیق بسر می‌برند.
از سوی دیگر باوجود امید به بهبود وضعیت اقتصادی، نتایج انتخابات ایالات‌متحده در آبان‌ماه سال جاری که مقارن با ماه‌های اولیه فعالیت کابینه جدید است می‌تواند تأثیر بسزایی بر برآوردها داشته باشد. این مسلم است که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان به نمایندگی ترامپ منطقا نباید منتظر کاهش تنش‌ها بود گرچه در این حالت راه برای مذاکره با اروپا هموارتر بوده و طبیعی است که افزایش تنش‌های بین‌المللی در صورت عدم مدیریت می‌تواند منجر به انتظارات تورمی شود. در خصوص سیاست‌های داخلی هم به نظر می‌رسد تأکید بر ادامه انضباط مالی و رویکرد انقباضی حداقل تا انتهای سال ادامه پیدا کند و دولت بتواند در صورت همراهی مجلس سیاست‌های ضدتورمی و حمایتی خود را در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۴ به اجرا درآورد.
بنابراین با توجه به فرصت اندک دولت جدید برای اجرای برنامه‌ها تا آخر سال و شرایط بین‌المللی از پیش گفته شده نباید انتظار تغییرات دفعی در شاخص‌های اقتصادی داشت.
بنابراین به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت در خصوص نرخ بهره به عنوان شاخصی تعیین کننده با توجه به نرخ‌های فعلی تأمین‌مالی و سپرده‌ها و نیز چسبندگی نرخ به سطوح بالا تغییراتی صورت گیرد. نرخ ارز آزاد هم تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات ایالات‌متحده در همین محدوده فعلی باقی خواهد ماند و در صورت بروز تنش‌های شدید باید منتظر افزایش آن بود. نکته مهم در این میان افزایش نرخ نیماست که در حال حاضر آرام آرام انجام می‌شود و با رویکرد محتمل دولت جدید به تک نرخی شدن، شاید باید منتظر افزایش نرخ رسمی و نزدیک شدن آن به نرخ آزاد باشیم که می‌تواند بر کلیت بازارسرمایه تأثیر مثبت داشته و تولید را توجیه پذیر کند. اما طلا مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد و به نظر می‌رسد که تا قبل از انتخابات آمریکا اندکی کاهشی شود ولی نه به معنی از دست دادن سطح ۲۳۰۰ و پس از آن می‌تواند به کانال‌های بالاتر جهش کند. ارزهای دیجیتال هم که نهایتا در ایران تابع نرخ ارز هستند و با توجه به اقبال گسترده مردم در غیاب رونق بازارهای مولدی چون بازارسرمایه شاید بیشترین توجه را به خود جلب کنند ولی باتوجه به پیش‌بینی‌های بین‌المللی و فارغ از نرخ دلار باید شاهد رشد قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۵ باشیم. بازار مسکن نیز تحت تأثیر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از سال ۱۴۰۱ و کاهش قدرت خرید افراد در دوسال اخیر دچار رکود بوده و البته میانگین قیمت‌ها (حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع در شهر تهران) هم فاصله معنا داری با معیار کلاسیک دلاری خود (متوسط قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران معادل هزار دلار) پیدا کرده است و با توجه به شرایط پیش گفته شده نباید منتظر جهش قیمتی بود ولی می‌توان به افزایش معاملات در نیمه دوم سال جاری امیدوار بود. در مورد بازار سرمایه هم امیدواریم با رویکرد تیم جدید اقتصادی در مورد کاهش نرخ بهره و مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و نیز تسهیل صادرات شاهد رونق نسبی(نه جهش) بازار از شهریورماه باشیم. اما نباید منتظر معجزه در صورت‌های مالی ۶ ماهه و البته توقع اینکه در زمانی کوتاه موانع ساختاری بازارسرمایه مرتفع شود بود.

  • علی جبل‌عاملی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 499858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =