قطعی برق امان این صنعت را بریده است

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به آثار قطعی برق بر صنایع تولیدی، گفت: فولادی‌ها بیشترین آسیب را از قطعی برق دیده‌اند و آثار این قطعی در آینده نمود بیشتری خواهد داشت.

جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با « صدای بورس»در رابطه با موضوع قطعی برق و تاثیر آن بر صنایع گفت:این روز ها شاهد قطعی برق شهرک های صنعتی و صنایع بزرگ هستیم که به طور عمومی به مدت ۲۴ ساعت در هفته این قطعی صورت می گیرد

وی با تاکید براینکه ابتدا باید علت قطعی برق و سپس دلایلی که سبب شده وزارت نیرو با کمبود انرژی مواجه شود را جستجو کرد،گفت:قیمت گذاری دستوری برق توسط سیاست گذار در سال های اخیر باعث شد ،که حجم سرمایه گذاری در این صنعت به شدت کاهش یابد. همچنین صرفه و توجیه اقتصادی، برای شرکت های خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، تولید برق وجود نداشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود:قطع کردن برق صنایع در دولت سیزدهم با هدف پیشگیری از خاموشی برق مشترکین خانگی اقدام عجیب و بی منطقی بود. چرا که دردولت های گذشته برای کم کردن فشار صنایع شاهد قطعی برق حتی در مشترکین خانگی نیز به طور میانگین ۲ الی ۴ ساعت در روز بودیم.

فلاحیان اظهار داشت :این اتفاق ضربه سنگینی به تولید و اقتصاد کشور می زند ،اکثر خطوط تولید به دلیل قطعی برق متوقف شدند . همچنین با توجه به کاهش تولید صنایع، آسیب های زیادی به ماشین آلات و دستگاه های کارخانجات وارد شد. قطعی برق بدون اطلاع قبلی سبب می شود آسیب فراوانی به محصولات خط تولید کارخانجات وارد شود.

وی گفت:ایران کشوری است که در آن صنایع به یکدیگر وابسته اند و قطعی برق این زنجیره ی متصل تولیدی را دچار اختلال می کند ، که سبب ایجاد مشکل در تحویل محصولات به شرکت های دیگر می شود

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:در روند فروش و فرصت های رقابتی داخلی و خارجی، شرکت ها دچار زیان سهمگینی شدند این موضوع نشان دهنده سیاست گذاری و مدیریت نادرست در زمینه انرژی است.

وی افزود: در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، به میزان ۵/۸ درصد تولید فولاد ایران کاهش پیدا کرده ، که سبب کاهش سهم بازار فولاد ایران در جهان می شود. همچنین موضوع کاهش تولید نیز در سایر صنایع به چشم می خورد.

فلاحیان تاکید کرد: گزارشات شرکت های حوزه بازار سرمایه نیز که در سایت کدال منتشر می شود نشان دهنده کاهش تولید و زیان صنایع به دلیل قطعی برق است ،که این مسئله آسیب فراوانی به سهامداران متحمل می کند.

وی افزود:دولت چهاردهم اگر به دنبال مسیر توسعه برنامه هفتم است باید شرکت ها وصنایع را در اولویت قرار دهد، اگر موضوع قطعی برق در دولت چهاردهم ادامه یابد، باعث جلوگیری از اجرا و توسعه برنامه هفتم خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه گفت:اگر در سال های آینده سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی انجام شود. همچنین قیمت گذاری دستوری صورت نگیرد ،باعث جلوگیری از کمبود برق و قطعی برق صنایع می شود.

کد خبر 500425

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =