قیمت جهانی طلا با ترامپ رشد می کند یا هریس؟

تحلیلگر بازارهای مالی ضمن اشاره به تأثیر ریاست جمهوری ترامپ و هریس بر اونس طلای جهانی به روند دیدگاه اقتصادی و سیاسی دو نامزد انتخاباتی آمریکا پرداخت.

حمید درعلی در گفت و گو با «صدای بورس» به بررسی روند و دیدگاه سیاسی دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا و تأثیر آن بر اونس طلای جهانی پرداخت و گفت: سیاست های اقتصادی و مالی ،سیاست های پولی فدرال رزرو، عدم قطعیت سیاسی ، تورم، روابط بین الملل و سیاست های مهاجرتی شش موردی است که می تواند در صورت انتخاب هر یک از نامزهای ریاست جمهوری آمریکا بر انس جهانی طلا تاثیر بگذارد .

وی افزود: ترامپ در سیاست های اقتصادی و مالی به دنبال کاهش مالیات و افزایش هزینه های دولتی است، (همانند دوره اول ریاست جمهوری ترامپ) که این مورد موجب افزایش کسری بودجه می‌شود و این سیاست ها اگر در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ادامه پیدا کند، باعث افزایش نگرانی پایداری مالی آمریکا خواهد شد که می‌تواند تقاضا را در اونس طلای جهانی افزایش دهد.

وی ادامه داد:برنامه های زیر ساختی و دفاعی ترامپ می‌تواند به افزایش بدهی دولت منجر شود که باعث کاهش ارزش دلار آمریکا و بالا رفتن تقاضای اونس طلای جهانی می‌شود.

درعلی درباره سیاست های مالی و اقتصادی هریس گفت: براساس داده ها و اطلاعات بدست آماده پیش بینی می شود در دولت هریس افزایش مالیات و برنامه های حمایتی اجتماعی بر نوسانات بازار های مالی تأثیر گذار و تقاضا را برای طلا افزایش خواهد داد.

کارشناس بازار های مالی تأثیر سیاست های پولی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را بررسی کرد و اظهارداشت:تجربه دولت گذشته ترامپ بر بازار طلا نشان می دهد در آن دوره نیز با اعمال فشار بر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش نرخ بهره باعث افزایش قیمت انس جهانی طلا شد و پیش بینی می شود این رویه در صورت انتخاب وی به عنوان ریاست جمهوری آمریکا تکرار شود و در آینده شاهد رشد قیمت در این بازار بود.

وی تصریح کرد: نبود امنیت در خاورمیانه و تشدید مسائل ژئوپلیتیک بین رژیم صهیونیست و حماس، در چند ماه گذشته باعث رشد اونس جهانی طلا شداما طلا به تارگت های اصلی خود نرسیده است و از طرفی با توجه به سیاست های انبساطی هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا باعث افزایش نقدینگی در سطح این کشور خواهد شد که به طبع آن تقاضا برای طلای جهانی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به سیاست های کاملا هریس در فدرال رزرو اشاره داشت و گفت:به نظر می رسد با توجه به سیاست هایی که هریس در پیش خواهد گرفت آزادی عمل بیشتری را به فدرال رزرو خواهد داد اما این را باید در نظر داشت که فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد ، سیاست های پولی انبساطی را در پیش خواهد گرفت ، پس سیاست های پولی فدرال رزرو در هر دو دولت، کاهش نرخ بهره و پیگیری سیاست های انبساطی خواهد بود.

درعلی عدم قطعیت سیاسی دولت ترامپ و هریس را بررسی کرد و افزود: در دوره ریاست جمهوری ترامپ نوسانات تجاری ، سیاسی و همچنین تنش های بین المللی به ویژه تنش تجاری بین چین و آمریکا را شاهد خواهیم بود که این عدم قطعیت سیاسی موجب افزایش تقاضای طلای جهانی خواهد شد.اما به نظر می رسد دولت کاملا هریس ثبات بیشتری را در روابط و رویکرد چند جانبه در روابط بین الملل در پیش خواهد گرفت که این موارد موجب کاهش قیمت طلا می شود.

کارشناس بازار مالی گفت:در هر دو دولت بعدی آمریکا فشار تورمی خواهیم داشت و سیاست های مالی انبساطی ترامپ موجب به افزایش تورم خواهد شد و سیاست های حمایتی هریس و افزایش هزینه های دولتی موجب فشار تورمی می‌شود که تورم دولت و تقاضا برای طلای جهانی را افزایش ‌خواهد داد.

درعلی در ارتباط با روابط بین المللی دولت بعدی آمریکا گفت: جنگ های تجاری و روابط دیپلماتیک در دوره ترامپ به خصوص تنش های بین چین و آمریکا و سیاست های دیپلماتیکی که دولت ترامپ با سایر کشور ها پیش خواهد گرفت باعث تنش ها سبب افزایش قیمت طلا می‌شود اما به نظر می رسد در دولت هریس با تجارت آزاد و همکاری های بین المللی و سیاست های محیطی زیستی را شاهد باشیم که این سیاست ها سبب تغییر نوع خرید کالا ها می‌شود که نوسانات شدیدی را بر طلا اعمال می‌کند.

درعلی همچنین به سیاست های مهاجرتی دولت آینده آمریکا اشاره داشت و افزود:دولت ترامپ با مهاجران برخورد می‌کند که موجب نا آرامی های اجتماعی خواهد شد واین نا آرامی ها سبب افزایش قیمت طلا خواهد شد، دولت کاملا هریس با پیش گرفتن برنامه های حمایتی اجتماعی دچارکسری بودجه خواهد شد و با حمایت از سیاست های مهاجرتی در کوتاه مدت قیمت طلا روندکاهشی خواهد گرفت اما در بلند مدت به سبب کاهش بودجه ،موجب رشد قیمت طلا و کاهش ارزش دلار می‌شود.

تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد:با توجه به چارت طلا ،صرف نظر از ریاست جمهوری هر کدام از نامزد های انتخاباتی آمریکا در بلند مدت، قیمت اونس جهانی طلا افزایش می‌یابد اما در کوتاه مدت دولت ترامپ سبب افزایش قیمت طلا و دولت هریس سبب کاهش قیمت طلا می‌شود.

وی افزود: در صورت انتخاب دولت ترامپ میتوان انتظار محدوده ۲۶۰۰ دلاری طلا و در صورت انتخاب دولت هریس میتوان انتظار محدوده ۲۵۳۰ دلاری طلا را داشت.

کد خبر 500766

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =