واکنش بیت‌کوین به کناره‌گیری بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری رسما از این رقابت کناره‌گیری و کاملا هریس، معاونش را به عنوان جایگزین معرفی کرد.

به گزارش صدای بورس، با انتشار این خبر، قیمت بیت‌کوین سیر نزولی پیدا کرد و به ۶۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسید، اما در ادامه دوباره روند صعودی به خود گرفت و به بیش از ۶۷ هزار و ۵۰۰ دلار افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در طول دوره ریاست جمهوری بایدن، جامعه رمزارزها به شدت از او انتقاد کردند. در آخرین اقدام، وی در ماه ژوئن بولتن شماره ۱۲۱ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را وتو کرد؛ اقدامی که با واکنش تند جامعه رمزارزها مواجه شد. بسیاری در آن زمان مدعی بودند این تصمیم مانع نوآوری در خاک آمریکا می‌شود.

پیروزی ترامپ، آرزوی بازار کریپتو

صنعت کریپتوکارنسی امیدوار است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، فردی به کاخ سفید راه یابد که رویکرد ملایم‌تری در حوزه اجرایی داشته باشد و در نتیجه، نبردهای طولانی این بخش با پلیس ارشد وال استریت پایان پیدا کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا برخورد دوستانه‌ای نسبت به این صنعت ۲.۵ تریلیون دلاری نشان داده است. او حتی حامیان خود را برای جمع آوری کمک‌های مالی متمرکز بر بیت‌کوین در ۲۷ ژوئیه دعوت کرد. اگرچه نامزد جمهوریخواه در زمان ریاست جمهوری، از ارزهای دیجیتالی انتقاد کرده بود، اما سخنان اخیر او مساعدتر بوده است و بسیاری انتظار دارند که در صورت پیروزی او در انتخابات، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از برخورد تهاجمی با فضای دارایی دیجیتال، دست بکشد.

معامله رمزارزها از نگاه شرع

یکی از چالش‌های فقهی و البته مهم که نسبت به معامله رمزارزها مطرح است، مسأله غرری بودن است که به نظر می‌رسد نمی‌توان با استناد به قاعده نفی غرر قائل به بطلان این معاملات شد.

معاملات رمزارزها امروز یکی از بازارهای تجاری پررونق به شمار می‌رود که اتفاقاً سرمایه افراد زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از مهمترین عواملی که شبهه غرری بودن را نسبت به بازار رمزارزها مطرح کرده، مسأله نوسانات شدید و بدون محدودیت در بازار رمزارزهاست. این بازار نوپا و جوان به دلیل عواملی همچون کوچکی حجم، بالا بودن سرعت معامله به جهت دیجیتالی بودن آن و رفتار دارندگان عمده رمزارزها به‌منظور کسب سود قطعاً تلاطم شدیدتری نسبت به دیگر بازارها همچون طلا تجربه می‌کند. البته نباید فراموش کرد که غرری نبودن معاملات رمزارزها به معنای مشروع بودن آنها نیست.

زیان مردم از نبود قانون

رمزارز گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به صورت نامتمرکز (بدون وابستگی به یک مرجعیت مرکزی) کار می‌کند. با توجه به تعدد تعاریف و تغییرات در مصادیق رایج رمزارز، این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد.

ارز دیجیتال گرچه در ایران نوپاست اما از سال ۲۰۰۹ که بیت‌کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال رونمایی شد و بستری برای ظهور ارزهای دیگر در جهان فراهم آمد، این بازار به قدری گسترده شده که خود به یک بازار مالی نوپدید با گردش مالی زیاد تبدیل شده است به طوری که اکنون هزاران ارز دیجیتال مختلف در این بازار مجازی وجود دارد. در سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده فعالان اقتصادی از رمزارزها برای مبادلات مالی هستیم و در این میان برخی کلاهبرداران سایبری نیز با استفاده از نبود قانون در این حوزه با وعده سودهای نجوم اقدام به فریب مردم کرده‌اند که موجب تشکیل پرونده‌های متعدد با شاکیان انبوه در محاکم قضایی شده است.

کد خبر 500554

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =